Hlavní obsah

3 fakta, která musíte znát o Starbucksu před nákupem akcií

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Unsplash.com

Tato společnost se v posledních letech potýká s problémy

Článek

Společnost Starbucks je díky své rozsáhlé základně prodejen a působivé mezinárodní přítomnosti i nadále jedničkou ve stále konkurenčním odvětví maloobchodního prodeje kávy. Od první veřejné nabídky akcií v roce 1992 se společnosti Starbucks jejím investorům neochvějně daří, s výjimkou posledních tří let, kdy došlo k poklesu výnosů o 8 %. To může vyvolat otázku, zda je rozumné přidat Starbucks do svého investičního portfolia? Abyste byli plně vybaveni odpovědí na tuto otázku, upozorňujeme v tomto článku na tři klíčové aspekty tohoto restauračního gigantu, než začnete uvažovat o nákupu jeho akcií.

Za prvé, společnost Starbucks se v poslední době dostala do těžkého období, kdy její tržby klesají. Podnik zaznamenal tři po sobě jdoucí čtvrtletí meziročního poklesu tržeb, který byl z velké části způsoben klesajícími tržbami ve stejných prodejnách, často označovanými jako „comps“. Poslední údaje ze čtvrtého čtvrtletí roku 2024, které skončilo 29. září, hovoří o sedmiprocentním propadu globálních tržeb.

Zvláště znepokojující je klesající návštěvnost v prodejnách Starbucks. Ve čtvrtém čtvrtletí byl v USA zaznamenán pozoruhodný desetiprocentní pokles. Dobře si nevedl ani její klíčový rostoucí trh, Čína, kde se počet zákazníků snížil o šest procent. To nejsou zrovna trendy, které by investoři nebo společnost chtěli vidět.

K řešení těchto problémů byl jmenován Brian Niccol, bývalý generální ředitel společnosti Chipotle Mexican Grill. Niccol, který je známý svou úspěšnou proměnou restaurace rychlého občerstvení po zdravotních potížích, chce situaci řešit dvojím přístupem, a to zjednodušením jídelníčku a zvýšením rychlosti obsluhy ve společnosti Starbucks.

Za druhé, i přes tyto neúspěchy na trhu si Starbucks stále udržuje dominantní konkurenční výhodu, která je pro každý podnik důležitým ekonomickým příkopem. Přístavní hráz společnosti Starbucks se do značné míry opírá o sílu její značky. Historicky se tento přední kavárenský řetězec profiluje jako prémiová značka, která umožňuje prodej jinak běžných nápojů a potravin za vysoké ceny. To se odráží v jeho rekordech hrubé marže za posledních deset let, kdy byla vykázána v průměru 28,2 %, což signalizuje ziskovost nabídky produktů Starbucks.

Kritici poukazují na dříve uváděné snížené kompenzace a tvrdí, že vliv značky v posledních letech slábne. Širší pohled však ukazuje, že tržby se v průběhu let neustále zvyšovaly. Navíc úspěšná replikace obchodního modelu Starbucks na nových trzích dokládá trvalou hodnotu značky. Tato prodloužená časová řada síly a významu vzbuzuje důvěru, že si Starbucks udrží vedoucí postavení v maloobchodním kávovém průmyslu i v příštích desetiletích.

Za třetí, společnost Starbucks má také ambice rozšiřovat svou prodejní základnu. K 29. září činil celosvětový počet 40 199 prodejen, což znamená 29% nárůst během pěti let. Strategický plán, oznámený v listopadu 2023, odhalil cíle dosáhnout do roku 2030 ambiciózního počtu 55 000 provozoven po celém světě, což by mohlo výrazně zvýšit tržby a zisky.

Vzhledem ke změnám ve vedení a stávajícím výzvám však rozšiřování prodejní základny v současné době není na prvním místě směrnic vedení. Rachel Ruggeriová, finanční ředitelka společnosti Starbucks, během hovoru k výsledkům za čtvrté čtvrtletí roku 2024 deklarovala snížení počtu nových a rekonstruovaných prodejen pro fiskální rok 2025.

To však zcela nevyvrací cíl 55 000 prodejen. Jakmile se provoz stabilizuje, je pravděpodobné, že se znovu zaměří na růst. Stále se tak rýsuje potenciál rozšíření přítomnosti na domácím i mezinárodním trhu, zejména v Číně.

Vyhlídka na zvýšení budoucích tržeb a zisků činí ze společnosti Starbucks zajímavou nabídku pro trpělivé investory, kteří uvažují o zařazení jejích akcií do svých portfolií. Navzdory překážkám, kterými v současnosti prochází, má Starbucks díky své proslulé síle značky, ambiciózním plánům expanze a nedávným strategickým krokům proti hospodářskému poklesu jistě nástroje, které mu umožní silný návrat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz