Článek
Je logické, že podnikatel chce prodat za nejvyšší cenu, zatímco kupující chce naopak nakoupit co nejlevněji. Tak to v tržním hospodářství fungovalo, funguje a fungovat bude. S tím jdou ale ruku v ruce časté triky, někdy až podvody. Jaké vás čekají, když kupujete ojetinu?
Teď se prodalo
Přijedete do autobazaru, na ploše marně hledáte auto vyhlídnuté na internetu. A ono tam není. Jakto? Podle prodejce se před pár desítkami minut prodalo jinému zájemci. A hned vám začne cpát jiné alternativy, které pochopitelně nejsou až tak výhodné, jako to inzerované. Odejdete tedy bez auta, za pár týdnů se na internet znovu podíváte a hle – ten inzerát tam pořád visí. Odpovědi, že ho jen zapomněli smazat, nemůže věřit ani ten největší důvěřivec.
Už si pro něj jede
Finta známá především od realitních makléřů se dá snadno uplatnit i v autobazarech. Kdo váhá, toho začne prodejce mistrně přesvědčovat o tom, že si pro auto už jede jiný zájemce, který má velký zájem. Sice je to u auta, které tam už týdny stojí, k neuvěření, ale důvěřivec této fintě naletět pochopitelně může. Skutečnost ale bývá takové, že se na něj nikdo opravdu netlačí. A pokud ano, jistě by měl přednostní rezervaci.
Je nebourané
V době, kdy si lze i prostřednictvím internetu zjistit historii vozidla, včetně nehod, je tato finta na ústupu. Ale to neznamená, že by na ni někteří prodejci ojetin zapomněli. Když je auto nebourané, je to logický benefit, který zvyšuje jeho cenu. A když se odhalí pravda, prostě se to svede na předchozího majitele vozu, který při výkupu bazaru lhal. A prodejce je z obliga.
Dám vám slevu
To je věta, kterou chce slyšet každý kupující. Sleva je slovíčko, které velmi dobře motivuje ke koupi. Pravda, uhádat nějakou drobnou slevičku lze jak při soukromém prodeji, tak i v autobazaru. Ten však může výši slevy něčím podmínit. Obvykle úvěrem. Je sice hezké, že vám prodejce dá slevu i pár desítek procent, ale když si spočítáte všechny ty úroky a RPSN, zaplatíte více, než v případě hotovostní ceny.
Tohle je lepší
Máte vyhlídnuté auto, ale prodejce ho neustále kritizuje a tlačí vás k jinému, prý lepšímu? Může se zdát, že mu prostě jenom záleží na vaší spokojenosti. Realita je však taková, že mu záleží jen na své spokojenosti. Takže třeba potřebuje prodat „ležák“, nebo auto na kterém má vyšší provizi. A snaží se vám všemožně namluvit, že je lepší než to, pro které jste si přijeli.
To je normální
Nejde nastartovat na první pokus, něco tam klepe, díly nelícují, slyšíte podivné zvuky? Jasně, že když kupujete starou vraždu za 15 000 Kč, je to opravdu normální věc, se kterou musíte počítat. Ale u průměrného ojetého auta nic z toho výčtu běžné není. Ať prodejce namlouvá cokoliv, dejte od takového vozu ruce pryč. I když vám začne tvrdit, že je to prkotina a dá vám velkou slevu, čímž se vám koupě i s opravou vyplatí.
Počkejte na mě
Prodejce vás usadí a jde vyřizovat další věci s tím, že se pro vás vrátí. A takhle tam čekáte několik desítek minut, ale třeba i hodiny. Důvod? Unavit vás, otupit, abyste následně odkývali a podepsali cokoliv. I když se může tenhle postup na první pohled jevit kontraproduktivně, funguje. Prostě to chcete mít už za sebou a nechcete to nikdy opakovat. Proto podepíšete cokoliv, jen abyste už mohli nějakým autem odjet.