Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Terénní prodejci energií už zase klepou na naše dveře

Foto: Pixabay

Přestože je na většině míst zákaz podomního prodeje většinou na základě obecní vyhlášky, opět se zvyšuje počet energošmejdů a s nimi i počet stížností podle informací Energetického regulačního úřadu.

Článek

Nepoctiví zprostředkovatelé slibují něco jiného, než pak dávají lidem podepsat. Přicházejí bez ohlášení a nabízejí slevu za elektřinu či plyn a dožadují se podpisu rovnou na místě. Pokud někoho nachytají, odnášejí si podepsané dokumenty ihned s sebou, aniž klienti zjistili, že podepsali něco jiného, než bylo řečeno ústně. Překvapuje mě, že jim přes neustálá varování ještě vůbec někdo věří. Jistě umí být přesvědčiví, ale stačí, když začnete klást nečekané otázky, požadujete nějaký doklad jako důkaz, kterou společnost zastupují či zda mají povolení na podomní prodej a okamžitě se stáhnou. Já to zažila pouze jednou, víckrát se u nás už nikdo neobjevil.

ERÚ ve své tiskové správě varuje před praktikami, které nepoctiví zprostředkovatelé nejčastěji používají. V případě, že máte se svým dodavatelem uzavřenou smlouvu na dobu určitou, za její předčasné ukončení zaplatíte pokutu. Nicméně energošmejd vám slíbí, že vše se stávajícím dodavatelem vyřídí, abyste pokutu neplatili, což je samozřejmě lež. A vy zaplatíte vedle pokuty stávajícímu dodavateli za předčasné ukončení, a ještě po vás může podvodný zprostředkovatel požadovat odměnu za svoje zprostředkování, pokud tedy provizi nezískává od obchodníka, ke kterému nové klienty převádí.

Foto: Pixabay

ilustrační foto

„Problém je, když spotřebitel zprostředkovateli podepíše plnou moc a energošmejd mu na základě ní sjedná nového dodavatele, aniž by se ohlížel na trvající závazek u dodavatele stávajícího. Ten pak vyměří oprávněnou smluvní pokutu a po spotřebiteli požaduje její uhrazení,“ popisuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Proto je klíčové si veškeré dokumenty před podpisem pečlivě přečíst, na cokoliv nejasného se vyptat, a především si vzít čas na rozmyšlenou. Pokud na nás někdo tlačí, že podpis je nutný teď hned, je to už samo o sobě znamení, že zprostředkovatel patrně nejedná v náš prospěch, ale výhradně ve prospěch svůj.“

Další celkem nová praktika je, že si zprostředkovatelé účtují každý rok či měsíc paušální částku, a to i za nic nedělání. Zaměřují se nejen na jednotlivce, ale i obce či podnikatele a tady je problém, protože zprostředkovatelské smlouvy nemohou ukončit tak jednoduše, jako je to u spotřebitelů. Spotřebitel, tedy domácnost, která energii odebírá pro vlastní byt, dům či chatu, totiž může smlouvu o zprostředkování kdykoliv vypovědět a zároveň odvolat plnou moc a zprostředkovateli pak musí zaplatit jen za úkony, které do té doby provedl. Právnické osoby či podnikající fyzické osoby ale tuto možnost nemají a záleží u nich především na tom, jak je konkrétní smlouva formulovaná.

Další nepoctivou praktikou je trest za odchod. Zprostředkovatel se připomene po letech, kdy se rozhodnete změnit dodatele. Pokuta bývá vysoká a týká se především smluv před rokem 2022, kdy došlo k regulaci jejich činnosti a zprostředkovatelé přešli pod dozor ERÚ.

Ale i proti pokutám je možné se bránit, pokud by chtěl někdo něco vyúčtovat na základě starých smluv. Aby zůstaly smlouvy v platnosti, museli by je uvést zprostředkovatelé do souladu s novým zákonem do 30. června 2022. To samozřejmě většinou neučinili a smlouvy automaticky zanikly.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz