Hlavní obsah
Lidé a společnost

Blog o zrakovém postižení slaví 4 roky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Linda Albrechtová (vytvořeno pomocí nástroje AI Bing)

Jsou tomu již čtyři roky, co jsem začala své zkušenosti, prožitky, strasti i radosti života se zrakovým postižením sdílet s lidmi na internetu. Co zásadního se událo za tuto dobu a co plánuji dále? Pojďme si to vše popsat.

Článek

Poděkování

Předně chci upřímně poděkovat všem, co můj blog podporují, ať přízní, sdílením článků, svoji emocionální podporou, ale hlavně těm, kteří posílají podporu praktickou (finanční). Nesmírně si vážím této přízně, jelikož opravdu oceňuji to, že moji čtenáři vydělají peníze a pošlou mi příspěvek. Ráda bych zde napsala, že za dary od podporovatelů pořizuji pomůcky, aplikace a jiné komponenty, které se týkají mého postižení. Poslední investice byla na dofinancování zvláštní pomůcky v podobě notebooku s hlasovým výstupem.

Veškerá přízeň a podpora mi vždy dodá novou chuť do práce, do psaní, do sdílení všeho, co by se mohlo hodit dalším lidem, kteří zrovna prožívají období ztráty zraku či se např. potýkají s progresivní oční vadou. Častokrát to není jednoduché, jelikož píšu blog na webové stránky, spravuji facebookové stránky, kam jednak dávám příspěvky z blogu, ale i denně vyhledávám články na téma oči a vše kolem hendikepu, co by návštěvníky stránek mohlo zajímat. Nově publikované články vycházejí i na mém soukromém účtu na Facebooku či Instagramu, ale denně příspěvky mohou číst i návštěvníci sítě X, ale také Threads.

Za poslední rok publikuji také články na Medium.cz, kde mne můžete také sledovat.

YouTube

S blogem vznikl i YouTube kanál, kde najdete videa na téma práce s pomůckami. Ráda bych, aby se kanál rozvíjel více, ale vzhledem k časovým možnostem tam přibývají videa přesně tak, jak to lze zvládat. Nově na YouTube však pravidelně najdete podcast BlindTalk, který vzniká ve spolupráci s Martinou z platformy BurnFighters, ve kterém sdílíme záležitosti ze života s těžkým zrakovým postižením.

V průběhu času

Díky mému psaní na blogu jsem měla příležitost poznat velké množství zajímavých lidí, ať se jednalo o setkání osobní či virtuální. Některá přátelství trvají již pár let, i když se s danými lidmi známe pouze virtuálně a přes hlasové zprávy.

Za své texty jsem byla několikrát oceněna, ale získala jsem i opravdu cenné nominace na různé ceny, všech těchto nominací a udělených cen si vážím a raduji se z nich.

2020 - Cena VVOZP za publicistické práce zaměřené na téma zdravotního postižení a fotografické soutěže Společně napříč generacemi – zde jsem získala 1. místo za můj článek Boj s osudem.

2021 - Cena Olgy Havlové – nominace na Cenu veřejnosti, tuto nominaci jsem sice neproměnila, ale po roce fungování blogu jsem na onu nominaci byla velmi pyšná.

2022 – Cena Mosty 2021 - postoupila jsem do užší nominace na Cenu Mosty, a to v kategorii Zvláštní cena. Zde jsem získala uznání za moji práci a pamětní diplom.

2022 – Cena SONS ČR 2022 – byla jsem nominována na Cenu veřejnosti Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR, kterou jsem proměnila a odnesla si krásnou trofej a nádherné zážitky ze slavnostního odpoledne. Tato cena má pro mě velký význam, jelikož hlasovala veřejnost, která mě ocenila za mou práci svými hlasy.

2023

V roce 2023 jsem převzala hned dvě ocenění, kterých si nesmírně vážím, jelikož jsou obě pro mě další motivací pracovat na mých textech na blogu, ale i dalších aktivitách s ním spojených. První krásné ocenění bylo ve formě Křesadla za dobrovolnickou činnost v rámci Plzeňského kraje:

V prosinci jsem pak převzala již druhou cenu ve 30. ročníku Ceny VVOZP za publicistické práce zaměřené na téma zdravotního postižení a fotografické soutěže, kde jsem se umístila na 1. místě:

Hostem v rozhlase

Zůstaneme ještě v roce 2023. Měla jsem možnost představit sebe, moji práci a můj blog hned ve dvou regionech Českého rozhlasu, a to v Karlových Varech a v Plzni.

