Hlavní obsah
Rodina a děti

Označování pastelek pro potřeby zrakově postižené matky

Foto: Linda Albrechtová

I matky, které nemají zrakovou kontrolu, chtějí kreslit se svými vidícími dětmi tak, aby je mohly učit barvy a procvičovat je s nimi. V textu přináším pár tipů, jak si kreslící potřeby označit, i pro ty, kdo nevidí.

Článek

Výhodou je mít k dispozici základní paletu barev – žlutá, modrá, zelená, červená, černá, hnědá aj. Kvůli lepší orientaci v množství pastelek je žádoucí, aby zrakově postižený měl pouze minimální počet kusů. Bude se mu tak lépe v menším množství orientovat.

Čtečka hlasových etiket Penfriend

Tato pomůcka ve tvaru větší tužky má v sobě zabudovaný reproduktor a mikrofon. V dolní části je čip pro snímání etiket. Hlasové etikety jsou samolepící, takže je lze v pohodě nalepit, kam je třeba. Lze tedy nalepit štítek na konec pastelky (fixy), hlasem si nahrát příslušnou barvu. Po přiložení pomůcky k čipu, pak nevidomý bude vědět, s jakou barvou pastelky dítě zrovna pracuje nebo jakou má použít např. při kreslení sluníčka či trávy.

Indikátor barev

Za účelem rozpoznání barvy lze využít indikátory barev. Ať je to finančně nákladnější ColorStar či levnější Colorino. Lze přiložit indikátor na tělo pastelky/fixy a hlasový výstup poví, jakou má tužka barvu. Je třeba ale mít na paměti, že některé druhy pastelek mají tělo neutrální. Barevné rozlišení je např. pouze proužek na konci pastelky. Je tedy lepší mít celobarevné psací potřeby. Indikátor barvu rozpozná i v případě, že pastelkou na papír nakreslíme plochu, na kterou pak indikátor přiložíme. Když kreslíme pastelkou na papír, tak místo, kde jsme pastelku použili, je takové voskové a klouzavé, tam pak přiložíme indikátor. I tedy při samotném kreslení lze zjistit, jakou barvou je co zaznamenáno. Stále však platí, že je lepší míti menší množství pastelek.

Hmatové rozlišení psacích potřeb (pastelek, fixů)

Na základní barvy pastelek si nalepíme hmatem rozlišitelné označovače. Mohou to být různé druhy látek. Je třeba, aby se nám povrch látky dobře hmatem rozlišil – samet, manšestr, ale lze použít i jiné materiály, které budou mít dobře hmatný povrch (kousek lina, smirkový papír aj.). Zde je však nutné si pamatovat, jaká barva je čím označena.

Voňavé fixy

Při tvoření s dětmi lze využít i čich, a to při práci s fixami, kdy každá barva v balení má jinou vůni. Dle toho lze poznat, že právě kreslíme jinou barvou. Každá barvička voní jiným druhém ovoce – banán, jahoda.

Využití Braillova bodového písma

Reliéfní písmo lze využít také při označování. Stačí si na konec pastelky nalepit kousek papíru, kde si napíšeme např. tři písmena – žlt (žlutá), mdr (modrá) či črv (červená).

Další možností je mít psací prostředky uspořádané v nějakém organizéru, např. v penálu. U každé pastelky je pak možné mít název barvy opět v bodopisu. Zde je ale důležité udržovat pořádek a organizovanost. Když pastelku použijeme, tak je třeba ji hned vrátit na své místo s popiskem, abychom si pastelky posléze nepřeházeli a orientovali se v nich.

V rámci kurzu Sebeobsluhy pomohou a poradí s označením psacích potřeb instruktoři Tyfloservisu, o.p.s. v rámci celé České republiky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz