Cesta do Asie, 20 let poté – 13. 10. 2004, SHIVALAYA, Nepál

Everest Base Camp trek

Deníkové zápisky z téměř roční sólo cesty do Asie, den po dni, dvacet let poté.

Průjem neskončil a vyhnal mě ráno z postele šíleným tempem. Sotva jsem stačil najít čelovku. Takže jsem opět nasadil chemoterapii a pomalu se začnu modlit.

Budík jsme měli na 7.00, ale nenechali jsme se jím vyprovokovat a vstali až v 9. Já o trochu dříve a šel jsem se projít po Jiri a našel na „autobusáku“ hospůdky s levným jídlem, kde se ukázalo, jak strašně drahé jídlo v Sherpa GH mají. Chleba 60,- na autobusáku 5,- Rs.

Shivalaya, Nepál. Trek do základního tábor pod Everestem

Šel jsem pro kluky a společně jsme se šli nasnídat nudlí s čočkou a horkou vodou. Hoši si ještě dali pivko na pl za 100 a já se Štefim 2 čajíky. To vše za 160,- Rs. Konstatovali jsme, že se museli přepočítat, ale nic neříkali, a tak jsme spokojeně odešli zapakovat a vyrazit.

Poplatili jsme tu nehoráznou útratu za včerejšek, ke které si ještě naúčtovali 10 % taxu nejen za bydlení ale i za jídlo!

Navzdory poraženeckým řečem včera a plánům se vrátit do KTM (naoko v legraci) jsme v 10.30 vyrazili a šinuli se nejprve do ďábelského krpálu do sedla s příznačným názvem Pass. Šéf chudák trpěl jako zvíře a chvíli vypadal, jakože si skutečně myslí, že to nezvládne, ale po sestupu do Shivalayi už byl v pohodě, jen ho všechno bolí.

Foto: matěj holub

Utrpení začíná. Vyrážíme z Jiri na pochod do základního tábora pod Mt. Everstem.

Depresivní a hrůzu nahánějící byla střelba z údolí pod námi (ještě pod Jiri) která byla důsledkem střetů vládních vojáků s maoisty. Hrozné na tom bylo, že se zjevně nejednalo o náhodnou přestřelku o několika výstřelech, ale o cílenou palbu ze samopalů v dávkách. Chvíli jsme se Zbyňou dokonce jakoby přemýšleli, že se na trek vyprdneme, ale nakonec jsme zjistili, že tak strašně vyděšení z té palby nejsme, že si myslíme, že dál se nám nic nestane a že jdeme tedy dál.

Ne úplně nadšený trekker. Zbyněk 1. den pěšího pochodu do základního tábora pod Mt. Everestem.

V Shivalayi chudák Zbyňa zjistil, že nechal svou fungl novou softshellku v Jiri v hospůdce, kde jsme snídali. Je z toho dost nešťastnej a já ho přesně chápu. Z vlastní blbosti jsem taky vždycky zpruzenej nejvíc. Tudíž pro něj nepřichází let z Lukly do KTM na zpáteční cestě v úvahu, neb doufá, že ji tam snad najde.

Od navracevších se trekkerů z Austrálie jsme se dozvěděli, že maoisté skutečně prudí a chtějí 1.000,- Rs, ale dají stvrzenku, aby další maoisté nekasírovali opakovaně a dá se s nimi prý i smlouvat. Jestli, tak nás takovéto setkání čeká za 2-3 dny. Také nás příliš nepotěšili jobovky ohledně cen jídla nad Namche.