Hlavní obsah
Názory a úvahy

Proč klesá podíl investic do dopravy? Kupka a Fialova vláda podkopávají rozvoj infrastruktury

Foto: Martin Kolovratník

Ministr dopravy Kupka rád prezentuje grafy s nominálně rostoucími částkami, jenže tato čísla nevypovídají o skutečném stavu. Když se započítá inflace, která za poslední volební období dosáhla přes 30 %, hodnota peněz na investice výrazně klesá.

Vláda Petra Fialy v návrhu rozpočtu na rok 2025 opět snižuje peníze na dopravu. Podíl investic do této klíčové oblasti klesá, což ohrožuje stav silnic, dálnic a železnic v celé zemi.

Článek

Investice do rozvoje dopravní infrastruktury jsou přitom zásadní pro růst celé ekonomiky, jak dokládá příklad Polska, které díky masivním investicím nyní sklízí výsledky.

V posledních letech sledujeme nepříjemný trend: podíl investic do dopravy vůči HDP klesá. Zatímco v roce 2020 se během covidové krize dařilo udržet investice do dopravy na 1,835 % HDP, nyní podíl klesá a podle návrhu rozpočtu na rok 2025 dosáhne pouze 1,662 %. V praxi to znamená, že v poměru k výkonu ekonomiky investujeme do dopravy stále méně – což je pro rozvoj infrastruktury a budoucnost české ekonomiky špatná zpráva.

Ministr dopravy Martin Kupka a vláda Petra Fialy sice rádi prezentují grafy s nominálně rostoucími částkami, jenže tato čísla nevypovídají o skutečném stavu. Když se započítá inflace, která za poslední volební období dosáhla přes 30 %, hodnota peněz na investice výrazně klesá. I když rozpočet na dopravu na první pohled vypadá slibně, jeho reálný dopad na dopravní projekty je mnohem menší.

Důsledky takového přístupu jsou alarmující. Zpomaluje se výstavba nových dálnic, údržba stávajících silnic a železnic a omezuje se financování klíčových projektů. Přitom příklad Polska jasně ukazuje, jak strategické investice do infrastruktury podporují ekonomický růst. Naši severní sousedé investovali do výstavby dálnic a modernizace železnic ve velkém, a nyní sklízí výsledky: kvalitnější doprava zlepšila podmínky pro podnikání, zvýšila zaměstnanost a posílila celkovou konkurenceschopnost země.

Jako stínový ministr dopravy proto vyzývám vládu, aby změnila kurz a začala dopravu podporovat reálně, nejen optickým nárůstem nominálních částek. Česká ekonomika potřebuje spolehlivou a moderní infrastrukturu, která bude dlouhodobě udržitelná. Vláda by měla zodpovědně investovat do dopravy a zajistit stabilní financování, které udrží krok s rostoucími náklady i s potřebami našich občanů a firem.

Věřím, že je nutné jednat. Snižování podílu investic do dopravy vůči HDP je cesta, která nás může stát mnohem víc než jen pár čísel v rozpočtu – jde o naši budoucí prosperitu a kvalitu života. Za hnutí ANO mohu slíbit, že navýšení investic do dopravy vždy a rádi podpoříme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz