Článek
Jeho důrazné apely na využívání městské hromadné dopravy (MHD) jsou sice v souladu s vizí moderní, ekologické metropole, ale zároveň vyvolávají otázku: Nejsou tyto výzvy spíše přiznáním kolapsu automobilové dopravy pod jeho vedením?
Město nabádá, opozice bije na poplach
Zdeněk Hřib opakovaně zdůrazňuje, že jediným dlouhodobým řešením přetížených pražských silnic je posílení a upřednostnění MHD. Vyzývá Pražany, aby přesedli z aut do tramvají, autobusů a metra, do kterého se podle něj masivně investuje.
Na druhé straně spektra stojí kritici, zejména z řad opozice, kteří mluví o dopravním „kolapsu“. Poukazují na fakt, že ačkoli je MHD v Praze na vysoké úrovni, stále nestačí jako plnohodnotná alternativa pro všechny, zejména při aktuálních častých stavebních uzávěrách, rekonstrukcích a vnitřních dopravních omezeních, které podle nich průjezd městem zhoršují. Známá je i kritika, že Praha patří mezi města s nejhorší dopravní průjezdností na světě.
Je kolaps záměr?
Kritika Hřiba se často zaměřuje na jeho snahu omezit vjezd aut do některých částí centra (např. Malá Strana a Smetanovo nábřeží) a prosazování kroků, které jsou řidiči vnímány jako protiautomobilové. Podle opozičního názoru a rozhořčených obyvatel se zdá, že snaha „nahnat“ lidi do MHD je jen maskováním neúspěchu v řízení automobilové dopravy. Tím, že se cesta autem zkomplikuje a zpomalí, stane se MHD automaticky „atraktivnější“.
Hřibova reakce na kritiku bývá obhajoba investic do MHD a infrastruktury, ale i upozornění na historické problémy Prahy, zejména stísněnost historického centra. Zároveň platí, že jakékoli stavební projekty v Praze, ať už jsou nutné či nikoli, se okamžitě promítají do kolon a frustrace řidičů.
- Pirátská vize: Upřednostnění hromadné dopravy, cyklodopravy a pěší mobility.
- Kritika: Pomalá dostavba klíčových obchvatů, necitlivé dopravní zásahy, které vedou k ucpání Prahy.
Východisko z pražské zácpy
Dopravní situace v Praze je komplexní problém, kde se střetává nutnost rozvoje infrastruktury s přetížením a ekologickými vizemi. Výzvy k přesunu do MHD jsou logickým krokem v metropoli, ale pro mnoho Pražanů jsou v kontextu aktuálních kolon vnímány spíše jako cynický signál, že radnice nedokáže zajistit plynulý provoz silnic.
Je na vedení města, aby ukázalo, že podpora MHD jde ruku v ruce s efektivním řízením i té zbývající automobilové dopravy, nikoli s jejím systematickým zahlcováním.





