Hlavní obsah
Lidé a společnost

Může oblečení pomáhat? Irena Vokrojová a její Bazaarek pomáhat DUZE umí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Margita Losová

Bazaarek oslavil osmnácté narozeniny, Irena Vokrojová slavila s přáteli, za rodinu gratuloval Petr Vokroj, dárek od klientů přinesla i Společnost DUHA a Margita Losová

Irena Vokrojová, profesionální stylistka, je v módě doma. Zajímá ji i její udržitelnost, a tak v rámci Bazaarku dává oblečení další šanci a pomáhá tak Společnosti DUHA. Zažijte osobně atmosféru Bazaarku v Kolovratech 27.4. 2024, srdečně vás zveme.

Článek

Představujeme Irenu Vokrojovou, zakladatelku Bazaarku, na který vás zveme 27. dubna 2024 do Kolovrat. Do Hostince U Boudů přijďte klidně už v 10 hodin, kdy společně den plný módy a pomoci Společnosti DUHA zahájíme. Bude z čeho vybírat a věříme, že se nevyhnete ani dalším aktivitám, které zde budou probíhat. Inspiraci najdete v článku.

Irena Vokrojová je profesionální stylistkou, která mění šatníky mnoha žen a mužů. V posledních letech pomáhá měnit i pohled na svět dospělých lidí s mentálním znevýhodněním. V rámci svojí, dnes již populární akce Bazaarek, která se koná dvakrát do roka, seznamuje její návštěvníky se Společností DUHA. Přijďte se s Irenou, Bazaarkem i DUHOU seznámit 27. dubna 2024 do Kolovrat! Začíná se v 10 hodin, ale končíme až večer. Tohle si nenechte ujít.

Irena Vokrojová, pomáhá DUZE všemi silami. Bazaarek je jednou ze stěžejních forem pomoci, ale Irena podporu DUHY ještě rozšířila, a od roku 2021 je členkou správní rady a podílí se tak na činnosti Společnosti DUHA ještě významněji. Sešly jsme se s Irenou v útulné kavárně Kaaba a zapředly rozhovor o tom, jaká byla její profesní cesta stylistky, cesta k podpoře DUHY, zeptala jsem se i na to, proč je jí DUHA sympatická a také na všechny novinky k letošnímu Bazaarku.

S Irenou jsme přítelkyně, a tak zůstáváme i v rozhovoru u tykání.

Je potřeba makat, makat, makat.

Ireno, DUHU už podporuješ pěknou řádku let, a my za to opravdu děkujeme. Přinášíš nám „na zlatém podnosu“ svoji skvělou akci Bazaarek, a my díky ní můžeme dál šířit naše poslání mezi její návštěvníky. O tom si určitě popovídáme detailně. Ale pojďme si na úvod říct více o tom, kdo je Irena a jak se dostala ke své profesi stylistky?

Když jsem před jedenácti lety řekla, že jdu dělat styling, tak na mě všichni koukali jako na blázna. Pracovala jsem mnoho let v korporátu a vždycky byla moje práce nějak propojená s textilem. Pracovala jsem v nákupu, pak HR a pořád mě to nějak táhlo k tomu pracovat s lidmi na jejich osobním stylu. Prošla jsem si různými kurzy, ale až vlastní praxí člověk pochopí taje této profese. Je to tak trochu i psychologická práce, která vyžaduje empatii a nacítění se na klienta.

Když jsi odcházela z korporátu, chtělo to odvahu? Cítila jsi v sobě talent nebo jsi to odvážně založila na tom, že Ti přátelé a kolegové říkali, že Ti to sluší a máš styl?

Byla to asi kombinace všeho, ale největším impulzem byly děti. Potřebovala jsem získat trochu větší svobodu a flexibilitu i proto, že manžel je vrcholový manažer, a ne vždy mohou oba v rodině dělat kariéru v korporátu. Já jsem se chtěla víc věnovat rodině. Ale korporát mě naučil hodně věcí, takže jsem za tu zkušenost vděčná. Díky ní tomu světu rozumím, rozumím vrcholovým manažerům a jejich potřebám. Ale změnu profese jsem rok intenzivně připravovala. On venku na tebe nikdo nečeká, takže je potřeba připravit profesionálně cestu, jak se dostat k zákazníkům, a to všechno stojí úsilí. A pak už jen makat, makat, makat.

Cesta Ireny k Bazaarku

Dneska jsi úspěšná stylistka, vídáme Tě v pořadu Sama doma, čteme s Tebou rozhovory v časopisech, vyjadřuješ se k tématům z oblasti módy, udržitelnosti. Oblast módy kultivuješ už mnoho let. Doporučuji prostudovat Ireniny webové stránky, protože jsou plné krásných referencí na její práci… Jsi pořád v letu… A do toho vstoupil Bazaarek. Kde se zrodil tento nápad?

