Hlavní obsah
Aktuální dění

Novinky o Reeboku. Zákazníci se zboží nedočkají

Foto: Seznam.cz

Chyba, která se stala marketingovým géniem: Jak Reebok vydělal na nečekané virální kampani.

Článek

Víte, jak se říká, že i negativní publicita je publicita? Pro značku Reebok to v jednom konkrétním případě platilo doslova a pomohlo jí to proměnit zdánlivý omyl v geniální marketingový tah, který jí přinesl obrovskou pozornost a nečekané zisky.

Před několika dny se na evropském e-shopu Reebok objevila kuriózní chyba. Když si zákazníci v České republice a na Slovensku přepnuli měnu na české koruny (CZK), ceny produktů se zobrazovaly s nesprávnou konverzí. Boty, které měly stát například 90 eur, se rázem zobrazovaly jako 90 Kč. Nebo jiné, dražší produkty, se objevovaly za zlomek jejich skutečné ceny v eurech, často šlo o pouhých pár stovek korun za desítky či stovky eur hodnotné zboží. A co víc, systém umožnil tyto objednávky skutečně dokončit a zaplatit!

Šílenství na internetu a lavina objednávek

Zpráva o této chybě se šířila internetem jako lavina. Sociální sítě, diskusní fóra a online komunity se okamžitě plnily nadšenými příspěvky lidí, kteří si objednávali drahé boty a oblečení za směšné ceny. Položky v košíku sedí, potvrzení o objednávce mám, platba prošla, hlásili uživatelé a s úžasem sledovali, jak jim Reebok účtuje směšné částky za jejich nákupy. Lidé si objednávali po desítkách kusů, pro sebe, pro rodinu, pro kamarády.

Nejpřekvapivější na celé situaci bylo, jak dlouho trvalo, než Reebok chybu opravil. Celých 15 a více hodin probíhalo toto šílenství, během kterého tisíce, možná desetitisíce, zákazníků z Česka a Slovenska využily situace a nakoupily si zboží prakticky zadarmo. Technicky by odstranění měny z e-shopu mělo být záležitostí několika kliknutí, přesto se nic nedělo.

Není to chyba, je to strategie?

Mnozí začali spekulovat, zda to skutečně byla jen náhodná chyba, nebo geniální marketingový tah. Ať už byla původní příčina jakákoli, Reebok z této situace vytěžil maximum. Proč?

  • Virální šíření a bezplatná reklama: Reebok se stal okamžitě virálním tématem. Tisíce lidí o něm mluvily, sdílely zkušenosti a šířily zprávu dál. A to vše bez jediné koruny investované do reklamy. Značka získala obrovskou publicitu, o jaké by se jí v běžné kampani mohlo jen zdát.
  • Pozitivní asociace a pocit výhodného nákupu: Lidé, kteří ulovili výhodnou nabídku, měli z Reeboku pozitivní pocit. Nákup za pakatel vytvořil silnou emoční vazbu a loajalitu.
  • Tisíce nových zákazníků: Mnozí z těch, kteří si Reeboka objednali, by si ho možná nikdy nekoupili za plnou cenu. Díky této akci se ale dostal do jejich šatníku a obuvníku, což zvýšilo šanci, že si příště koupí právě Reebok, a ne konkureční značky jako Nike či Adidas.
  • Cílení na menší, ale digitálně aktivní trhy: Někdo by mohl namítnout, že to bylo příliš drahé. Nicméně, z marketingového hlediska bylo cílení na menší země, jako je Česká republika a Slovensko, perfektním poměrem cena/výkon. Servery by se nezahltily jako na větších trzích (Německo, Velká Británie) a náklady by byly výrazně nižší. Tyto země navíc mají digitálně aktivní obyvatelstvo a silnou komunitu šíření informací (Reddit, Instagram, TikTok).

I kdyby Reebok přišel o miliony korun na ztrátových objednávkách, marketingový dopad, který získal, by ho stál mnohonásobně více, pokud by ho musel zaplatit klasickou reklamou. Tato chyba se tak pro Reebok stala učebnicovým příkladem toho, jak lze i z negativní situace vytěžit maximum a proměnit ji v marketingový triumf.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz