Článek
Krabice na kolečkách s roztomilýma očima, které vypadají trochu jako VALLI-I. Donáškoví roboti sami přivezou zákazníkovi nákup nebo hotové jídlo až domů. Od včerejška mohou rozvážet zboží i v Jižní Koreji. Země se tak přidá třeba k USA, Číně, Vietnamu nebo Japonsku, kde už tyto služby fungují. V Česku robotické kurýry v ulicích nepotkáte - zatím. V budoucnu by se to mohlo změnit.
Musí vážit méně než pět set kilogramů, jezdit rychlostí maximálně patnáct kilometrů v hodině a složit test z dodržování předpisů. Pak už budou moci donáškoví roboti vyrazit do jihokorejských ulic - a zákazníkům doručit třeba čerstvě připravenou kávu z místní kavárny. Pohybovat se budou po chodníku a v případě nedoržení dopravních předpisů jim hrozí - stejně jako jejich lidským protějškům - pokuta.
Donáškoví roboti nejsou ve světě velkou vzácností. Jenom v Asii v dubnu vyrazili do japonských ulic a čínské firmy začaly zkoumat využití podobných strojů už kolem roku 2013. Jejich integraci do každenního života pak ještě urychlila pandemie covidu-19, kdy se poptávka po donáškách bez lidského kontatku značně zvýšila.
V západních zemích už roboti jezdí třeba v Kalifornii, kde se ale stávají i oběťmi nežádoucích vtípků nebo i agrese ze strany kolemjdoucích. S technologií si pohrává i sousední Německo. Například v Berlíně si loni vozítko zkusilo doručovat pizzu.
V Česku zatím donáškové roboty v ulicích lidé běžně nepotkají. I když jejich pohyb po chodníku zákony přímo nezakazují, legislativa ohledně autonomních vozidel není v Česku vyřešená. Při pohybu na komunikacích je totiž nutné, aby se řidič plně věnoval řízení a sledoval situaci v provozu. Česká legislativa také nedefinuje pojem autonomní kurýr - a není tak jasné, co by tedy jeho provoz měl obnášet.
Rozvážet jídlo by ale v budoucnu mohli roboti nadnárodní služby Bolt Food, která funguje i v Česku. Firma zatím začne autonomní kurýry testovat v estonském Tallinu. Pokud se osvědčí, může je rozšířit dál.