Článek
V rámci interpretačního workshopu Umění klavírního doprovodu, který proběhl 19. listopadu 2025 na Katedře hudební výchovy PdF UP, se v olomoucké Kapli Božího Těla - koncertním sále Uměleckého centra Univerzity Palackého - uskutečnilo klavírní matiné slovenské klavíristky a pedagožky doc. Dany Šašinové. Její sólový recitál nabídl posluchačům nejen mimořádně koncentrovaný hudební zážitek, ale také inspirativní vhled do dvou odlišných poloh klavírní tvorby Franze Liszta – lyrické a introspektivní na jedné straně, dramaticky vypjaté a virtuózní na straně druhé.
Úvod koncertu patřil kompletnímu cyklu Consolations, S. 171a/172, šesti krátkým, ale hudebně bohatým skladbám. V jejich provedení zaujala interpretka především jemnou práci s barvou tónu a schopností vytvářet klidnou, soustředěnou atmosféru. V akusticky vděčném prostoru kaple vynikly měkké dynamické přechody i přirozené frázování, které dalo každé miniatuře prostor zaznít jako svébytný hudební obraz.
Na tento intimní cyklus navázala monumentální skladba Vallée d’Obermann z Lisztova cyklu Années de pèlerinage, S. 156, inspirovaná románem Étienna Piverta de Senancoura. Zatímco Consolations působily jako poklidné rozjímání, zde se rozvinul dramatický oblouk plný napětí a silného emocionálního výrazu. Šašinová zvolila poctivě vystavěnou formu, která neklade důraz na efektní vnější dojem, ale na vnitřní logiku hudby a její vývoj. Výrazné kontrasty, proměny tempa a široké dynamické rozpětí byly v jejím podání nástrojem k vyjádření hlubších emocí a existenciálního hledání, které je jádrem této skladby.
Matiné tak nabídlo vyvážený pohled na dvě odlišné tváře Lisztovy klavírní poetiky. V obou skladbách působila interpretace přirozeně, koncentrovaně a bez potřeby exhibice – místo toho nabídla posluchačům prostor k vnímání hudby jako dialogu mezi klavíristou, nástrojem a prostorem.

Dana Šašinová