Tím, jakou práci dělám, pronikám denně ženám do šatníku. A vidím, že téměř v každém šatníku najdeš věci, které jsou kvalitní, málo nebo téměř nenošené, často úplně nové, které jen z konkrétních důvodů nemají být v šatníku u té ženy, u které jsou. A abych klientce pomohla, tak je z toho šatníku musím dostat ven. Vlastně mě celou dobu trápilo, co s tím. Dneska tu máme velké téma cirkulace a udržitelnosti. Ale když jsem já před deseti lety vstoupila do módy, tak toto téma téměř nikdo neřešil. O textilu a udržitelnosti se česká společnost intenzivně baví poslední čtyři - pět let. Takže jsem hledala takové řešení, aby ty věci našly nové využití. A z toho vznikla celá myšlenka Bazaarku. A postupně se objemy lidí, kteří do Bazaarku dávají oblečení, začaly nabalovat. Dneska jsou tam lidé, kteří zásobují Bazaarek od začátku. A někteří to už dneska mají tak, že jen zavolají: „Irenko, blíží se Bazaarek, tak kdy mi zase přijdeš vyházet šatník?“. Nebo už se sami do svého šatníku kriticky podívají a s vědomím, že se třeba trochu změnila postava nebo se s koupí netrefili, dají ten kousek pro dobrou věc dál. Možná ho trochu opláčou, ale s vědomím, že bude věc sloužit dál a oni si nezatěžují a nepřeplňují šatník, tak to je i s dobrým pocitem.

A že to bude dlouho trvající projekt a úspěšný, jsi věděla hned?

Bazaarek začal jako poměrně malá naivní akce. Na prvním byly věci asi od deseti klientek. Ale já už to tak mám, když se do něčeho pustím, tak se toho držím a pracuji na tom, aby to dávalo smysl. Pro mě je totiž důležitá kontinuita, aby ty věci byly uvěřitelné, aby fungovaly. Dneska už se rozrostl do mega akce, na které jsou věci od mnoho klientek. Už musím hlídat počet, abych byla vůbec schopná to všechno vykomunikovat. Bazaarek má své stálé dodavatelky, ale pokud se vytvoří prostor, tak ty dveře pro nové klientky ráda otevřu. Důležité je říct, že všechny věci na Bazaarku projdou mýma rukama. Vyselektuji, které věci je vhodné zařadit, určím ceny, opatřím za pomoci celé rodiny všechno zboží cedulkami a zaručím tak i stabilitu a korektnost cen. Mnoho let se ve slow fashion pohybuji a vím, jakou mají hodnotu. Nákup vintage věcí určitě doporučuji. Na Bazaarku si ti, kteří hledají kvalitní věci, určitě přijdou na své. Často tam najdou věci, které ani nebyly nošené, takové ty neuvážené a zbrklé nákupy, které pak zbytečně zabírají místo ve skříních.

Život mi DUHU přinesl přes přátelství

Takže vraťme se znovu na začátek.

Bazaarek začal jako malá akce v Kolovratech v Restauraci u Boudů, tehdy nám to tam přišlo na naši akci příliš veliké. Pak jsme byli chvilku v pražských prostorách, ale nakonec jsme se s pokorou vrátili do Kolovrat. Zjistila jsem, že moje klientky za mnou do Kolovrat rády dojedou a naše akce rostla a potřebovali jsme mnohem větší prostor. A taky okolo akce začalo být mnohem více práce, a já mám v Kolovratech svoje lidi, kteří mi s celou akcí pomáhají.

Ano, dámy, které se spolu s Tebou okolo Bazaarku pohybují, jsou úžasné, vždycky dobře naladěné a je vidět, že tu akci mají rády.

Holky moje to jsou.

Kdy se na Bazaarku objevila DUHA?

Díky Natálii Debnárové, se kterou se z módní branže známe (pozn. dnes ambasadorkou Společnosti DUHA), jsem se seznámila s tehdejší ředitelkou Evou Brožovou a to, co dělá Společnost DUHA mě zaujalo. Já jsem totiž už tou dobou hledala dlouhodobého partnera z oblasti neziskového sektoru, kterému by mohla moje akce a její návštěvníci pomáhat. Hledala jsem téma, které nepodporuje každý. Téma, které je tak trochu na okraji zájmu a téma dospělých lidí s mentálním znevýhodněním nebylo vidět takzvaně na každém rohu. DUHA řeší celou životní cestu těchto lidí a na ní je podporuje. Hodně se teď zabývá i stárnutím klientů a jak jim i v závěru jejich života poskytnout co nejlepší služby. Mě toto téma zaujalo. Nebyla jsem si samozřejmě jistá, jak to spojení bude fungovat, jak zareagují návštěvníci, ale můžu říct, že to funguje čím dál líp. Téma DUHA a její poslání už pro ně není cizí a vědí, že svým nákupem přispějí i jí.

Bazaarek je pro mě krásný příklad toho, jak něco roste, buduje se, včetně té pomoci a pěstování povědomí o Společnosti DUHA a její práci. Cítím, že jsme na Bazaarku vítáni. A ty inspiruješ svojí prací také ostatní lidi k pomoci. Pro DUHU je to velká věc, když někdo přijde a má chuť nám pomáhat.

