Hlavní obsah

Babiš nemůže sebrat SPD voliče. Existují takové rozdíly, které v parlamentu nenajdete. Jaké?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Martin Biravský

Pozitivní nálepky

Jakožto volič, který má k SPD blízko, vám seriózně povím, přes které věci u mě ANO nepochodí.

Článek

Podle sebe soudím tebe, říká se. A taktéž se říká, že účel světí prostředky. Avšak pokud se prostředky používají zlé, ani pak nemůžeme očekávat naplnění dobrého účelu.

Ve zkratce, co souvisí s ANO a je zásadní:

1. Program
2. EU přístup
3. Systém
4. Historie hlasování
5. Na koho cílí ANO
6. Postoje
7. Europoslanci
8. Naděje ???
9. Kauzy
10. Cíle
11. Nesourodost a členové
12. Chování k SPD, stranám mimo parlament a jejich voličům
13. Nepravdy a lži

Teď si to trochu rozebereme


ANO a Babiše jsem sledoval od vstupu do politiky. Vyzkoušel si jak vládnutí, tak teď i to být v opozici, z čehož se dá vyvodit opravdu velké množství informací.

Přiznám se, že Babiš byl můj primární cíl, protože pětikoalice byla pro mě dávno jasná. ODS, ČSSD, KDU, TOP. To byly všechno strany, které se podílely na předchozích vládách. Podle zjevů Vondry, Zaorálka, Sobotky, Kalouska, či Bělobrádka si hned vybavím spojení s jejich kauzami. S OKD, solárními barony, PROMOPRO, Sudetoněmeckým Landsmanšaftem, ale také souvislosti s přijetím Lisabonské smlouvy, hájením NATO, EU a další vyšumělé věci, díky kterým jsem už tehdy zavrhoval tradiční strany. ANO je v zásadě taky prounijní strana a dosud neuměla říci ne. Háji se tím, že chtěli diskutovat, umožnit diskuze, i v případě Green dealu, ale v tom tkví i to, že nedokážou rozpoznat potenciální zlo, které musí být zabito v zárodku a neznají moc konzervativní přístup. U ANO jsem dále nesouhlasil s EET, ale pak se ukázalo, že nějaký smysl mělo.

Období covidu bylo jedno velké temné období, které nezapomenu a na SPD mám z toho období vzpomínky dobré. Já jsem prostě vakcínám nevěřil. Jsem mladý člověk, a tak jsem si říkal, že je blbost, aby se nechali očkovat všichni. Vždyť bylo podezřelé i to, jak byla vakcína rychle hotová. SPD si suverénně razila své postoje, které pro mne byly nejpřívětivější. Snažila se dávat za vzor ty státy, které nedělaly tak brutální restrikce. Narozdíl od současných vládních stran, které se už tehdy často chovaly jako slepenec, jejichž hlavním pojítkem byl AB. Dnes je tím pojítkem také AB, ale hlavně Fiala. Obstruovali společně, společně bušili do lavic. Společně kuli pikle. Říkal jsem si, že třeba, ač se to mohlo zdát nemožné, mu pětikoalice křivdí. Sám jsem mu křivdil. Nesnášel jsem ho. Potkal jsem ho náhodou osobně, když byl na VŠB v Ostravě a já jsem tehdy jako student o něm měl velmi radikální přesvědčení. Zrovna tam shrbený jedl polévku a byl úplně sám. „Co tady dělá takový člověk?“ StB, dotace, hnus. Prošel jsem kolem něj a mračil jsem se, jak to jen šlo. Lidé, kteří ho tehdy hájili, často mluvili o tom, že je miliardář a jako miliardář nemá potřebu ještě ždímat státní kasu. To bylo jediné, co jsem bral od jeho podporovatelů. Možná jsem chápal lehce i důchodce, kterým toho hodně slíbil. V ten moment na té chodbě vypadal jako boží umučení. Tak jsem nad tím začal víc filozofovat. O Okamurovi to přece říkají taky, že je to jen byznysman, je sice o řády níž, ale to u mě nerozhodovalo, právě naopak to ve mně budilo sympatie. Protože taky už byl zaopatřený a do politiky teprve vstoupil. Peníze nejsou důvod, proč bych jim měl závidět.
Aby Babiš měl koaliční potenciál, tak se chtěl zalíbit ODS a dával to pořád najevo. To pro mne bylo teda horší. (Říkám si akorát, že teď, když mu ODS umřela ve SPOLU před očima, že by nebyl takový blázen, aby se o to pokoušel za současné situace). Námluvy s ODS byly do nebe volající. Avšak ani to se mu nepovedlo, protože nechtěli jít do vlády s trestně obviněným člověkem. Čapí hnízdo žilo. Ledy se hnuly a AB změknul svou rétoriku vůči SPD až potom, co se dostala koalice SPOLU do vlády a pomalu začala v něčem s SPD souhlasit. To hlavní, co zmizelo, byly útoky typu: SPD je extremistická strana. Nyní to je etablovaná strana. Pro mě byla vždycky. Ale to, co ANO dělá, je pro mě hlavně vypočítavost. Není to ani dobré, ani špatné, když jde o to, co si přejí občané. Ano, lidí je tam hodně a mnoho z nich má nějaký rozhled. Třeba Havlíček, Nacher, či Schillerová, která vedla pře se Stanjurou. To jsou jména, která jsou momentálně nejviditelnějši. Všichni ví, že pokud by šel AB teď s SPD, sebere mu to voliče a pokud s ODS, sebere mu to ještě víc voličů. Ale je tu velký otazník. ANO se k SPD chová různě, člověk od člověka. Takže jedni říkají, že s SPD nikdy a druzí to nevylučují. Nedávno AB řekl o paní Maříkové z SPD, že dobře mluví a pak to ještě zopakoval a v tom samém pořadu na Primě řekl, že ODS je hlavní protivník a SPD je aktuálně jediná přijatelná, se kterou si to umí představit. To mne potěšilo, protože to je pragmatické a realistické. Každopádně už víme, že za jeden provaz, který mu nabízel Okamura, aby byli silnější a sesadili vládu, nepotáhnou a budeme si muset počkat do voleb na výsledky. Podaná ruka totiž přišla od Okamury a ne v jejich ideálním případě od nich samotných. Okamura teď podává ruku i v jiných případech, například když ANO podávalo žalobu k ústavnímu soudu ohledně důchodů, aby měla žaloba větší váhu. Andrej Babiš však nechce ruku, on teď chce body, proto je teď ANO na maximech jeho potenciálu. A jsme v současnosti.

Dovolím si udělat prognózu


Podle toho, jaká byla vláda ANO + KDU + ČSSD (s podporou od KSČM) můžeme odhadovat, jaká vláda by byla, pokud by měla po volbách vzniknout koalice ANO + SPD (popřípadě + nový subjekt).

Víme, že Babiš je nesmlouvavý člověk a záleží, jak se bude držet Okamura při vyjednávání. V sázce je hodně. Rozhodně by neměl uhnout od referenda. Avšak Okamura se nebojí toho, že by mohl skončit v opozici o nic víc, než Babiš, který se současně bojí, že se jeho vláda po chvíli rozpadne a že bude muset předat žezlo zase koalici SPOLU a všichni ho obejdou. V tom případě by zkusil udržet menšinou vládu, co nejdéle. Nevěřím, že SPD by slíbila tichou podporu za nic. To by byl pro SPD jasný scénář ČSSD. Tedy ANO by SPD jen vyždímalo hlasy ve sněmovně a vygumovalo. Ale SPD moc dobře ví, jak to dopadlo s KSČM a ČSSD, kteří byli hlavně slabí a pro ANO jen podržtašky. ČSSD byla potupena a to i v očích veřejnosti. Díky koalici SPOLU však nově existuje varianta, že ANO a SPD budou kooperovat dobře po celé volební období ze strachu, co by přišlo, kdyby usedlo SPOLU znovu ke korytům. SPD může dobře sloužit jako koordinátor s tím, že ten, kdo bude oficiálně předkládat programy na schůzi a podobně, bude ANO, ale na tématech se s SPD vždy předem domluví v zákulisí. Voliči pak poznají ten vliv SPD, protože jsme viděli vliv ČSSD a KDU, co se týkalo například církevních restitucí. Například se to projeví u větší zdrženlivosti ANO vůči západu a EU.

Za této situace bych měl jako volič relativní klid, což je to nejlepší k životu.

Přejděme tedy nyní k SPD

SPD je stále jako jediná strana v parlamentu, která ještě nebyla u vlády, takže se de facto pořádně nepředvedla. A tam vidím tu naději pro občany, kteří si přejí nějakou změnu. Určitě nemůžeme čekat změnu od ANO a AB, i kdyby vládli sami. Ano, SPD má chyby, ale když se podíváme, jak jsou mimoparlamentní strany nejednotné a to máme pár měsíců před volbami do EP, tak je to smutné. A pokud průzkumy nebudou dávat nad 5 % nějaké mimoparlamentní straně a je mi jedno jaké, tak jediná alternativa je SPD. A platí, že čím bude mít SPD více, tím méně si budou vyskakovat ostatní strany. V ideálním případě, když by bez SPD nikdo nemohl sestavit většinovou vládu, nikdo by si nemohl moc vyskakovat. Tomu se říká šach. Byl by to přínos i pro lidi, kteří zvažují volit ANO a další. To jsem si jist. Ne proto, že by nikdo nemohl nic prosadit, to není pravda, ale přispělo by to k normálnímu fungování poslanecké sněmovny a o tom jsem naprosto přesvědčen. Jinak bude tvrdě vládnout ANO a SPOLU atd. tvrdě obstruovat. A vzhledem k tomu, kolik tam je těch stran, to může doslova paralyzovat sněmovnu.

K mimoparlamentní opozici

Nemám nic proti lidem z PRO, Stačilo, Svobodných, Volného bloku a dalším, kteří to myslí dobře a správně reagují na požadavky společnosti této doby. Máte silné předsedy a fajn lidi. Pokud by se někdo dostal do sněmovny, super. Ale za mě jste se ještě nespojili dost. Vždyť to, o co nám všem jde, je svoboda, pluralita názorů, demokracie, nelíbí se nám, jak s námi jedná tato vláda a jak nás vnímají v Evropě, ve světě a v médiích, za to, jak nás berou nevážně, se člověk musí stydět. Jsme denně nálepkováni, dehonestováni, hrozí světový konflikt. Musíme si zakládat alternativní kanály a podcasty, protože v televizi se nic nedozvíme. A pokud vám to nevyjde, udělejte to jako Petr Mach, přispějte vlastní troškou do strany, kterou vlastním bytím uděláte o chlup lepší a zase o něco volitelnější. Kdykoliv můžete zase vystoupit, zahoďte, jen na chvíli vlastní ega. Matěji Gregore, Jindřichu Rajchle, Kateřino Konečná, Lubomíre Volný, chybíte, Ondřeji Dostále, Markéto Šichtářová a další. Bez Vás jsou podle mě Vaše strany, ve kterých se angažujete, nic. Ale já vás mám také docela rád.

Nehrajme si teď nalevo nebo napravo. Národní konzervatismus vpřed!

A to je můj názor.

Jak to vnímáte vy ostatní?

Pokoj lidem dobré vůle!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz