Článek
Co za tím stojí? Je to důsledek práce předchozí vlády hnutí ANO, která nastavila jasné priority v dopravě a přijala klíčové legislativní změny.
Start z nulového bodu
Když jsme v roce 2013 přebírali Ministerstvo dopravy, „dárek“ od předchozí vlády byl víc než tristní – příprava dálničních staveb prakticky neexistovala. V přípravě tehdy bylo „úctyhodných“ 800 metrů dálnic. Ano, pouze 800 metrů! Díky tvrdé práci a nasazení jsme však proces příprav výrazně urychlili. Zkrátili jsme dobu schvalování staveb a zavedli nová pravidla, která umožnila rychlejší výkup pozemků i snadnější povolování staveb.
Právě tato opatření umožnila, že v současnosti je možné zprovozňovat nové kilometry dálnic. Naše vláda nastavila systém, na kterém současná vláda jen staví. Bohužel však vidíme, že na některých klíčových projektech se nedaří udržet tempo, což přináší zpoždění.
Rekordy i přešlapy
V prosinci se otevřou úseky na dálnicích D3, D4, D48 a D55 v celkové délce téměř 90 kilometrů. Nejdelší novinkou je 32 kilometrů na D4, kterou postavil soukromý investor v rámci PPP projektu, jehož realizace byla také zahájena za našeho vedení. Připomínám, že se jedná o jediný dosud úspěšný PPP projekt v Česku, za kterým stojí tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček. Rekordní je i otevření 28 kilometrů dálnice D3, včetně tolik očekávaného obchvatu Českých Budějovic.
Zde je přehled letošních zprovozněných úseků:
- D3: Úsilné – Hodějovice (7,2 km), Hodějovice – Třebonín (12,6 km), Třebonín – Kaplice nádraží (8,6 km)
- D4: Háje – Milín (5,5 km), Milín – Lety (11,6 km), Lety – Čimelice (2,6 km), Čimelice – Mirotice (8,5 km), Mirotice (rozšíření) (3,7 km)
- D6: Krupá, přeložka (6,5 km)
- D7: Chlumčany, zkapacitnění (4,4 km)
- D48: Palačov – Šenov u Nového Jičína (8,2 km)
- D55: Babice – Staré Město (8,5 km), Staré Město – Moravský Písek (8,8 km), Moravský Písek – Bzenec (4,1 km)
Přes tento rekordní rok je ale třeba připomenout, že řada projektů se otevírá s výrazným zpožděním. Například obchvat Českých Budějovic na D3 měl být hotový už v roce 2022. Problémy s tunely, problémy s přípravou PPP tendru a další komplikace bohužel ukazují, že současná vláda nemá situaci v dopravě pevně pod kontrolou a těží především z předchozí práce hnutí ANO.
Co dál?
České dálnice potřebují nejen efektivní výstavbu, ale i dlouhodobou vizi. Je nepřijatelné, že stále chybí 700 kilometrů páteřní sítě. Navíc musíme zrychlit přípravy, zjednodušit stavební povolení a bojovat proti ekologickým obstrukcím, které některé klíčové projekty blokují.
Zásadní je, aby současná vláda navázala na naše výsledky a dál posouvala dopravní infrastrukturu vpřed. Pokud ale místo toho budeme sledovat samá zpoždění a nevyužitý potenciál, Česko nikdy nedožene ostatní země v kvalitě dopravy. A s tímto současným přístupem je změna v nedohlednu. Za chybné považuji také malou odvahu ministra dopravy Martina Kupky něco rázně rozhodnout. Důkazy jsou třeba na železnici - zbytečné otálení se stavbou Výtoňkého mostu nebo tříletá neschopnost (možná neochota) dotáhnout převod společnosti ČD - telematika pod Správu železnic.
Za Hnutí ANO Vám proto nabízíme skutečný pokrok místo planých slibů. Rozvoj dopravní sítě totiž není jen o asfaltu, svodidlech nebo kolejnicích – je to klíč k ekonomickému růstu a kvalitnějšímu životu nás všech. A úkolem nás politiků je, abychom toho dosáhli.