Článek
Motoristé sobě se rádi považují za příchod osvícené pravice do české politiky ‚po letech, kdy se ODS a panu Fialovi podařilo celou pravici zdiskreditovat,‘ dodal Petr Macinka, předseda strany. Nejde však pouze o parádní masku, kterou si poměrně mladé hnutí pravidelně nasazuje? Macinkova slova totiž do otázky uvádí statistika, která spočítala, s jakým českým europoslancem nachází v souvislosti s hlasováním v Evropském parlamentu (dále EP) Filip Turek největší shodu, jenž uvedené fráze s oblibou vytrvale používá také.
Zmíněná statistika měla za úkol počítat s hlasy jednotlivých europoslanců a poté zaznamenat jejich procentuální shodu s autentickým hlasováním Filipa Turka na nejdůležitější témata, co se od počátku mandátů aktuálních poslanců EP probírala. Výběr těchto dat byl přejat z instagramového profilu @ep_prehledne, který se na přehledný výběr z podstatných témat, jež europoslanci projednávají, specializuje, a to včetně jejich konečného hlasování.
Autentický dokument se statistikou i s jejími propočtovými postupy můžete nalézt ke stáhnutí zde.
Výtah ze statistiky: Největší shoda s Konečnou, necelých 81 %.
Na prvním místě, jako poslankyně s největší postojovou shodou s Turkem, se umístila Kateřina Konečná z KSČM. Nejde přitom o mimořádnou statistickou odchylku, hned za ní se totiž umístili další straníci z řad extremistů. Na druhém místě skončil komunista Ondřej Dostál s bezmála 79 % a po něm skokem na opačnou stranu politického spektra Ivan David z SPD se 76% shodou. V praxi to tedy znamená, že hlas pro Filipa Turka ve volbách byl přibližným ekvivalentem pro volbu komunistů nebo SPD.
Vidíme skutečnou tvář, nebo se skrývá?
O co tedy jde? O nedorozumění, nebo snad pokrytectví? Nejedná se právě o jediný nesouladný výkyv v rétorice europoslance. Filip Turek a ostatní Motoristé se prudce ohrazují vůči narativu, že obhajují proruské zájmy a postoje Kremlu. Turek se i v pořadu ‚Přísně tajné‘ z YouTube kanálu ‚Xaver Live‘ nechal častokrát slyšet, že v EP hlasoval ve prospěch Ukrajiny, což je podle něho doklad toho, že nezvedá ruku pro ruské zájmy. Při projíždění příspěvků ze zmíněného instagramového profilu @ep_prehledne si lze však povšimnout toho, že z množství různých hlasování o Ukrajině hlasoval ve většině z nich pro její neprospěch, a to spolu s komunisty, vůči kterým se spolu s čelem Motoristů vymezuje.
Kromě pochybností, zda rétorika Filipa Turka není pouze maska, kterou si nasadil, spolu s Petrem Macinkou také rád odhaluje, co je pod maskami ostatních politiků. Ve zmíněném pořadu ‚Přísně tajné‘ jsme od europoslance mohli mimo jiné slyšet obsáhlé narážky na tzv. ‚melounovou politiku‘, jejíž metaforický název je cílen na představitele levicové politiky a je objasňován frází: „Z venku zelená, uvnitř červená.“ Tedy ano, můžeme tušit, že zmínění politici se neostýchají pravidelně přirovnávat standardní levicové spektrum ke komunismu. Petr Macinka dokonce v předvolební debatě z 29.9. na Prima CNN konstatoval: „Kateřina Konečná je opravdu asi mojí oblíbenou ‚levičačkou‘, protože kaviároví komunisti od Pirátů jsou výrazně horší.“ Na kanále kontroverzního člena Rady ČT, Luboše Xavera Veselého, si navíc oba Motoristé vzájemně propůjčují odvážná odhalování masek Fialovy vlády, a to když třeba shledali, že právě ona je ve skutečnosti svými opatřeními proruská.
Kateřina Konečná je opravdu asi mojí oblíbenou ‚levičačkou‘, protože kaviároví komunisti od Pirátů jsou výrazně horší.
Další nešvary, jež se pod pomyslnou pravicovou maskou Filipa Turka skrývají, jsou jeho skandály a kauzy. K věčné poznámce, kterou Motoristé dávají pyšně najevo, že jsou ‚jediná opravdová pravicová strana,‘ si ministr dopravy Martin Kupka v pořadu Za pět minut dvanáct dovolil přidat smělý dovětek: „Dodržovat pravidla mimochodem patří taky k pravicovým přednostem.“ Turkovo nedbalé chování bylo v posledních několika měsících probíráno širokou veřejností. Konkrétně když o sobě například neslavně rozšířil povědomí svou rychlou jízdou, na kterou Martin Kupka právě narážel.
V době této kauzy, poté co zveřejnil fotku při jízdě, kdy měl na tachometru rychlost přes 200 km/h, si na svůj instagramový profil @filipturekpresident přidal příspěvek, v němž nepadlo slovo o omluvě ani o vyjádření lítosti nad situací. Ba naopak v popisu příspěvku kritizoval, že se média více zajímají o jeho rychlou jízdu než o ‚asi 8 mrtvých lidí kolem hnutí STAN,‘ ‚asi dvou mrtvých lidí kolem kampeličky a premiéra‘ nebo úmrtí papeže Františka. Kritiku, jež na něj padala také za lež, že šlo o jízdu v Německu, která však byla ve skutečnosti v Česku a navíc bez dálniční známky, označil za ‚mediální lynč‘. Dále poznamenal: „Jsou dva druhy lidí, slabší, kteří potřebují na vše pravidla určená státem, pak inteligentní a schopní lidé, kteří se řídí vlastním úsudkem a zodpovědností.“ A jako dodatek posloužilo: „Ať ty nejprimitivnější zákony určené jen pro ‚slabší jedince‘ můžeme posunout i pro ty normální z nás.“ Nebylo to právě příliš dávno před touto kauzou, když čelil také posudkům kvůli kontroverzi natáhnutí pravé ruky z automobilu, jež na mnohé působilo jako hajlování. Vůči tvrzení, že je nacista, se Turek důrazně ohrazoval (také na jeho profilu). Není od věci však zmínit, že slova o ‚slabších jedincích‘ byla známým prvkem nacistické ideologie. Alespoň se tím Filip Turek konečně ocitl na pravé straně politického spektra.
Ať ty nejprimitivnější zákony určené jen pro ‚slabší jedince‘ můžeme posunout i pro ty normální z nás.
Kritická 5% hranice
Motoristé sobě jsou jedna z kandidujících stran ve volbách do Poslanecké sněmovny 2025. Poslední předvolební model společnosti Kantar (viz obrázek) ve volbách pro Motoristy předvídá těsný 6% zisk, tedy 1 % nad hranicí pro dostání se do sněmovny. Volební zisk Motoristů by mohla ohrozit zvýšená volební účast ve prospěch ostatních subjektů. Z předvolebních debat se ovšem příliš nezdá, že by kontroverze Filipa Turka nebo specifická slova Petra Macinky byly zvlášť žhavým tématem diskuze. Rozhodně ale Motoristé hrají důležitou roli v sestavení potenciální vlády s vedením hnutí ANO, s tím totiž připouštějí spolupráci nejvíce.

Volební model Kantar (Dotazování probíhalo ve dnech 1. 9. až 19. 9. 2025)