Já potřebuji, aby věci fungovaly dlouhodobě a na této akci na tom intenzivně pracuji. I na tom propojení Bazaarku s DUHOU. Život mi DUHU přinesl přes přátelství a vzniklo spojení, za které jsem vděčná a které funguje. Eva Brožová dala tehdy tomu spojení svobodu, byla si vědoma, že to nemusí být od začátku veliké, ale že je důležité, abychom spolupráci budovali a projekt mohl růst postupně.

Ano, a loňský ročník toho byl důkazem, byl úspěšný. A po několika letech této krásné spolupráce a vzájemného poznávání přišla tehdejší ředitelka DUHY Eva Brožová s nabídkou, aby ses stala členkou správní rady. Co s Tebou ta nabídka udělala?

Na jednu stranu radost, zároveň respekt. A dnes, čím více do problematiky vidím, tak si uvědomuji, jak je to těžké. Zajistit tu velkou organizaci. Tvoří ji zaměstnanci, klienti, ale je třeba komunikovat i s jejich rodinami, myslet na rozpočet a udržitelnost organizace. Je to řešení příjemných i náročných témat. A na téma DUHY a dospělých lidí s mentálním znevýhodněním je třeba neustále upozorňovat. Na to, že je bezvadné, že mohou dospělí s mentálním znevýhodněním žít v běžné společnosti a nevyčleňujeme je někam na okraj, jsou mezi námi.

Takže téma se dotklo Tvého srdce…

No určitě. Vnímám samozřejmě určitou zodpovědnost společnosti se o ty slabší postarat. Když máš kapacitu pomáhat, tak podle mě musíš, takhle to máme s manželem nastavené a snažíme se tak vychovávat i naše děti.

Co se Ti na DUZE líbí?

V poslední době se mi líbila Výroční zpráva za rok 2022 a krátké video, které jste o DUZE natočili. Konečně to, jak DUHU cítím, jsem viděla zhmotněné na papíře a viděla ve videu. Jelikož jsem člověk, který pracuje s emocemi, tak černobílé fotografie ve výroční zprávě a video, které je na webu, to je přesně ono, jak DUHU vnímám a cítím. DUHA neuhýbá před tím, jaký život je a obsáhne všechny etapy života klientů, řeší pozitivní i méně pozitivní situace.

Novinky na letošním Bazaarku, co nás čeká a nesmí minout

Bazaarek oslavil plnoletost. Měla jsi někdy propady, že už v tom nebudeš pokračovat, protože, co si budeme povídat, akce je to organizačně náročná.

Náročné to bylo samozřejmě v období covidu a pak mám propady vždycky, když se Bazaarek blíží (smích). Ale mám okolo sebe okruh přátel a rodinu, kteří mi se vším nezištně pomáhají. I oni se nadřou, ale už se opět moc těší.

Letos chystáte novinky, je to ještě více koncentrované na DUHU. Což jsme si ani ve snu nedokázali představit, už minulé ročníky byly v tomto smyslu skvělé.

My se letos vracíme na místo, kde byl úplně první Bazaarek. Restauraci u Boudů mají v pronájmu noví majitelé a celé to tam chytlo úplně novou energii. Jejich vyhlášená famózní kuchyně, příjemný personál a k restauraci patřící sál nám zajistí úžasné zázemí. Bazaarek byl doposud open air akcí a nově budeme ve velmi prostorných interiérech. V den konání Bazaarku 27. dubna 2024 je také Den země. A tak jsme díky místostarostce Kolovrat Aleně Kohoutovové spojily síly, a v novém komunitním centru o patro víš budou další akce v podobě swapu květin a květinového workshopu pořádaného Kateřinou Rettovou (Lesem). Návštěvníci se mohou těšit na spoustu krásného oblečení od mých klientek, kvalitní kousky nám věnoval i Vintage obchod More than fashion, firmy Marks&Spencer, C&A a Lindex.

Celý den bude ve znamení DUHY. V restauraci bude v nabídce i duhové menu, nealko duhové drinky, zkrátka na DUHU se myslí. Jako překvapení na závěr po ukončení Bazaarku bude taneční after party pod taktovkou DJ Petra Říbala z Evropy 2. Myslím, že ti, co mi pomáhají už mnoho let nezištně, si zaslouží poděkování třeba touto formou. Společně se pobavíme. Věřím, že přijedou i zaměstnanci a klienti DUHY, zvu všechny do tance s DUHOU.

Ireno, děkuji moc za rozhovor, na který jsme si ve Tvém plném kalendáři dopřály čas, a všichni v DUZE se připojují s poděkováním za to, co pro DUHU děláš.

Zveme 27. dubna 2024 na Bazaarek do Kolovrat. Přijďte svým nákupem podpořit Společnost DUHA, která je partnerem dospělým lidem s mentálním znevýhodněním na jejich životní cestě.

Bazaarek: 10-16 hodin

After Party: 18 hodin

Těší se na vás Irena Vokrojová, Outfitmania, Margita Losová a Společnost DUHA

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám