Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Jak vzniká malířské plátno

Foto: Markéta Sandanusová

Příprava malířského plátna

Pokaždé, když si z výtvarných potřeb přinesu rámové lišty, vzbudím pozornost kolegů, kteří se ptají, co to nesu za dřívka. A proto vysvětlím, jak vlastně vzniká malířské plátno.

Článek

Jak jsem se k vlastní výrobě pláten dostala

Malířské plátno jsme se učili napínat kdysi na Výtvarné škole Václava Hollara u profesora Tichého. Materiál jsem dlouho pořizovala ve výtvarných potřebách, které vede již třeti generace velice milé ochotné a v oboru znalé rodiny. Při jednom nákupu starý pan majitel pronesl, že při vlastní výrobě umělec ví, z čeho to plátno má. Dodnes se tím řídím a napínám si sama.

Co si musím pro výrobu plátna nakoupit

Když mám promyšlený námět na obraz, je to správný moment vypravit se do výtvarných potřeb pro blindrámy a plátno. Blindrámy, jinými slovy rámové lišty, jsou právě ta dřívka, kterými pokaždé zaujmu kolegy. K nim koupím ve správném rozměru plátno, které na rámy později napnu.

Mám vše potřebné, jdu napínat

V duchu se omluvím sousedům za hluk a pustím se do stlučení blindrámů. Prkýnka jsou z jedné strany hladká, z druhé mají na hraně výstupek. Je třeba je složit výstupky pospolu, aby plátno mělo mezi dřevem prostor. Profesor Tichý si schoval odstrašující příklad, jak se to nemá dělat. Rám studenta, který myslel, že to je jedno a stloukl dřívka různě. Pokaždé si na to vzpomenu a je to výborná připomínka.

Foto: Markéta Sandanusová

Ukázka hran malířských blindrámů

Dvakrát měřím, jednou řežu

Jakmile prkýnka stluču prvními hřebíčky, už se to nedá vrátit. Proto rámeček několikrát přeměřím, jestli je opravdu v pravém úhlu. Protože jinde, například v rámařství, také pracují zásadně s pravým úhlem.

Foto: Markéta Sandanusová

Měření pravého úhlu malířského rámu

Napasuji plátno a postupně napínám

Materiál si ustřihnu s dostatečnou rezervou, aby obepnul i hrany prkýnek. Obraz se pak může pověsit na zeď i bez okrasného rámu. Pod rámem plátno pečlivě rovnoměrně rozložím.

Foto: Markéta Sandanusová

Rozložení plátna pod malířským rámem

Zkontroluji, jestli je dřevěná kontrukce opravdu vystouplou částí do plátna a začnu napínat. Chytnu látku ze středu z obou protilehlých stran a silně, ale s citem ji napnu. Plátno se přitlouká ze středu rovnoměrně ze všech hran, aby se správně vyplo. V průběhu si jemným poklepáním do látky kontroluji, zda je dostatečně zpevněná.

Foto: Markéta Sandanusová

Napínání plátna na malířský rám

Háček na konec

Když mám stlučeno, nakonec připevním háček. Chci, aby ten, kdo obraz dostane, mohl dílo už jen pohodlně pověsit na zeď.

Foto: Markéta Sandanusová

Připevnění háčku na malířský rám

Mám napnuto, jdu natírat

Aby se na plátno dalo malovat, je třeba ho natřít šepsem, speciálním akrylovým nátěrem. Dvěma vrstvami se krásně zpevní a vznikne potřebný nepropustný podklad.

Foto: Markéta Sandanusová

Natírání malířského plátna šepsem

Hotové plátno

Jakmile plátno dobře vyschne, je připravené, abych na něj přenesla svůj námět.

Foto: Markéta Sandanusová

Malířské plátno

Takový je tedy proces předtím, než začnu tvořit dílo jako takové.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám