Hlavní obsah

Může vás dnešní koupě Applu připravit na celý život?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Unsplash.com

Společnost Apple je z historického hlediska nepochybně důstojným hráčem; její expanzivní rozsah a vysoké ocenění však vrhá stín na její potenciální budoucí výkonnost

Článek

Za posledních 20 let dosáhla společnost Apple Inc. (AAPL) celkového výnosu ve výši ohromujících 26 720 %, což je výkonnost, které se může rovnat jen málo podniků na světě. Nebývalá dlouhodobá výkonnost je připisována robustním finančním ziskům, které společnost Apple posunuly na pozici v seznamu nejhodnotnějších společností světa.

Při bližším pohledu na pozoruhodnou obchodní trajektorii si možná někdo položí otázku, zda by umístění akcií této „velkolepé sedmičky“ mohlo potenciálním investorům zajistit prosperující budoucnost. Tato úvaha vyžaduje důkladné pochopení toho, čím se Apple ve svém podnikání odlišuje – jeho silných stránek, které podpořily výjimečný úspěch.

Mezi nejsilnější stránky společnosti Apple patří obrovská hodnota její značky. Díky dlouholetému úsilí o uspokojování potřeb zákazníků a nabídce dobře navržených hardwarových produktů s uživatelsky přívětivým softwarem si společnost Apple upevnila své místo v preferencích spotřebitelů. Její zařízení se těší celosvětové oblibě – to svědčí o odolnosti její značky po celá desetiletí navzdory četné konkurenci v nejrůznějších oblastech podnikání. Robustnost značky Apple představuje pevnou pozici, která se v dohledné budoucnosti pravděpodobně nezmenší.

Silná a výrazná značka společnosti Apple jí umožnila stanovit vysoké ceny, které odrážejí silnou poptávku po jejích produktech. Souhrnná hrubá marže produktů Apple dosahuje působivých 36,3 %, což svědčí o solidním cenovém pákovém efektu, který si Apple dokáže trvale udržet.

Hlavním faktorem, který podporuje loajalitu spotřebitelů vůči společnosti Apple, je rozsáhlý ekosystém, který vytvořila. Široké portfolio softwaru a služeb, které se může pochlubit výraznou hrubou marží 74 %, účinně drží spotřebitele na uzdě a odrazuje je od přechodu ke konkurenci. Tato síla ekosystému je dalším mocným nástrojem, který má Apple k dispozici, aby se prosadil.

Ziskovost společnosti Apple číselně odpovídá její silné stránce. Čistý zisk společnosti Apple ve výši přibližně 93,7 miliardy dolarů, který ve fiskálním roce 2024 představuje 24 % jejích příjmů, je srovnatelný s HDP zemí jako Guatemala nebo Bulharsko. Kromě toho značná čistá hotovost společnosti Apple ve výši 50 miliard dolarů jí umožňuje vrátit značný kapitál zpět svým akcionářům. V předchozím fiskálním roce Apple znovu získal 95,9 miliardy USD nesplacených akcií a rozdělil dividendy ve výši 15,2 miliardy USD.

Warren Buffett, investorský titán v čele Berkshire Hathaway, viditelně uznává potenciál společnosti Apple; přestože v minulém roce výrazně snížil své podíly, ponechává si v tomto obrovském konglomerátu spotřebních technologií značnou část investic.

Mimořádná výkonnost společnosti Apple na trhu však vedla k tomu, že se její akcie obchodují za nepříliš atraktivní ceny. Poměr ceny k zisku (P/E) činí 37, což je v kontrastu s průměrným násobkem P/E 22, za který se akcie obchodovaly v uplynulém desetiletí. Vysoké investiční očekávání připomíná nepříliš příznivý sentiment potenciálních investorů. Tento názor podporuje i předpověď Wall Street, podle které by měl zisk na akcii společnosti Apple v příštích třech letech růst tempem 10,9 % ročně. Takový výhled jen stěží ospravedlňuje placení současného vysokého poměru P/E, přestože Apple je bezesporu výjimečný podnik.

Společnost Apple je z historického hlediska nepochybně důstojným hráčem; její expanzivní rozsah a vysoké ocenění však vrhá stín na její potenciální budoucí výkonnost. Proto se vyhlídka nových investorů spoléhajících se výhradně na akcie společnosti Apple jako na celoživotní finanční zajištění zdá být méně než pravděpodobná.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz