Hlavní obsah

Bankovní turistika aneb kolik účtů máš, tolikrát jsi klientem

Foto: Seznam.cz

Češi milují turistiku a nejen tu pěší, ale i tu bankovní.

Článek

Půjčovat si peníze na Vánoce už není v kurzu, alespoň co se týká bank. Proto některé banky mají dokonce v období vánočních svátků postavené reklamy na tom, aby si lidé na dárky nepůjčovali.

Ovšem nebankovní společnosti nás stále masírují reklamou na výhodnou půjčku s nízkým úrokem. Stačí si do vyhledávače zadat „půjčka na Vánoce“ a můžete směle vybírat ty výhodné půjčky. Rozhodně to nedělejte. Zadlužíte se tak, že to nesplatí ani vaše další generace.

No jo, ale z něčeho banky musí žít, když samy odrazují od toho, aby si lidé půjčovali. A tak přišly s novým trikem, jak přilákat nové klienty, kteří si u nich v budoucnu nějakou tu půjčku nebo hypotéku vezmou.

Peníze nesmrdí

A jak to tedy banky udělají? Zkoušejí to obráceně. Dávají novým klientům peníze zdarma, bez úroku. Prostě na zkoušku. Stačí si u nich otevřít nový bankovní účet a začít používat jejich platební kartu.

Za založení nového účtu dostanete od banky odměnu, např. od 500 Kč až po několik tisíc. Záleží na podmínkách konkrétní banky. Řeknete si, co tím ale ty bankovní domy sledují, když rozdávají takhle peníze jen za to, že si založíte účet. No, odpověď je velice jednoduchá. Sledují vás. Tím, že je v podmínkách uvedeno, že pro získání finanční odměny je potřeba platit jejich kartou, vědí o vás vše.

Vidí, kde platíte, za co platíte, kolik platíte atd. A pak už je pro ně jednoduché zacílit konkrétní nabídku třeba na pojištění nebo finanční pomoc v podobě kontokorentu nebo úvěru. S každou platbou, kterou provedete, ať kartou, nebo v internetovém či mobilním bankovnictví, odevzdáváte bance cenná data. A to banka samozřejmě využije ve svůj prospěch, tedy zisk, který jí přinesete.

Chytré a zároveň do budoucna zajímavější obchodní model. Protože pokud by banka udělala jen vánoční reklamu s nabídkou nízké úrokové sazby u půjčky, která by za vás vyřešila nákup dárků a vy ji pak jen dlouze spláceli, to by se jí nevyplatilo.

Na co dále banky v tomto modelu sázejí, je to, že lidé neradi mění banku. Dnes má většina lidí bankovní účet a ne jen jeden, ale hned několik. Na jedno konto chodí výplata a platí se z něj nejrůznější poplatky. Takzvaná hlavní banka klienta. Pak máte další účet, záložní, kde si odkládáte peníze bokem a vybíráte z něj jen v nejnutnějších případech. Třeba když se něco rozbije a je potřeba danou věc opravit nebo koupit úplně novou. Za mě ideální způsob, jak se vyhnout právě půjčkám a být finančně soběstačný. Ano, chápu, že někdy může jít o velkou finanční investici a na tomto druhém účtu není dostatečně velká finanční rezerva, tak je lepší si půjčit. Ale půjčit si opravdu v nejnutnějším případě.

Dva účty stačí. Co když se ale právě objeví lákavá nabídka, kdy k založení účtu dostanete odměnu? Stačí jen párkrát za měsíc zaplatit kartou. A taková nabídka není jen jedna, protože konkurence nikdy nespí, tak i ostatní banky mají podobnou akci.

A kolik stojí ten účet zdarma?

A už nemáte jen hlavní účet a účet pro odkládání, ale v peněžence je najednou těch karet pět, každá k jiné bance. Reklama zafungovala. A teď jen plnit podmínky banky, aby vedení účtů bylo zdarma a vy jste neplatili poplatky za vedení účtů. I když na začátku při sjednávání zároveň s odměnou bylo uvedeno, že účet je zdarma.

Na začátku toho všeho bylo rozhodnutí neměnit hlavní banku, to se povedlo. Co se rozhodně nepovedlo, je, že těch účtů je najednou hodně a je potřeba myslet na plnění podmínek, aby na konci měsíce nebo na začátku nového nebyl na výpisu z účtu poplatek za jeho vedení.

Takových jako vy jsou tisíce a ne každému se podaří plnit podmínky. A to znamená, že banka si začne strhávat poplatky za vedení účtu. To, co vypadalo jako dárek či odměna, říkejte tomu, jak chcete, je najednou otrava, starost, nutnost. Aby ten další měsíc nedopadl jako tento, kdy vás ta lákavá nabídka něco stála.

A když je těch účtů více, tak nechcete, aby poplatky byly na každém účtu. A tak platíte, utrácíte své peníze. Banky získávají poplatky od obchodníků z každé provedené transakce kartou a k tomu i data o vás.

Tak a kdo na tom vydělává? Ta hodná banka, která vám dala peníze do začátku celé této hry. Jako casino. Jen s tím rozdílem, že do casina jdete odevzdat svoje peníze výměnou za zábavu a když se usměje štěstí, tak i s možností výhry. A když to dobře dopadne, odnesete si více, než jste si do casina přinesli.

Proto je dobré si tohle všechno uvědomit, než se celý tento kolotoč roztočí a už pak není z něho možnost vystoupit. I když je způsob, jak z toho ven. Stačí účet zrušit. Ale víte, jak to funguje. Retence, možnost nabídnout něco výhodně, zdarma. Třeba na rok a pak se uvidí, co dál. Přece je to až za rok, do té doby si to rozmyslíte …

Klasické prodejní argumenty, jak vás udržet, abyste účet nerušili. Jak se rozhodnete, je jen na vás.

Ještě není konec

Tady bych to mohl ukončit. A být spokojený, že jsem ze sebe něco dostal. Tím bych ale zapomněl na jednu činnost, která je velmi oblíbená u značné populace lidí. A říká se jí bankovní turismus.

Pro někoho je to nepochopitelné, že by někdo podstupoval celou tuto akci jen pro pár stovek. Když ve finále na něm banka v každém případě vydělá. A z dlouhodobého hlediska se to vyplácí jen bance.

A v tom je kouzlo bankovní turistiky. Když vím, že už mi nic banka nepřinese, nedá nic zadarmo, je nejvyšší čas odejít. Klient dostal to, co chtěl, banka ho udržela, jak dlouho potřebovala. Možná si tím splnila počet nových klientů, které měla během roku získat. Akcionáři jsou spokojeni. Plán se podařilo splnit.

Ale klient přeci jen odešel. A nebyl sám. S ním odešly další stovky, možná tisíce klientů. Mohl by to být problém. Mohl, jenže není. On se vrátí. Vlastně oni. I když akce skončila a klienti jsou pryč, tak od jejich odchodu se nyní počítá čas, kdy mohou v budoucnu zase využít podobné akce, kdy dostanou odměnu za založení účtu. Za rok, za dva jsou zpět.

A hra se znovu roztáčí. Přistupte blíže …

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám