Hlavní obsah
Politika

D35 se do konce roku rozroste o 33 kilometrů nové dálnice

Foto: Martin Kolovratník

Dálnice D35 pro mě nikdy nebyla jen politické téma. Je to osobní závazek. A budu pokračovat, dokud nebude hotová celá – až do Mohelnice. Protože tenhle příběh jsme začali psát společně – a společně ho i dokončíme.

Řidiči se letos dočkají Vánoc o něco dříve, než bývá zvykem.

Článek

Již 16. prosince zprovozníme šestikilometrový úsek Vysoké Mýto – Džbánov, a o dva dny později, tedy 18. prosince, bude následovat téměř 12 kilometrů nové dálnice mezi obcemi Janov a Opatovec. Uleví se tak tisícům řidičů, kteří denně projíždějí přetíženými tahy I/35, i obyvatelům měst a obcí, kudy dosud proudila tranzitní doprava.

D35 není jen regionální téma. Je to strategická tepna celé země, která uleví přetížené D1 a zkrátí cesty mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí a Ostravou. Každý nový kilometr této dálnice znamená rychlejší dopravu, bezpečnější cesty a čistší ovzduší v obcích, kudy dosud projížděly tisíce kamionů.

Když jsem v roce 2014 poprvé usedl do Poslanecké sněmovny, měl jsem jeden hlavní cíl – rozhýbat výstavbu dálnice D35. Chyběly výkupy, povolení, projekty i odvaha pustit se do práce. Pamatuji si desítky jednání se starosty obcí, vyjednávání o výkupech, přeložkách sítí a kompenzacích. Někdy to šlo pomalu, jindy lépe.

V této souvislosti patří velké poděkování Ředitelství silnic a dálnic v čele s generálním ředitelem Radkem Mátlem, stejně jako Spolku pro rozvoj dopravy, který byl v mnoha případech iniciátorem důležitých jednání. Mnohdy jsme museli řešit nečekané komplikace, ale nikdy jsme to nevzdali. Díky trpělivosti se podařilo postupně odblokovat všechny zásadní překážky.

Dnes mohu říct, že výstavba běží podle plánu a že Pardubický kraj má za sebou nejintenzivnější stavební sezonu v historii. A tím to nekončí. V příštím roce bude pokračovat výstavba dalších 30 kilometrů dálnice, včetně tunelu Homole u Vysokého Mýta, a v přípravě je také největší dálniční zakázka v historii České republiky – PPP projekt mezi Opatovcem a Mohelnicí.

Kromě samotné výstavby za přibližně 35 miliard korun zahrne tendr i dlouhodobou údržbu několika sousedních úseků D35, takže celková hodnota přesáhne 100 miliard korun. Je to historicky největší investice do dálniční infrastruktury v zemi. Právě tento úsek definitivně propojí Hradec Králové s Olomoucí a uzavře druhou páteřní trasu republiky ve směru západ–východ.

Jsem přesvědčen, že právě D35 je symbolem toho, jak má vypadat smysluplná dopravní politika. Není to dálnice „od stolu v Praze“, ale projekt, který vznikl zespodu – z potřeb regionů a lidí, kteří tu žijí. A i když jsem za těch jedenáct let slyšel stovky důvodů, proč to nepůjde, dnes už je jasné, že když se dělá poctivá a vytrvalá práce, výsledky přijdou.

Dálnice D35 pro mě nikdy nebyla jen politické téma. Je to osobní závazek. A budu pokračovat, dokud nebude hotová celá – až do Mohelnice. Protože tenhle příběh jsme začali psát společně – a společně ho i dokončíme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz