Hlavní obsah
Automobily a doprava

120 let Tišnovky: Železniční klenot spojující perličky Vysočiny

Foto: Archiv Lenky Mašové, se souhlasem

Pohled na nádraží v Nedvědici

Letos si připomínáme významné výročí - 18. června uplyne přesně 120 let od chvíle, kdy po železniční trati mezi Žďárem nad Sázavou a Tišnovem projel první vlak.

Článek

Tato romantická jednokolejka, lidově přezdívaná Tišnovka, se za více než století své existence stala nejen důležitým dopravním spojením, ale v posledních letech především turistickým magnetem, který propojuje nejkrásnější města a památky ležící Koruna Vysočiny.

Cesta úžasnou krajinou

Šedesát kilometrů dlouhá trať číslo 256 začíná ve Žďáře nad Sázavou, městě vyhlášeném poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře - unikátní barokní stavbou na seznamu UNESCO, pokračuje přes Nové Město na Moravě s jeho bohatou sportovní tradicí, míjí romantickou Bystřici nad Pernštejnem, Nedvědici s jejím mohutným hradem a končí v Tišnově s unikátním klášterem Porta Coeli v blízkém Předklášteří.

Pro turisty představuje jízda Tišnovkou jedinečný zážitek - vlak se vine malebnou krajinou Českomoravské vrchoviny, míjí husté lesy, říčky a tradiční horácké vesničky. Díky relativně pomalé rychlosti (dodnes maximálně 55-60 km/h v některých úsecích) si můžete v klidu vychutnat scenérii, která se za 120 let příliš nezměnila.

Foto: Se souhlasem městyse Nedvědice, foto: Zbořilová

Příjezd parního vlaku do Nedvědice

Železniční pionýři 19. století

Historie výstavby trati je příběhem odhodlání a vytrvalosti. Zatímco první návrhy železnice přes Českomoravskou vrchovinu se objevily již v 30. letech 19. století, skutečná realizace začala až mnohem později. V roce 1885 byla dokončena trať z Brna do Tišnova, v roce 1898 pak spojení z Havlíčkova Brodu (tehdy Německého Brodu) do Žďáru nad Sázavou. Chyběl pouze poslední článek - spojnice mezi Žďárem a Tišnovem.

O dokončení tohoto klíčového úseku usilovalo od roku 1894 družstvo, ale cesta k realizaci byla trnitá. Vznikly dva projekty, konečný byl schválen až v roce 1901. Na projektu se podíleli významní inženýři té doby - Ing. Max Pícha navrhl úsek Tišnov-Rožná, zatímco Ing. Kodl a Ing. Hammer se postarali o část Rožná-Žďár nad Sázavou.

Foto: Z archivu Lenky Mašové, se souhlasem

Slavnostní uvítání prvního vlaku v Bystřici nad Pernštejnem

Stavební zázrak za dva roky

Samotná stavba, která začala 30. června 1903, byla pro tehdejší dobu skutečným zázrakem. Stavební firma Osvalda Životského, rodáka z Doubravníka, dokázala postavit 62 kilometrů trati za necelé dva roky. Dělníci pracovali od březnového tání do říjnových mrazů, denně 11 hodin, a jejich úsilí korunoval úspěch - 23. června 1905 se uskutečnilo zahájení pravidelného provozu na celé trati.

Náklady na stavbu dosáhly tehdy astronomické částky 7 650 000 korun. Většinu - téměř 77 % - zajistila garantovaná státní půjčka, zbytek doplatila země Moravská a místní „interesenti“ - obce a podnikatelé, kteří měli o trať zájem.

Foto: Archiv Lenky Mašové, se souhlasem

První vlak na Tišnovce

Technické skvosty a zajímavosti

Trať byla postavena podle takzvaného lokálkového zákona, který umožňoval stavět s co nejmenšími náklady. To znamenalo ostřejší zatáčky, strmější sklony (až 35, výjimečně 50 promile) a minimální zemní práce. Výsledkem byla romantická trasa, která se vine krajinou jako had, překonává jeden tunel a tři větší mosty.

