Článek
O pokladnách se vedou debaty už od té doby, kdy byly samoobslužné pokladny zavedeny. Někdo je má rád, jiný ne, ale to nic nemění na tom, že řetězce pomalu, ale jistě směřují k systému fungování pouze samoobsluhy. Není divu, šetří to čas personálu a samozřejmě i peníze, protože na samoobsluze se obslouží každý sám.
Najdou se zákazníci, kteří samoobsluhu bytostně nesnášejí a nejdou na ni už jen z principu. Vadí jim, že mají dělat za někoho práci a pokud se mají sami obsloužit, tvrdí, že by si zasloužili slevu.
Pak jsou tu ti, kteří tyto pokladny neumí ovládat a učit se to ani nechtějí. Bohužel ale jde doba dopředu, stejně jako moderní technologie a lidstvo se musí přizpůsobit a stále učit.
I když řetězce tvrdí, že mají zákazníci na výběr z obou možností, pomalu, ale jistě směřují k tomu, že klasických pokladen ubývá. A bude to horší. Postupně zbyde jedna a zákazníci tak nenuceně přejdou v samoobslužné, protože tam bude zákonitě menší fronta, takže je to tam přirozeně potáhne.
Samozřejmě jsou i zákazníci, kteří jsou všímaví a budou schválně sabotovat přechod na samobsluhu, ale je to tak, že buď si zvyknou, nebo nebudou nakupovat, nic mezi tím neexistuje. My Češi nemáme rádi změny a často nadáváme, ale vždycky si zvykneme, protože – co nám jiného zbývá, že?