Hlavní obsah
Politika

Ministerstvu dopravy chybí v návrhu rozpočtu 60 miliard, výstavba dopravních staveb se může zastavit

Foto: Úřad vlády ČR

Vyzývám ministra dopravy Martina Kupku, aby se vyjádřil a potvrdil či vyvrátil, zda dal pokyn státním investorům Ředitelství silnic a dálnic a Správě železnic zatím nepodepisovat nové smlouvy.

Návrh státního rozpočtu na rok 2026 představuje vážné riziko pro rozvoj české dopravní infrastruktury i celé ekonomiky.

Článek

Podle vládního plánu má resort dopravy oproti letošnímu roku hospodařit s částkou o 33 miliard korun méně. K udržení rozestavěných a připravených staveb by přitom naopak bylo nutné navýšit návrh o zhruba 60 miliard korun.

V odborné veřejnosti panují obavy. Financování projektů totiž může být zastaveno již nyní v září, kdy je stavební sezóna v plném proudu. To by mohlo znamenat nejen zpomalení či přerušení výstavby, ale také sekundární dopady v podobě propouštění zaměstnanců a poklesu daňových výnosů před koncem roku.

Neschopnost ministrů financí a dopravy nastavit adekvátní objem prostředků pro dopravní infrastrukturu je vážným selháním. Nejde pouze o ohrožení samotných staveb, ale také o destabilizaci stavebního trhu a narušení investičního prostředí.

Nedostatek financí může vést ke zpomalení zakázek, k omezení zaměstnanosti v oboru i ke snížení daňových příjmů státu. V dopravní infrastruktuře je přitom každý výpadek financování nejen ztrátou času, ale i prodražením budoucích staveb.

Je nezbytné, aby vláda zajistila dlouhodobou stabilitu financování. Stavební firmy musejí mít předem jasné informace, jaký objem prostředků a do jakých projektů bude v konkrétním roce k dispozici, aby mohly plánovat své kapacity. Spoléhat se na pozdější dofinancování z evropských zdrojů je neodpovědné a neudržitelné.

Nejistota v rozpočtu ministerstva dopravy a SFDI musí skončit. České stavební firmy potřebují předvídatelnost – jasně vědět, kolik peněz bude k dispozici a do jakých projektů. Jen tak mohou plánovat kapacity lidí a techniky. Fabulace, že možná později přijdou peníze z EU, je prázdný alibismus. Základ musí být vždy v národních zdrojích, evropské fondy mají být bonusem navíc.

Podobná situace nastala už v letech 2010–2013, kdy vláda ODS prakticky zastavila přípravu a výstavbu dopravní infrastruktury. Trvalo roky, než se podařilo rozvoj obnovit. Nyní se bohužel opakuje stejný scénář – ministři ODS využívají projekty připravené jejich předchůdci, ale nové nechávají bez zajištěného financování.

Jde o krátkozraký a nezodpovědný přístup, který poškozuje Českou republiku. Veřejně proto vyzývám ministra Kupku, aby se vyjádřil a potvrdil či vyvrátil, zda dal pokyn státním investorům Ředitelství silnic a dálnic a Správě železnic zatím nepodepisovat nové smlouvy.

Podle interních informací z Ministerstva dopravy totiž mám zprávy o tom, že centrální komise například vydala pokyn nevypisovat soutěž na projekt stavebního povolení modernizace úseku Mladá Boleslav - Liberec.

Současně zdůrazňuji, že český průmysl a stavební sektor musí mít v této zemi oporu. Dlouhodobě stabilní financování dopravní infrastruktury je jedním z pilířů hospodářského růstu, konkurenceschopnosti a zaměstnanosti.

Naší prioritou je, aby doprava patřila k nejlépe zajištěným v rámci státního rozpočtu. Jen tak mohou podniky v oboru plánovat své kapacity, investovat do technologií a garantovat pracovní místa, na nichž stojí stabilita české ekonomiky.

Anketa

Souhlasíte s tím, aby doprava měla v příštím roce o 33 miliard korun méně než letos?
Ano, stát musí šetřit i na dopravě
0 %
Ne, doprava je priorita, peníze musí zůstat
94,4 %
Nevím, nemám dost informací
5,6 %
Celkem hlasovalo 18 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz