Článek
Britská ministryně vnitra varovala, že mávat s palestinskou vlajkou by mohlo být trestné. Francie zakázala pro-palestinské protesty. Totéž Německo. Premiér jednoho indického státu nařídil policii, aby se zabývala pro-palestinskými výroky na sociálních médiích. V USA vyhrožují pro-palestinským studentům představitelé škol a politici.
Český ministr vnitra Vít Rakušan oznámil na Twitteru, že experti na jeho ministerstvu došli k závěru, že heslo „from the river to the sea“ může naplňovat skutkovou podstatu trestného činu.
Provolávat po brutálním napadení izraelských civilistů teroristy z Hamásu heslo, které může být vnímáno jako výzva k úplnému zničení Izraele, je podle mě cynické a hloupé. Experti odboru bezpečnostní politiky @vnitro navíc došli k závěru, že to může naplňovat skutkovou podstatu… https://t.co/lAmQC0mdJs
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) November 11, 2023
Osobně jsem toto heslo nikdy před současným konfliktem neslyšel, takže raději přidávám rychlokurs. Palestinskou arabštinou من المياه للمياه, romanizováno: min al-mayeh lil-mayeh, znamená doslova „od vody k vodě“. Možná by to nějaký Čech dokázal přebásnit, aby se to rýmovalo jako v angličtině, kde jej palestinští příznivci používají v celém znění „From the river to the sea, Palestine will be free“, tedy: Palestina bude svobodná od řeky k moři.
Řekou je myšlena řeka Jordán, která tvoří hranici mezi Izraelem a Západním břehem (též Judeou a Samařím) na jedné straně a Jordánskem na druhé straně a teče do mrtvého moře. Mořem je myšleno Středozemní moře, na kterém leží Pásmo Gazy.
Je zjevné, že když někdo mluví o tom, že mezi řekou a mořem má být jeden stát, nezbývá tam už místo pro ten druhý.
Heslo začala v 60. letech používat palestinská strana Fatah, ale např. zakládající dokument izraelské strany Likud, jejímž členem je současný premiér Izraele Benjamin Netanjahu, uvádí: „Mezi mořem a Jordánem bude pouze izraelská suverenita.“
Heslo tedy má za sebou více než šedesát let použití, konotací a interpretací. Souhlasím, že jde o něco podobného, jako je symbolika jižanské Konfederace – je možné, že někteří (nebo dokonce většina) lidí, kteří toto heslo používají, to nemyslí zle. V případě palestinského hesla mohou chtít ukazovat na civilní oběti izraelské ofenzivy nebo na příkoří, která se Palestincům pod nadvládou Izraele dějí. V případě jižanské vlajky mohou poukazovat na jižanskou hrdost nebo na příkoří, která se děla jižním Američanům ze strany federální vlády.
Oboje je dle mého v takovém případě nešťastné. Oba symboly jsou užívány vlivnými skupinami ve smyslu genocidy židů na jedné straně, zejména Hamásem, a otrokářství na straně druhé, a mám za to, že nezaujatý pozorovatel je v tomto smyslu také tak pochopí. Proto je dle mého hloupé používat tyto symboly, pokud člověk nesouhlasí s těmito cíli. (O konfederační vlajce už jsem kdysi psal.)
Být hloupý ale není a nemá být trestné. Vyjádřit názor, jakkoliv hloupý, nemá být trestné.
Nesouhlasím s bullshitovými trestnými činy, jako jsou schvalování trestného činu (§ 365 TZ) nebo podpora hnutí směřujících k potlačení práv a svobod (§ 403) nebo schvalování teroristického činu (§ 312e).
Trestány mají být činy, které jsou mířeny k tomu, aby vedly k bezprostřednímu násilí, a je pravděpodobné, že k němu povedou. To je tzv. Brandenburgův test podle případu Brandenburg v. Ohio (1969), dodnes platný limit svobody slova v USA. Výroky, které nepřekročí tuto hranici (nebo jinou, např. výhůžky), nejsou trestné.
Názory ohledně Hamásu nebo Likudu, stejně tak jako slovní podpora jedněch nebo druhých na sociálních sítích a náměstích trestána být nemá. Proč taky? Jak si pomůžeme, když budeme stíhat a trestat lidi za to, že něco plácli na internetu nebo na náměstí mávali nějakým transparentem. Nemluvím zde o výhrůžkách, ale o vyjadřování názoru, byť hovězího.
A ano, domnívám se, že to platí i pro neonacistické demonstrace a symboly, jak ostatně ukazují Spojené státy, kde takové demonstrace a symboly zakázané nejsou, a neonacisté jsou zde nulovou politickou silou. Pokud v USA zavládne fašismus, bude to nikoliv pod swastikou, nýbrž pod nápisy TRUMP a MAGA.
Ke čtení mohu jedině doporučit knihu Defending My Enemy, kterou napsal Aryeh Neier o případu Nazi Party v. Skokie (1977), v němž šlo o to, zda se členům Nacistické strany USA umožní uspořádat pochod vesnicí Skokie, ve které žilo mnoho lidí, kteří přežili holocaust. Neier, který se svojí židovskou rodinou uprchl z Třetí říše, v tomto případu hájil Nacistickou stranu před Nejvyšším soudem USA. Jeho zdůvodnění se dá shrnout do dvou bodů: (1) pokud bude nacistům umožněno, aby se projevovali, nebudou se moci prezentovat jako mučedníci, a jejich podpora bude minimální, (2) nechceme, aby budoucí vlády zakazovaly projevy, které se nelíbí jim.
V obou bodech má naprostou pravdu. Abychom si vypůjčili hypotetický příklad z blízké země, tak bychom přece nechtěli, aby nám vláda Róberta Fica mohla zakazovat slovní podporu Ukrajiny, a vláda např. Zuzany Čaputové mohla zakazovat ústní podporu Ruska.
Ano, vím, že to druhé mnozí chcete. Ale zamyslete se, jak takový zákon využijí vaši političtí nepřátelé, až budou u moci.
Častým omylem je taktéž přesvědčení, že kdyby Výmarská republika měla lepší zákony postihující nenávistné projevy, nedostal by se Hitler k moci. Nic nemůže být dále od pravdy. Německý týdeník Der Stürmer byl úřady popotahován 36krát, a jeho vydavatel skončil dvakrát ve vězení. „A díky tomu vyrostl z neznámé a okrajové figurky v celostátně známého bojovníka za svoji pravdu a mučedníka,“ jak píše Bohumír Žídek pro Finmag.
Proto vezměme rozum do hrsti a netrestejme hloupé blábolení na internetu ani na náměstích, a soustřeďme se na činy, které skutečně někomu působí násilí.
---
Autor Martin Pánek, ředitel Liberálního institutu. Autor se zabývá svobodou slova dlouhodobě a přednáší o ní.