Článek
Václavské náměstí jako staveniště vypadá hrozně. Co jiného bychom také od staveniště čekali. Problém je ale v tom, že jeden z nejkrásnějších pohledů na vánoční Prahu je ten, kdy se lidé dívají ze schodiště u Národního muzea a vidí svítící obchody s tisíci světélek na stromech podél náměstí a dole krásný vánoční strom. Nebo naopak když se podívají z dolní části Václavského náměstí na rozsvícené prostranství, kterému vévodí nádherně zrekonstruovaná a osvícená budova Národního muzea. Bohužel jsme si ale těchto pohledů loni na Vánoce moc neužili. Všude totiž byly stavební stroje a zábrany. A Praha tak ztratila část svého vánočního kouzla.
Člověk sice pochopí, že se na náměstí zrovna něco staví, ten dojem mu to ale nevynahradí. A situace je o to horší, že stejně nepěkné pohledy zde budou i další dvoje Vánoce. Práce na Václavském náměstí totiž budou trvat až do roku 2027, kdy by mělo být revitalizované prostranství spolu s novými tramvajovými kolejemi zprovozněně počátkem léta toho roku. Představa, že se po Václavském náměstí opět projedeme tramvají, je sice hezká, rychlost stavebních prací a doba čekání je doslova neúnosná.
Tramvaje na Václavském náměstí jezdily ještě v 80. letech 20. století, pak ale byly tramvajové koleje odstraněny, aby se z prostředního pruhu náměstí mohla stát pěší zóna. Představa to byla sice hezká, jak se ale ukázalo také velmi nepraktická. A nyní se tramvaje na náměstí zase vrátí. Stálo to tedy jejich demolici a nyní se znovu z veřejných peněz uhradí jejich stavba. Na první pohled nesmyslné počínání města má ale své důvody.
I když se Praha řadí mezi města s nejlepší veřejnou dopravou na světě, i tak můžeme v poslední době pozorovat, že současné kapacity už Pražanům a dojíždějícím za prací nestačí. Často přeplněné tramvaje a metra jsou toho důkazem. A neprůjezdnost Václavského náměstí tomu rozhodně nepomáhá. Tramvaje, které jezdí dolů po Vinohradské ulici se nyní nad Národním muzeem otáčejí a vrací se vedlejší ulicí zpět na I.P. Pavlova. Stejně tak lidé, kteří se chtějí dostat například z náměstí Míru do Jindřišské musí absolovovat takové pomyslné kolečko, kdy sjednou po I.P.Pavlova a Štěpánské na Karlovo náměstí, tam se stočí zpět do Lazarské a před Václavské náměstí se konečně dostávají do Jindřišské. Tráví tak v dopravních prostředcích mnohem více času, než by museli.
Nové tramvajové spojení ale zprůchodní a zrychlí dopravu centrem Prahy. Z I.P. Pavlova tramvaj sjede rovnou na Václavské náměstí, projede jeho dvě nové zastávky a zahne rovnou do Jindřišské. Úspora času je tak jistá, navíc se sníží obsazenost tramvají na jiných úsecích.
Co ale zůstává tak trochu trnem v oku, jsou vizualizace nové podoby Václavského náměstí. Na nich vypadá druhé největší české náměstí sice krásně, na jednu věc ale vizualizace zapomněla. A není to nepořádek, který tam lidé udělají velmi rychle. Jsou to auta, která budou parkovat podél celého náměstí na obou stranách tak, jak je to dnes. S nimi vizualice nepočítá. A práve proto vypadá tak hezky.
Ať je to jakkoli, na skutečnou podobu nového Václavského náměstí si budeme muset ještě dlouho počkat.
Zdroje:
vlastní názor na návrh nové podoby Václavského náměstí