Článek
Tento pokrok je důkazem, že legislativní změny, jako například zavedení pevného řádu pro výkup pozemků nebo mezitímní rozhodnutí, zásadně zjednodušily a urychlily přípravu klíčových dopravních projektů po celé zemi. Kde nás v příštím roce čekají nové úseky a co to znamená pro české řidiče?
Klíčový pokrok díky legislativním změnám
V roce 2015, kdy jsme byli první rok ve vládě, činila celková délka české dálniční sítě pouhých 776 kilometrů. Dnes, o devět let později, máme již 1 501 kilometrů – tedy téměř dvojnásobek. Tento ohromující růst byl umožněn díky zásadním legislativním změnám, které naše vláda hnutí ANO prosadila. Tyto změny odstranily administrativní překážky a zefektivnily procesy přípravy dopravních staveb. Díky těmto krokům se podařilo urychlit přípravu a realizaci projektů, které se dnes dostávají do fáze zprovozňování. Otevírání nových úseků je tedy jasným důkazem, že naše koncepční práce měla smysl.
Dálnice D35 je příkladem efektivity těchto změn. V roce 2025 budou na této trase zprovozněny hned čtyři nové úseky, které zásadně zlepší propojení východních Čech se střední Moravou. Mezi nejvýznamnější patří úsek Janov–Opatovec (11,7 km) a část mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem (6 km). Tyto úseky odlehčí přetíženým silnicím a zkrátí dobu cestování v tomto důležitém dopravním koridoru.
Nové úseky, které mění dopravu
Kromě D35 se otevře i řada dalších částí silnic. Mezi Hořicemi a Sadovou se zprovozní první část spojení Hradce Králové a Jičína, které je součástí dlouhodobého plánu na propojení tohoto regionu moderní dálnicí. Na Moravě pokračuje výstavba dálnice D55, kde se otevřou úseky Olomouc–Kokory a Napajedla–Babice.
Další důležitý posun zaznamenáme na dálnici D1, kde bude dokončen dlouho očekávaný úsek mezi Říkovicemi a Přerovem. Tento kritický úsek, který se měl původně otevřít později, se podařilo urychlit a jeho zprovoznění v roce 2025 významně přispěje k plynulosti dopravy na této nejvytíženější dálnici v zemi.
Na dálnici D49 se dočkáme pokračování trasy z Hulína do Fryštáku, zatímco na D6 budou otevřeny obchvaty u Hořoviček a Hořesedel. Tyto stavby přispějí ke zlepšení dopravní situace v regionech, které dlouhodobě trpí nedostatkem kvalitní infrastruktury.
Významná změna pro české řidiče
Rok 2025 je dalším krokem ke splnění dlouhodobého cíle – propojit všechny klíčové regiony České republiky moderní dálniční sítí. Pokud vše půjde podle plánu, většina dálnic bude dokončena do roku 2031. S jasnou vizí a dalšími legislativními změnami, které mám již připravené, však věřím, že můžeme dosáhnout délky přes 2 000 kilometrů dálniční sítě už v letech 2031–2032.
Tyto změny přinesou nejen rychlejší a pohodlnější dopravu, ale také zvýší bezpečnost na českých silnicích. Díky přesunu tranzitní dopravy na dálnice dojde k odlehčení regionálních komunikací, což bude mít pozitivní dopad na kvalitu života obyvatel v dotčených oblastech.
Potřebujeme vládu s tahem na branku
Rozvoj české dálniční sítě je jasným důkazem toho, že správně nastavené legislativní změny a koncepční vedení dokážou přinést konkrétní výsledky. Naše vláda hnutí ANO tyto kroky zahájila a vytvořila podmínky, díky nimž dnes vláda Petra Fialy otevírá desítky nových kilometrů dálnic. Bohužel je však zřejmé, že současná vláda často postrádá skutečný tah na branku, který je pro pokračování těchto projektů nezbytný.
Česká dálniční síť musí být nejen dokončena, ale také pravidelně modernizována a udržována. Toho však nelze dosáhnout pouze s prázdnými PR frázemi a přešlapováním na místě. Je čas na vládu, která dokáže pokračovat v budování moderní a funkční infrastruktury – vládu, která bude mít skutečný tah na branku a odvahu přijímat rozhodnutí, která přinášejí reálné výsledky.