Článek
Význam tohoto projektu je obrovský nejen pro Pardubice, ale pro celý východočeský region, který tím získá efektivní a rychlé spojení s ostatními částmi republiky i se zahraničím.
Přínosy pro Pardubice i Hradec Králové
Studie proveditelnosti potvrdila, že výstavba VRT Praha – Pardubice/Hradec Králové je nejen ekonomicky obhajitelná, ale také výrazně prospěšná. Po dokončení se zkrátí cesta z Pardubic do Prahy na pouhých 37 minut, což je sen každého, kdo dnes absolvuje zdlouhavou cestu po přetížené dálnici nebo po stávající železniční trati. To ale není všechno. VRT nejenom spojí Pardubice s hlavním městem, ale bude mít také přímý vliv na kvalitu dopravy po celém kraji.
Trasa RS5 bude napojená na pokračování do Chocně, Ústí nad Orlicí a dále na Moravu směrem k Olomouci. To znamená, že se rychlé spojení dostane i do vzdálenějších oblastí, jako je Jesenicko. Pro nás, Pardubáky, to navíc přinese lepší spojení i s Chrudimí, odkud bude možné do Prahy dorazit za přibližně hodinu.
Význam pro region a odlehčení přetížené dálnice
Dálniční spojení mezi Prahou a Hradcem Králové (D11) a výstavba D35 směřující na Olomouc jistě přilákají na silnice nové řidiče, což povede k vyšší hustotě provozu. Právě proto je rozvoj VRT klíčovým krokem pro náš region. VRT nabídne ekologickou, rychlou a pohodlnou alternativu k cestám autem, což pomůže snížit tlak na dálnice a současně podpoří růst železniční dopravy. Tento projekt je proto investicí nejen do dopravy, ale také do životního prostředí a kvality života obyvatel východních Čech.
Kompromisy na trase a diskuze s obcemi
Výstavba nové trasy vždy přináší otázky a obavy. Jako člen Správní rady Správy železnic mohu potvrdit, že od počátku usilujeme o to, aby trasa VRT respektovala potřeby místních obyvatel a nenarušila jejich životní prostředí více, než je nezbytně nutné. Proto proběhla řada jednání s obcemi, zejména v citlivé oblasti kolem Pardubic. Na základě připomínek obcí byla trasa přizpůsobena tak, aby co nejvíce kopírovala dálnici D11, a to i za cenu snížení rychlosti na 300 km/h. Navíc byla spojovací trať do Pardubic prověřena v devíti různých variantách, z nichž byla vybrána ta s nejmenším dopadem na okolí.
Některé obce s projektem přesto vyjadřují nesouhlas. Návrhy, aby spojení vedlo pouze přes Hradec Králové a nebyla budována spojka do Pardubic nebo trasa vedla podél dálnice k Opatovicím, se však ukázaly jako nepraktické. Spojení přes Hradec by výrazně nezrychlilo dobu jízdy do Pardubic a navíc by komplikovalo provoz na již nyní vytížené trase z Hradce do Pardubic.