Hlavní obsah
Hry

Mafia 3 není špatná hra, ale…

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Acronix

Screenshot z centra města s autem Dino 206 GT alias De'leo Traviata

Hned na začátek bych rád řekl, že se jedná o můj názor a rozumím, že s ním někdo nebude souhlasit. Chtěl bych také poprosit o menší shovívavost, jelikož se jedná o můj první článek.

Článek

V tomto článku bych chtěl pohovořit o tom, proč Mafia 3 není tak špatná hra, jak do dnes spousta lidí tvrdí, ačkoliv souhlasím s tvrzením, že je to nejhorší díl série. Slyšel jsem kritiku i od lidí, kteří hru v životě nehráli a nejsou schopni poskytnout relevantní hodnocení. Pojďme si nyní projít jednotlivé prvky hry a zamyslet se nad nimi trochu hlouběji.

Příběh

Začneme tím nejhlavnějším, tedy příběhem hry. Samotný příběh je podle mě na průměrné úrovni, je slabší, než u minulých dílů, ale je dobrý. Příběh Lincolna Claie, který se vrátil z Vietnamu, a hned po návratu zažil krutou zradu od největšího mafiánského bosse Sala Marcana a jeho jediný cíl je pomstít se, je celkem zajímavý. Největší problémy příběhu jsou hlavně některé postavy a hratelnost hry. Pro hratelnost tu mám samostatný odstavec, ale některé postavy jsou vskutku zvláštní. Především se jedná o postavu Lincolna Claie, který má velmi zvláštní nebo spíš žádný charakter. Charakter Lincolna není vlastně skoro žádný, nemá žádný specifický humor ani jiné vlastnosti. Ze hry vím, že se bál jízdy na lodi, no to je vše, co mě napadlo. Jen si šel za svým cílem, zabít již zmíněného Sala Marcana. Sal Marcano je pro mě zase takový ten „tuctový“ záporák, který není ničím speciální. Prostě člověk, který se všema jen vydrbe a pak je zahodí jako nepotřebnou věc. Ostatní postavy jako John Donovan nebo otec James už pro mě mají lepší charakter a líbí se mi víc než Sal nebo Lincoln. Poslední velký problém je v tom, že příběh je ve většinové části hry pouze v pozadí a kdybyste poprvé sedli ke hře v polovině hrací doby, pravděpodobně byste vůbec nepoznali, že hra nějaký příběh má.

Hratelnost

Hratelnost je bezpochyby nejhorší prvek hry. Cca 20 hodin ježdění po mapě a zabíjení, ničení a kradení věcí je dost nepraktické a hráče to snadno odradí. Na druhou stranu tento koncept přinesl možnost mise udělat vícero způsoby, např. všechny pozabíjet jako neřízená střela nebo naopak vše udělat hezky potichu a bez zbytečné pozornosti. Ovšem toto nezachraňuje fakt, že hratelnost není moc dobrá a mohla by být lepší. Ovládání aut je průměrné a střelba je taky ucházející, i když asi spíše pro konzolisty než PCčkáře.

Foto: Acronix

Dabing

Anglický dabing hry je za mě velmi dobrý a propracovaný. Myslím, že pro jednotlivé postavy byli zvoleni správní herci, kteří ve většině případů dodali postavám ten správný charakter. Samozřejmě absence českého dabingu je u nás velkým mínusem pro hru.

Město

Fiktivní město New Bordeaux, kde se celá hra odehrává je poměrně dobře zpracované. Najdeme zde klasickou koncepci známého už od prvního dílu. Dělnické čtvrti, chudé čtvrti, obytné čtvrti s domy nebo mrakodrapové centrum. Vzhledem k názvu města je pochopitelné, že se zde místo čínské čtvrti nachází francouzská čtvrť (Bordeaux je přístavní město ve Francii a také je to významná vinařská oblast). Nechybí zde ani venkov plný bažin a lesních cest. Město je celkově hezky uspořádané a je to jedna z lepších částí hry. Ovšem ubírá mu fakt, že v něm vlastně nelze nic dělat. Kromě misí, závodů v Bayou a tunění aut se ve městě nedá dělat vlastně nic a interakce s ním je v podstatě nulová. Chybí zde možnost nákupu oblečení, veřejná doprava, možnost využití restaurací a fastfoodů nebo možnost koupi nemovitosti. Však Lincoln vlastně žádný dům nebo byt nevlastní, protože nemusí jíst, pít ani spát.

Soundtrack

U soundtracku začnu nejdříve tím herním. Herní soundtrack je takový neutrál, to jest není ani dobrý, ale ani špatný. Oproti tomu rádiový soundtrack je velmi povedený. Skladby, které vývojáři vybrali jsou vskutku dobré a je to jedna z nejlepších věcí na hře, která úžasně dotváří atmosféru konce 60. let. Písně jako Somebody to love, I found the law nebo Palisades park jsou pro mě takovou ikonou spojenou s touto hrou.

Grafika

Grafika není nejlepší stránkou hry, některé části jsou na svou dobu v pořádku, ale jinak na mě celkově hra působí graficky někde na úrovni GTA 4 z roku 2008. Celkově mě hlavně ze začátku přišla taková nedostatečně barevná. S menším výskytem pestrých barev na mě celá hra působila vizuálně takovým zašlým dojmem, a i když jsem si na to v průběhu hraní zvykl, nemění to můj názor na grafiku. Taková kuriozita je noční obloha při nastavení kvality textur na nízkou. Vypadá asi jako obloha z nějakého texturepacku pro Minecraft. Nebo silnice, které jsou spíše jen šedou plochou bez rozeznatelného značení jízdních pruhů apod. Jinak celkově na nízké detaily na mě působila jako směs grafiky z her z doby 2004 a 2009.

Foto: Acronix

Mafia 3 na nízké detaily

Je tedy Mafia 3 právem kritizovaná?

Ano i ne. Z hlediska předchozích dvou dílů je kritika určitě na místě. Dostali jsme zde odlišný koncept hry, který mnoho hráčů nepřijalo, a i já mám vůči němu jisté výhrady. Ovšem vývojáři se pravděpodobně snažili do hry přinést něco nového, co jsme doposud v Mafii neviděli. Nejhlavnější rozdíl je asi v tom, že z lineární příběhové linie se stala nelineární. To by nebyl takový problém, kdyby to nebylo tak nešťastně zpracované. Srovnávání s hrami jako GTA 5 není na místě vzhledem k novému týmu vývojářů a mnohem menšímu rozpočtu. Osobně si myslím, že to není takový propadák a měl jsem vetší chuť si to zahrát po odmyšlení, že od toho chci Mafii.

Zdroj: Vlastní text

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám