Knihy a literatura

Recenze: Lenochod Jimmy a jeho backup band vám předvedou nezapomenutelnou show

Pavel Bareš se za krátkou dobu vyšvihl do pozice jednoho z nejlepších českých autorů fantastiky. Nedávno vyšla Pavlovi zbrusu nová kniha s názvem Lenochod Jimmy a jeho backup band. Ta čtenáře zavede do prostředí středoškolských kapel.

Ocitáme se na festivalu v Rotenbury. Kapela Lenochod Jimmy a jeho backup band má těsně před vystoupením, které jim možná navždy změní život a posune je v jejich dosavadní, zatím ne moc úspěšné kariéře o mílový krok dopředu. Něco se však zvrtne. Střih. Uběhlo patnáct dlouhých let a členové kapely se místo slibné kariéry na koncertních pódiích pachtí ve svých všedních, nudných a ubíjejících životech. Dylan si ničí záda kancelářskou prací, která ho nenaplňuje. Jess učí hudební výchovu na své alma mater. A nakonec Casper, který se snaží pevně uchopit otěže rodinného života. Z minulosti zbyly už jen zamlžené vzpomínky. Pryč je divoké mládí, všechny sny a ideály. Tedy alespoň do doby, než se jim do života vrátí jejích bývalý spoluhráč Ollie s naprosto absurdním nápadem. A to dát kapelu znovu dohromady a vyrazit na stejný festival, kde se všechno tak pokazilo, zavzpomínat na staré časy, a ještě jednou zkusit dobýt svět.

Pavel Bareš má svůj autentický styl vyprávění, který někomu nemusí hned sednout, ale já si ho oblíbil. Dobře pracuje s jazykem a skvěle se mu daří čtenáře vtáhnout do děje. Příběh je zábavný, zároveň i smutný, a především totálně nepředvídatelný. Navíc má hluboký přesah. Autor se často zamýšlí nad dospíváním a jeho těžkostmi. Celé to má neskutečný spád a nenajde se místečko, kde byste se začali nudit. Palec nahoru za skvěle napsané postavy. Jednotliví členové kapely jsou každý úplně jiný, přitom je něco nepopsatelného spojuje. Na čtenáře působí zcela autenticky a přes počáteční antipatie, které k nim dozajista budete mít, si je nakonec oblíbíte. Vyzdvihnout musím samozřejmě i dialogy. Ty Pavel Bareš prostě umí na jedničku. Už při čtení Mety jsem užasle pokyvoval hlavou a tady tomu nebylo jinak. Žádné krkolomné rozhovory, na sílu pronášené hlášky. Vše působí uvěřitelně a naprosto přirozeně. Připočíst musím spoustu odkazů a pomrkávání na hudební fanoušky. Jde poznat, že autor v tomto prostředí pohyboval a má k hudbě velmi blízko.

Obálka knihy

Když bych měl tohle povídání nějak shrnout, nezbývá mi než říct, že jsem naprosto nadšený. Asi nebudu jediný, který vám bude v dohledné době tvrdit, že Lenochod Jimmy a jeho backup band bude patřit k tomu nejlepšímu, co letos vyšlo. Opravdu povedený příběh s nečekaným vyústěním, sympatičtí hlavní protagonisté, kopec zábavy a trocha i toho zamyšlení. Koktejl, který by měla obsahovat každá dobrá kniha. A tou novinka Pavla Bareše, která vychází u nakladatelství Host, bezesporu je. Nyní už musí následovat jen doporučení. Pokud jste Lenochoda Jimmyho a jeho backup band ještě nečetli, běžte to rychle napravit. Nebudete litovat. Kniha se vám odmění opravdu nezapomenutelným zážitkem. Pokud však trpíte nedostatkem času, nezoufejte. Titul vyšel i jako audiokniha, kterou namluvil Ondřej Novák. K vánočnímu úklidu a pečení cukroví ideální.