Článek
I když to může znít nám Čechům neférově, že Fabia v Česku se dá koupit v nejchudší výbavě za půl milionu a v Indii stojí větší a praktičtější model Slavia za v přepočtu zhruba 300 tisíc korun, tak celá věc dává smysl.
Je třeba si uvědomit, že auta pro indický trh byla sice částečně navržena v Mladé Boleslavi, ale vyrábí je indičtí dělníci, za indické platy, v indických továrnách a používají k tomu lokální dodavatele komponentů. A ty jsou často údajně diskutabilní jakosti. Navíc nabízí jen dva benzínové TSI motory, žádnou naftu.

Škoda Slavia, v Indii se dá koupit za 300 tisíc korun
Dalším faktem, který indické verze Škodovek zlevňuje, jsou mírnější ekologické normy. Zdejší auta se třeba prodávají bez proklínaného systému Start/Stop. Ten sice možná pomáhá životnímu prostředí, ale rozhodně není zadarmo. Totéž platí v oblasti bezpečnosti – indické Škodovky mají výrazně méně bezpečnostních asistentů, za které si automobilka nechává v Evropě logicky zaplatit.
Důležitým faktorem je i konkurence. Na indickém trhu hrají prim domácí automobilky TATA a Mahindra. Silnou pozici má i japonské Suzuki a začínají se prosazovat také čínské značky. Aby Škoda v miliardové zemi nějaké auto prodala, musí tomu přizpůsobit svou cenovou politiku.

Indická Škoda Kushaq s modelem evropské Škody Kamiq
Suma sumárum – indické ceny nových aut můžeme sice závidět, ale ve výsledku asi moc není o co stát. Více se problematice indických Škodovek, včetně možnosti importu do Česka, věnuji v neziskovém projektu @Káryv1minutě na Instagramu.
Viz přiložené video: