Článek
Investice do rozvoje dopravní infrastruktury jsou přitom zásadní pro růst celé ekonomiky, jak dokládá příklad Polska, které díky masivním investicím nyní sklízí výsledky.
V posledních letech sledujeme nepříjemný trend: podíl investic do dopravy vůči HDP klesá. Zatímco v roce 2020 se během covidové krize dařilo udržet investice do dopravy na 1,835 % HDP, nyní podíl klesá a podle návrhu rozpočtu na rok 2025 dosáhne pouze 1,662 %. V praxi to znamená, že v poměru k výkonu ekonomiky investujeme do dopravy stále méně – což je pro rozvoj infrastruktury a budoucnost české ekonomiky špatná zpráva.
Ministr dopravy Martin Kupka a vláda Petra Fialy sice rádi prezentují grafy s nominálně rostoucími částkami, jenže tato čísla nevypovídají o skutečném stavu. Když se započítá inflace, která za poslední volební období dosáhla přes 30 %, hodnota peněz na investice výrazně klesá. I když rozpočet na dopravu na první pohled vypadá slibně, jeho reálný dopad na dopravní projekty je mnohem menší.
Vláda Petra Fialy prý zrychluje dopravní výstavbu. Říkal v televizi ministr @makupka.
— Martin Kolovratník (@kolovratnikm) October 8, 2024
AKORÁT, ŽE VŮBEC NE!
👉 Reálná hodnota rozpočtu SFDI se po započtení bezprecedentní inflace (+33 procent) pohybuje mírně nad hranicí 115 miliard.
👉 Každý dopravní projekt trvá cca 10 let.… pic.twitter.com/od9VQvvI64
Důsledky takového přístupu jsou alarmující. Zpomaluje se výstavba nových dálnic, údržba stávajících silnic a železnic a omezuje se financování klíčových projektů. Přitom příklad Polska jasně ukazuje, jak strategické investice do infrastruktury podporují ekonomický růst. Naši severní sousedé investovali do výstavby dálnic a modernizace železnic ve velkém, a nyní sklízí výsledky: kvalitnější doprava zlepšila podmínky pro podnikání, zvýšila zaměstnanost a posílila celkovou konkurenceschopnost země.
Jako stínový ministr dopravy proto vyzývám vládu, aby změnila kurz a začala dopravu podporovat reálně, nejen optickým nárůstem nominálních částek. Česká ekonomika potřebuje spolehlivou a moderní infrastrukturu, která bude dlouhodobě udržitelná. Vláda by měla zodpovědně investovat do dopravy a zajistit stabilní financování, které udrží krok s rostoucími náklady i s potřebami našich občanů a firem.
Věřím, že je nutné jednat. Snižování podílu investic do dopravy vůči HDP je cesta, která nás může stát mnohem víc než jen pár čísel v rozpočtu – jde o naši budoucí prosperitu a kvalitu života. Za hnutí ANO mohu slíbit, že navýšení investic do dopravy vždy a rádi podpoříme!