Hlavní obsah

Pitevní zpráva pod stromečkem: Co o vašem vztahu skutečně říká ten mixér

Foto: Lyssa Nox - AI Gemini

Dostala jste mixér. Je to urážka, nebo projev lásky? 25. prosinec je dnem pravdy. Co o vašem vztahu prozrazují dárky?

Článek

Je ráno 25. prosince. V obýváku leží hromady potrhaného papíru, vzduch voní jehličím a vyčpělým vaječným koňakem. Děti jsou hypnotizovány novými obrazovkami. A vy? Vy se díváte na hromádku věcí, které jste včera dostala, a snažíte se rozklíčovat ten divný pocit v žaludku. Není to nevděk. Je to kognitivní disonance. Váš partner vedle vás spokojeně dojídá vánočku, přesvědčený, že „splnil misi“. Ale vy v těch předmětech nevidíte dárky. Vidíte v nich zprávu o tom, jak vás vidí on. A ta zpráva se často diametrálně liší od toho, kým se cítíte být.

Vítejte u vánoční pitvy vašeho vztahu. Dárek je symbol. Je to zhmotněná pozornost. A 25. prosinec je dnem, kdy se musíme podívat pravdě do očí: Je ten mixér nástrojem útlaku, nebo osvobození?

1. Kategorie „Provozní ředitelka“ (Domácí spotřebiče a praktické věci)

Dostala jste ten pověstný mixér, vysavač nebo sadu hrnců. Společnost nás učí, že je to „špatný dárek“. Ale záleží na kontextu.

  • Verze A: Optimalizace personálu (Toxická).Pokud jste o mixéru nikdy nemluvila, vaření berete jako nutné zlo a on vám koupí hrnec, říká tím jediné: „Vnímám tě primárně jako funkci. Jsi stroj na servis rodiny a chci, aby tento servis fungoval efektivněji.“ Tohle je dárek pro asistentku, ne pro milenku. Je to potvrzení vaší role v „servisním modelu“. Vidí vaše ruce, ne vaši duši.
  • Verze B: Vyslyšené přání (Láskyplná). Pokud jste půl roku básnila o tom drahém robotu KitchenAid, protože milujete pečení a je to vaše kreativní vášeň, pak je ten mixér projevem hlubokého naslouchání. V tu chvíli on neříká „Uvař mi“, ale říká „Vidím, co ti dělá radost, a chci to podpořit.“ Rozsudek: Pokud ten spotřebič slouží vaší radosti, je to láska. Pokud slouží jeho pohodlí (uklizeno, navařeno), je to manipulace.

2. Kategorie „Panika v parfumerii“ (Drahé, ale neosobní)

Dostala jste luxusní dárkovou kazetu, zlatý řetízek univerzálního vzhledu nebo parfém, který je sice drahý, ale vůbec to nejste vy.

  • Diagnóza: Syndrom cizince. Tento muž na vás nešetřil penězi, ale šetřil mentální kapacitou. Je to klasický příklad muže, který řeší problém. Vánoce jsou pro něj krizový management. Neví, jakou hudbu posloucháte, neví, co čtete, neví, jakou máte velikost. A tak na ten problém hodí peníze, aby zmizel. Často to dělají muži trpící Syndromem prázdného chatu. Bojí se intimity, a tak ji nahrazují cenovkou. Bolestivá pravda: Tento dárek křičí „Jsi pro mě drahá povinnost, kterou si musím předplatit na další rok.“

3. Kategorie „Narcisova projekce“ (Dárek pro něj, na vás)

Sexy prádlo, které se zařezává a je ve stylu levného porna? Lístky na fotbal nebo na kapelu, kterou on miluje a vy tolerujete? Víkend v hotelu, kde je skvělé cyklo-zázemí (pro něj), zatímco vy kolo nesnášíte?

  • Diagnóza: Objektifikace a neschopnost empatie. Tento muž vás nevnímá jako oddělenou bytost s vlastním vnitřním světem. Jste prodloužením jeho ega. Jste NPC (Non-Playable Character) v jeho videohře. Prádlo nekoupil proto, abyste se vy cítila sexy (to by koupil hedvábí nebo to, co máte ráda), ale aby měl on hezký výhled. Tohle je nejnebezpečnější typ dárku, protože se tváří jako romantika, ale ve skutečnosti je to sobeckost převlečená za štědrost.

4. Kategorie „Časová kapsle“ (Dárek pro vaše minulé já)

Koupil vám oblečení ve velikosti, kterou jste měla před dvěma dětmi? Nebo vybavení na koníček, který jste dělala před pěti lety, ale už vás nezajímá?

  • Diagnóza: Odpojení. Tento muž vás miluje, ale miluje vaši verzi z roku 2018. Nevšiml si, že jste se změnila. Nevšiml si, že už nenosíte stříbro, ale zlato. Nevšiml si, že už neběháte, ale cvičíte jógu. Je to smutný důkaz toho, že ve vztahu vznikla propast. Žijete vedle sebe, ale on ztratil aktualizaci vašeho softwaru. On nevidí vás, vidí svou vzpomínku na vás.

5. Kategorie „Trefa do černého“ (I když je to drobnost)

A pak je tu ten vzácný moment. Kniha od autora, o kterém jste se zmínila v říjnu. Kurz keramiky, protože ví, že jste unavená z korporátu a chcete tvořit rukama. Nebo ten mixér – ale přesně ten, který jste chtěla, v barvě vaší kuchyně, s vzkazem: „Ať se ti v tom tvém království tvoří s radostí.“

  • Diagnóza: Být viděna. Nezáleží na ceně. Záleží na tom, že ten dárek říká: „Poslouchám tě. Znám tě. Vím, kdo jsi, i když to možná sama občas nevíš.“ Tohle je jediný dárek, který má skutečnou hodnotu. Protože dává najevo, že nejste sama.

Co dělat s tou pitevní zprávou?

Pokud se dnes díváte na dárky z kategorií 1, 2, 3 nebo 4, nepanikařte. Nezačínejte hádku na Boží hod. Vezměte to jako data. Váš partner není nutně zloduch. Možná je jen nepozorný, možná je vystresovaný, možná podléhá marketingu. Ale vy teď víte, kde je trhlina.

  • Je to o tom, že vás neposlouchá?
  • Je to o tom, že promítá své touhy do vás?
  • Je to o tom, že z vás udělal služku?

Nejlepším povánočním úklidem není vyhození krabic, ale vyjasnění si toho, kým v tom vztahu chcete být. A pokud ten mixér nebyl projevem lásky k vaší kreativitě, ale k vašim knedlíkům… možná je na čase ten mixér (nebo ten vztah) reklamovat.

Otázky k zamyšlení:

  • Byl ten praktický dárek doprovázen něčím osobním, nebo byl jen odškrtnutou položkou?
  • Když se podíváte na své dárky, vidíte tam ženu, kterou jste, nebo ženu, kterou on chce, abyste byla?
  • Cítila jste při rozbalování zklamání ne z věci, ale z toho, jak málo vás ten člověk zná?
  • Dokážete si přiznat, že i špatný dárek může být dán s dobrým úmyslem, jen špatnou realizací?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz