Článek
Mosty mezi těmi, kdo mohou pomoci, a těmi, kdo pomoc akutně potřebují
Sociální nadační fond dnes zahajuje kampaň #NeviditelneMosty, kterou připravil v pro bono spolupráci s agenturou Cocoon a fotografem Pavlem Hejným. Kampaň má za cíl přiblížit několik příběhů Pražanů a Pražanek, kteří zůstali na těžkou zkoušku sami, obrátili se na Sociální nadační fond a i díky jeho podpoře zvládli situaci překonat. Kampaň přináší také novou příležitost pro příznivce a filantropy. Firmy i jednotlivci mohou darem podpořit ty, kteří se ocitli na hraně a hrozí, že se propadnou do sociálního vyloučení, nebo podpořit rozvoj inovativních nástrojů pomoci, které fond nabízí. Město Praha jde v této iniciativě příkladem a zavázalo se zdvojnásobit všechny dary, což významně zvýší dopad podpory. Kromě poskytnutí podpory ve formě daru firmy mohou zapojit své zaměstnance nebo zákazníky do zaměstnanecké sbírky. Jednotlivci i kolektivy mohou také sdílet vizuály kampaně, uspořádat osobní výzvu a inspirovat své okolí k pomoci. Kampaň staví mosty mezi těmi, kdo mohou pomoci, a těmi, kdo pomoc akutně potřebují, a chce tak přispět k větší solidaritě mezi obyvateli metropole.
Jana je maminka malé dcery, která si prošla peklem domácího násilí. Když našla odvahu odejít od svého manžela, stála před novým problémem – jak zajistit střechu nad hlavou pro sebe a své dítě bez dostatku financí? Obrátila se na Sociální nadační fond, který jí udělil bezúročnou zápůjčku na kauci a první nájem. Tato zápůjčka dala Janě prostor a čas, aby se její finanční situace stabilizovala.
Pomoc rychle a udržitelně
Sociální nadační fond HMP již více než 2 roky funguje pro hlavní město jako nástroj individuální a pružné podpory pro obyvatele v tíživé životní situaci. Díky rychlé finanční podpoře pomáhá Sociální nadační fond Pražanům a Pražankám, kteří kvůli své životní situaci propadávají státním sociálním systémem nebo pro ně standardní způsoby podpory nejsou dostupné, případně nepřicházejí včas. „Velice často řešíme případy Pražanů, kdy jde o čas, a proto vytváříme takové podmínky, aby se o výsledku dozvěděli klienti co nejdříve (do 2-3 týdnů od podání kompletní žádosti). Máme čtyři hlavní témata podpory: Prvním je zajištění či udržení si důstojného nájemního bydlení. Druhým podpora lidí se zdravotním znevýhodněním a pečujících tak, aby bylo možné žít i pečovat v domácím prostředí. Třetím podpora pěstounských rodin a čtvrtým podpora sociální práce s lidmi v tíživé situaci formou flexibilních rozpočtů,“ popisuje ředitelka Sociálního nadačního fondu Barbora Komberec Novosadová.
Výsledky externí evaluace programů přinášejí dobré zprávy. Díky cílené podpoře se podařilo stovkám jednotlivců i rodin překonat složitá období a vrátit se zpět do běžného života. Fond se zaměřuje nejen na okamžitou pomoc, ale také na dlouhodobou udržitelnost. 86 % klientů Programu podpory bydlení si udrželo bydlení, na které získali příspěvek. Jako hlavní důvod uváděli právě podporu Sociálního nadačního fondu. Zlepšilo se také psychické zdraví žadatelů a jejich motivace řešit problémy. Bezúročné půjčky zase poskytly nezbytnou finanční stabilitu při nalezení nového domova. V oblasti pěstounské péče umožnila podpora dětem rozvíjet své schopnosti a talent a pěstounům poskytla čas na odpočinek i péči o sebe.
„Za dva roky od spuštění nadačních programů fond podpořil již více než 1000 individuálních žádostí. Jen za rok 2023 Sociální nadační fond pomohl získat či udržet bydlení více než 150 domácnostem, zvládat péči téměř 160 lidem se zdravotním znevýhodněním i pečujícím a podpořit spokojený život pěstounských rodin díky více než 200 příspěvků na kroužky, psychoterapeutickou podporu, letní tábory či speciální vzdělání pro pěstouny,“ uvádí náměstkyně primátora Alexandra Udženija. „Naše podpora neformálním pečujícím je v rámci ČR prozatím unikátní a přála bych si, aby ji vyzkoušela i další města a kraje. Možnost krátkodobé regenerace, psychoterapeutické podpory či vzdělávání je pro pečující nedocenitelná. Víme, že dobře pečovat mohou ti, kteří mají možnost pečovat i o sebe,“ přibližuje Udženija podprogram s názvem Chci dobře pečovat.
Hlavním partnerem kampaně je hl. město Praha, další partneři jsou Aerokina - Aerofilms s.r.o., Modřanský biograf - Kino Modřany s.r.o., OC DBK - DBK Praha a.s., Kino Pilotů, Obchodní centrum Šestka, Fakultní nemocnice v Motole, Kongresové centrum Praha, a.s., Nadační fond BigBoard – bez jejich pomoci by kampaň nemohla být realizována.