Na vlnách Českého rozhlasu Karlovy Vary jsem v lednu hovořila o významu Braillova bodového písma a odkazu Louise Brailla:

V listopadu jsem pak byla hostem v pořadu „Co vás zajímá“ na ČRo Plzeň:

Rozhovor a podcast

Byla jsem hostem v podcastu Krajského strediska ÚNSS Bratislava, kde jsme si povídali o životě se zrakovým postižením, o mé práci, o mém studiu a bloggerské činnosti:

Rozhovor se mnou udělala také redaktorka Veronika Širc, který vyšel v Pražském deníku:

z OKA do OKA TyfloCentra Liberec - zde jsem také poskytla rozsáhlý rozhovor, který je velmi poutavě zpracovaný:

V březnu roku 2023 jsem též byla hostem v online besedě SONS ČR, kdy jsme povídáním strávili v online prostoru příjemný čas: https://youtu.be/ZggVmb4zqbE?si=ELLEtPRnkD4_ZAti

V roce 2022 jsem byla hned 2× hostem v podcastu Téčka Plus, což byla velmi zajímavá a příjemná zkušenost:

Téčko Plus 22: speciální vánoční vysílání: Téčko Plus 22: speciální vánoční vysílání | Tyflokabinet Praha

Téčko Plus 16: Vítězka ceny veřejnosti SONS, OSGA a mnoho dalšího z oblasti moderních informačních technologií: Téčko Plus 16: Vítězka ceny veřejnosti SONS, OSGA a mnoho dalšího z oblasti moderních informačních technologií - Pélion (portal-pelion.cz)

V průběhu let jsem poskytla další rozhovory, kde jsem se snažila představit život se zrakovým postižením. Oslovil mě např. Plzeňský deník v čase vánočním: https://plzensky.denik.cz/zpravy_region/darky-vybiram-rukama-peceni-cukrovi-je-rehole-rika-nevidoma-zena-20211215.html nebo Slovenská knižnica pre nevidiacich M. Hrebendu v Levoči: Slovenská knižnica pre nevidiacich M. Hrebendu v Levoči + aktuální rozhovor se mnou (blindicka.com)

Pracovní příležitosti

Díky viditelnosti na sociálních sítích jsem dostala několik zajímavých pracovních příležitostí, které souvisely s odstraňováním bariér ve veřejném prostoru pro lidi se zrakovým, ale i jiným postižením. Uvedla bych spolupráci s firmou Microsoft/Alza a MasterCard.

Microsoft a Alza.cz vytvořili projekt, který měl pomoci zdravotně postiženým díky technologiím se začlenit do běžného života i pracovního procesu: https://www.ceske-novinky.cz/2022/06/17/technologie-pomahaji-osobam-se-zdravotnim-postizenim-prekonavat-ty-nejvetsi-prekazky-ukazuje-nova-kampan-spolecnosti-microsoft-a-alza-cz/

MasterCard Touch Card – měla jsem možnost natáčet reklamu na novou designovou kartu, která disponuje hmatový výřezy, a tak je přístupná hmatem zrakově postiženým: https://www.mujmastercard.cz/tipy/touch-card.html

V neposlední řadě bych ráda zmínila seminář Počítačová gramotnost jako cesta k důstojnému zaměstnávání zrakově postižených. V pátek 24. 6. 2022 se uskutečnil jeden ze seminářů na téma počítačové gramotnosti a zaměstnávání osob se zrakovým postižením. Seminář měl podobu teoretickou a praktickou ve formě workshopů. Jak seminář probíhal, přináší následující text: Seminář Počítačová gramotnost jako cesta k důstojnému zaměstnávání zrakově postižených (blindicka.com)

Všechny tyto zkušenosti a příležitosti mě opět posunuly k novým zážitkům a zkušenostem, ze kterých mohu čerpat i při mé práci. Děkuji všem, kteří mi toto umožnili, ale také velký dík patří všem mým zrakově znevýhodněným přátelům a známým, kteří se se mnou dělí o své životní zážitky a prožitky, které já posléze mohu zahrnout do svých textů, a tak mohu poskytnout zdroje informací těm, kteří to budou potřebovat. Což mohou být lidé se zrakovým postižením, ale i studenti, zdravotnický personál či sociální pracovníci.

Ráda bych i nadále rozvíjela moje texty s co největší upřímností a autentičností. Budu mě těšit vaše podpora a přízeň a doufám, že i nadále najdou ti, co to aktuálně budou nejvíce potřebovat, cenné rady a návody, jak přijmout a žít svůj život bez zrakové kontroly.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz