Článek
Od roku 2027 má vstoupit v platnost nový evropský systém emisních povolenek ETS2, který dramaticky zdraží nejen vytápění domácností, ale především každodenní dopravu.
Podle ekonomických propočtů může běžná česká domácnost – tedy rodina žijící v domě se spalovacím autem – přijít ročně o 83 až 100 tisíc korun. A to kvůli tomu, že pohonné hmoty, elektřina i teplo budou uměle zatíženy cenou emisních povolenek. Cílem Bruselu je přimět lidi k rychlému přechodu na elektromobily a tepelná čerpadla. Jenže realita je jiná.
Obyvatelé menších měst a venkova nemají žádnou šanci. Pokud nemají přístup k hromadné dopravě nebo solární panely na střeše, budou vystaveni tvrdému nárazu.
Ochrana klimatu je důležitá. V tomto jsme za jedno. Musí být ale i rozumná, udržitelná a spravedlivá. Green Deal v této podobě není ani jedno z toho. Je to zásah do peněženek těch, kteří už dnes nesou největší náklady – střední třídy. Bohatí si poradí, nízkopříjmovým pomůže stát. Ale běžná pracující rodina zůstane v tom sama.
Jako poslanec hájím zájmy dopravy – tedy zájmy milionů lidí, kteří každý den jezdí do práce, podnikají, rozvážejí zboží, starají se o rodiny. ETS2 v této podobě odmítáme. Není normální, aby právě tito lidé nesli hlavní náklady klimatických plánů, které nerespektují realitu života mimo velká města.
Doprava není luxus. Je to základní životní potřeba. A já říkám jasně: nedovolíme, aby se z cesty do práce nebo na nákup stala finanční past. Apeluji na vládu, aby se konečně jasně postavila za české občany a dopravce. Zároveň chci využít svého mandátu a zkušeností k tomu, abych jednal přímo v Bruselu. Je čas obnovit silný hlas střední Evropy – Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko musí znovu táhnout za jeden provaz.
Nejde o ideologii. Jde o zdravý rozum. O mobilitu. O férovost vůči lidem, kteří poctivě pracují, odvádějí daně a potřebují se svobodně pohybovat. A právě jejich dopravu budeme chránit.