Článek
Budu se zabývat pouze relevantními ustanoveními, které lze považovat za stěžejní pro mediálně propírané téma střetu zájmů Ing. Andreje Babiše.
Na úrovni ČR je klíčový zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.
Podle § 4b zákona o střetu zájmů,
„Obchodní společnost, v níž člen vlády nebo jím ovládaná osoba drží alespoň 25% účast, se nesmí účastnit zadávacích řízení jako dodavatel ani jako kvalifikační poddodavatel; jde o objektivní překážku vedoucí k vyloučení bez možnosti nápravy v daném řízení.“
Podle § 4c zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů,
„Obchodní společnost, v níž je člen vlády nebo jím ovládaná osoba skutečným majitelem/ovládající osobou, nesmí být příjemcem dotací ani investičních pobídek; novela odstranila dřívější výkladové mezery ve vztahu k poskytovatelům dotací a rozšířila pokrytí.“
Na úrovni EU je klíčový článek 61 Finančního nařízení (EU, Euratom) 2018/1046 a článek 24 směrnice 2014/24/EU o zadávání veřejných zakázek; pokud by předseda vlády uplatňoval přímý či nepřímý vliv na podniky čerpající prostředky EU nebo účastnící se řízení, jde o střet, který musí být prevencí a opatřeními odstraněn, a u zakázek může vést až k vyloučení nabídky, pokud střet nelze jinak účinně napravit.
Finanční nařízení čl. 61: zakazuje všem osobám zapojeným do provádění rozpočtu EU (včetně národních orgánů v režimu sdíleného řízení) činit kroky, které mohou dostat jejich zájmy do střetu se zájmy Unie, ukládá povinnost střetu předcházet a řešit i situace, které mohou být objektivně vnímány jako střet; pokud je střet zjištěn, dotyčná osoba musí přestat konat v dané věci a orgán zajistí další vhodná opatření.
Směrnice 2014/24/EU čl. 24: členské státy zajistí, aby zadavatelé účinně předcházeli, identifikovali a napravovali střety zájmů v průběhu řízení; definice pokrývá i nepřímý finanční, hospodářský či jiný osobní zájem osob, které mohou ovlivnit výsledek řízení.
A co z toho vyplývá?
V kontextu situace Ing. Andreje Babiše orgány EU již dříve vyhodnotily jeho postavení jako kolidující s čl. 61 FR; pokud by byl premiérem a současně uplatňoval vliv na podniky čerpající EU prostředky, je nutný režim vyloučení z rozhodování a nápravná opatření včetně možných finančních korekcí a vyloučení v zadávacích řízeních.
Přijetím funkce předsedy vlády tedy podniky ovládané Ing. Andrejem Babišem fakticky přijdou o možnost účastnit se zadávacích řízení jako dodavatel nebo kvalifikační poddodavatel podle § 4b zákona o střetu zájmů, dál o možnost být příjemcem dotací a investičních pobídek podle § 4c zákona o střetu zájmů. Nic více ani méně.
Snaha prezidenta a opačného politického tábora, aby tento střet zájmů vyřešil se jeví tak, jakoby se vtělili do role nějakého opatrovníka, který chrání Ing. Andreje Babiše před jeho neuváženým rozhodnutím stát se předsedou vlády. Tímto krokem totiž všechny jím ovládané podniky ztratí výše uvedené mnohamiliardové nároky ze zákona.
... V tuto jejich motivaci však příliš nevěřím.
Pokud je Ing. Andrej Babiš srozuměn s tím, že jeho podniky o takové mnohamiliardové nároky ze zákona přijdou, tak pak objektivně nelze proti jeho jmenování předsedou vlády nic namítat. Prezident Pavel a Babišovi političtí odpůrci tak pouze brání, aby se stal premiérem za cenu dobrovolné miliardové oběti.