Článek
Příprava firmy na přechod k nízkouhlíkové dopravě
K pořízení elektromobilu nás vedly neustále se zvyšující náklady na provoz vozidla se spalovacím motorem, zájem o nové trendy a technologie, snaha ukázat našim zákazníkům, že nám pojmy ekologie a udržitelný rozvoj nejsou lhostejné a chceme přispět ke zlepšení prostředí, ve kterém žijeme a podnikáme. Další motivací na pořízení byly úspory na daních a poplatcích při provozu (parkovné, silniční daň, dálniční poplatky atp.) a pozitivní zkušenosti několika z našich obchodních partnerů s provozem elektromobilu. Nyní nastal čas na vyhodnocení našeho rozhodnutí.
Když jsme se dozvěděli o možnosti získání dotace z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, bylo rozhodnuto o jeho pořízení. Vzhledem k administrativní náročnosti vyřízení dotace jsme se museli obrátit na specializovanou agenturu, která nás procesem získání dotace provedla.
Využili jsme programu „Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – Nízkouhlíkové technologie - Elektromobilita – Výzva V“ v jehož rámci byl zpracován projekt„Pořízení elektromobilu k podnikatelským účelům společnosti KODED STAV s.r.o.“
Název programu: Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – Nízkouhlíkové technologie - Elektromobilita – Výzva V
Název projektu: Pořízení elektromobilu k podnikatelským účelům společnosti KODED STAV s.r.o.
Jméno žadatele: KODED STAV s.r.o.
Termín realizace: 16. 11. 2020 - 19. 5. 2021
Způsobilé výdaje: 685 537,19 Kč
Dotace: 293 801,65 Kč
Popis projektu: Cílem projektu bylo pořízení elektromobilu za účelem zahájení přechodu společnosti KODED STAV s.r.o. k nízkouhlíkové dopravě a šetrnějšímu využívání energetických zdrojů.
Při výběru automobilu byly hlavními rozhodujícími kritérii cena a dojez. A postupem času se při vyhodnocování dostupnosti vozidel na českém trhu ukázalo, že další a v podstatě zásadní kritérium bude termín dodání vozu, neboť získání dotace bylo podmíněno nejzazším termínem, kdy musí být vůz zařazen do majetku společnosti. Toto vnímáme jako zásadní komplikaci, kdy požadavky dotačních titulů nereflektují stav na trhu a kapacity výrobců.
A právě požadovaný termín dodání vozu limitoval i možnosti individualizace výbavy vozu. Nemohli jsme například vybrat barvu vozu, barvu potahů, nemohli jsme si doobjednat některé komfortní prvky.
Po několika měsících nervozity, zda nám vůz bude dodán včas, opakovaných telefonátů s prodejcem, zda slíbený termín opravdu platí, zda vůz bude i včas přihlášen, jsme se dočkali a cca 5 dní před vypršením termínu dotace jsme si vůz odvezli z autosalonu.
Po více než roce zkušeností s provozem můžeme bilancovat závěry a výsledky Projektu.
Jako výhody vnímáme levnější provoz a náklady na servis. Firma má zakázky zejména v hlavním městě a nezanedbatelnou částku za provoz vozidla byly poplatky za parkování. To u elektromobilu díky osvobození od platby za parkování odpadá. Servisní náklady jsou taktéž nižší, není potřeba měnit olej, pozorujeme i nižší opotřebení brzd, neboť při brždění využíváme možnost rekuperace. V neposlední řadě je vhodné zmínit i osvobození od dálničního poplatku.
Vůz nabíjíme v areálu firmy s využitím výhodnějšího tarifu na odběr elektrické energie, v budoucnu zvažujeme možnost instalace fotovoltaiky na střechu pro další zlevnění provozu. Využíváme také možnost nabíjení zdarma (byť v omezené míře) na jedné veřejné nabíjecí stanici, která je nedaleko bydliště řidiče a různé zvýhodněné podmínky u nabíjecích stanic. Zdražení dodávek elektrické energie v posledním roce se samozřejmě projevilo i v nárustu nákladů na provoz, ale u vozidel se spalovacími motory k nárůstu došlo také. Nicméně při započtení úspory za parkovné, to vychází mírně výhodněji.
Magistrát hlavního města však uvažuje o zrušení zvýhodnění bezplatného parkování elektromobilů v placených zónách. Tento fakt však pro naši firmu může znamenat, že další elektromobil za současných podmínek nebude dávat ekonomický smysl.
Jako limitující faktory při využívání elektromobilu považujeme dojezd na jedno nabití a dobu nabíjení. Při jízdách po městě nás dojezd v podstatě nelimituje, avšak k cestám na obchodní schůzky, které se konají více jak 100 kilometrů od sídla firmy však stále využíváme vůz se spalovacím motorem. Elektromobilem by to znamenalo hledání dobíjení v cílové destinaci, což znamená vyjíždět o poznání dříve a nejistotu, zda bude volné dobíjecí místo nebo otázku, jak se z dobíjecího místa dostat na místo schůzky. Při provozu nás omezuje i doba dobíjení.
V chladných dnech při jízdách po městě, kdy auto chvíli jede, chvíli je zaparkované a interiér vychladne, je znatelná i spotřeba na vytápění vozu, tedy kratší dojezd.
Celkově vzato, bez dotací a různých zvýhodnění by pořízení elektromobilu bylo nerentabilní. Na cesty v rámci hlavního města je elektromobil ideální a pro nás výhodnější než srovnatelný vůz se spalovacím motorem.