Původní rychlost vlaků byla pouze 25 km/h, což vedlo k humorné situaci - ještě dvacet let po zprovoznění jezdil z Tišnova do Brna koňský dostavník, který byl rychlejší než vlak. Postupně se rychlost zvyšovala - ve 20. letech na 50 km/h, dnes je to místy až 60 km/h.

Foto: Se souhlasem autora Romana Šulce

Železniční tunel na Tišnovce u Prudké

Stanice jako turistické brány

Každá stanice na trati otevírá dveře do jedinečného světa historie, sportu či kultury.

  • Žďár nad Sázavou - město s památkou UNESCO, poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého architekta Santiniho Aichla, zámkem na pozůstatcích cisterciáckého kláštera s bazilikou minor Nanebevzetí Panny Marie a jedinečným Muzeem nové generace.
  • Nové Město na Moravě - domov Vysočina Areny s biatlonovou tradicí a Cyklo arénou Vysočina se singletracky různých obtížností, historickým centrem s Horáckým muzeem, Horáckou galerií v zámku a kostelem sv. Kunhuty se sgrafity místního rodáka Karla Němce.
  • Bystřice nad Pernštejnem - historické město z 13. století, které vzkvétalo pod ochranou rodu Pernštejnů díky těžbě stříbra a železné rudy. Centrum nabízí Městské muzeum s expozicemi uranu a živých ryb, kostel sv. Vavřince, depozit veteránů Tatra a Centrum Eden, poznání a inspirace u nádraží.
  • Nedvědice - městečko v údolí řeky Svratky ve stínu pohádkového hradu Pernštejn, jednoho z nejkrásnějších moravských hradů, který si oblíbili turisté, fotografové i filmaři.
  • Doubravník- městečko s kostelem Povýšení sv. Kříže a hrobkou rodu Mitrovských z nedvědického mramoru, jednou z nejvýznamnějších sakrálních staveb regionu.
  • Tišnov - město spojující historii s přírodní krásou okolních kopců, hlavním lákadlem je majestátní cisterciácký kláštera Porta coeliv Předklášteří.
Foto: Se souhlasem autora Romana Šulce

Hrad Pernštejn

Tišnovka dnes - mezi nostalgií a moderností

Současná Tišnovka je zajímavou kombinací nostalgické atmosféry a moderního komfortu. Stále jezdí po původní trase z roku 1905, kde některá nádraží vypadají stejně jako před 120 lety, ale vlaky jsou už moderní s klimatizací a bezbariérovým přístupem.

Pro turisty je zvláště atraktivní víkendový provoz, kdy se můžete vydat na celodenní výlet - ráno do Žďáru na prohlídku UNESCO památky, v poledne pokračovat do Nového Města na oběd s horáckými specialitami, odpoledne navštívit hrad Pernštejn a večer se vrátit domů. Spojení je pravidelné a spolehlivé. Do všech vlaků můžete nastoupit s kolem a pokračovat po cyklotrasách Korunou Vysočiny.

Foto: Se souhlasem autora Pavla Kvíčali

Dnes se na kolejích prohání moderní soupravy (u Radňovic)

Výročí jako připomenutí

Sto dvacet let existence Tišnovky je připomínkou toho, jak důležitá byla pro naše předky dopravní infrastruktura a jak dokázali s minimálními prostředky vytvořit dílo, které slouží dodnes. Pro současné turisty je to pozvánka k objevování krás Koruny Vysočiny pohodlně, ekologicky a s jistým nádechem nostalgie.

Až se příště vydáte na výlet po Vysočině, zkuste cestu Tišnovkou. Nechte se unášet rytmem kol na kolejích, objevte krásy krajiny, které by vám při cestě autem unikly, a staňte se na chvíli součástí příběhu, který začal před 120 lety a pokračuje dodnes.

Zdroj: regionální turistický web Koruna Vysočiny - www.korunavysociny.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz