Článek
S nástupem nového školního roku jsou rodiče opět zahlceni možnostmi zájmových aktivit pro děti. Kromě klasické výtvarky, jazyků, hudebních nauk nebo sportovních kroužků, jsou nyní k dispozici i hodiny jako sebeobrana, robotika nebo dokonce programování. Mnozí rodiče si tak povzdechnou, když si vzpomenou na vlastní dětství a výběr typu plavání, keramika nebo angličtina. Je pak zcela přirozené, že chtějí dětem dopřát pestřejší zážitek a možná si tak nahradit to, co sami neměli.
Podpora zvídavosti i budování nových vztahů
Specializované kroužky mohou rozvíjet zvídavost, vytrvalost, kreativitu nebo logické myšlení. Děti se navíc mohou naučit dovednosti, které je zvýhodní v budoucím životě. Který rodič by nechtěl, aby se jeho dítě umělo fyzicky bránit nebo bezpečně pohybovat v kyberprostoru? Když navíc samotné dítě projeví o různé kroužky zájem a chce vyzkoušet více typů, rodiče se zaradují a peníze do těchto aktivit investují.
Dalším povzbuzujícím faktorem může být přání rodiče, aby si dítě našlo kamarády s podobnými specifickými zájmy. Obzvlášť, pokud se jedná o dítě, které je uzavřenější, neseznamuje se snadno a nesedlo si se svými spolužáky ve třídě. Je pravdou, že na kroužcích, ve kterých jsou menší kolektivy dětí s rozmanitějším věkovým rozpětím, může být pro některé děti seznamování snadnější.
Pozor na přetížení
Mohlo by se zdát, že kroužky jsou pouze oddechová aktivita a dítě jich tak může za týden zvládnout několik. Je sice pravdou, že tenis po škole může sloužit k potřebnému vybití nahromaděné energie a keramika k uvolnění, ale stále jsou zde faktory, které dítě vyčerpávají. Jednak jde o čas související s dopravou na kroužek, adaptace na další prostředí, ale i energie nutná ke zvládnutí aktivity a práce ve skupině, tedy někdy i potlačení svých potřeb a emocí při následování vedení lektora.
Potíží také je, když se v rozvrhu dítěte objeví více výkonnostních kroužků. Jakmile se dítě dostane konečně po páté hodině domů, mělo by cvičit na klavír, naučit se anglická slovíčka a ještě myslet na přípravu do školy. Snadno se pak může stát, že půjde do opozice i vůči dalším povinnostem.
Ujasněme si priority - co je cílem dětství?
Po ukončení mateřské školy se většina dětí dostane do uspěchaného rytmu každodenních povinností. Hlavní prioritou se stane rozvoj dítěte všemi možnými směry formou strukturovaných aktivit. Snadno se tak vytratí dvě důležité „práce“ v dětství a těmi jsou neřízená hra a příjemný čas s rodiči.
Volná hra je stále mnohými považována spíše za odměnu nebo ukrácení dlouhé chvíle. Její benefity přitom snadno převáží i sebelepší kroužek. Hra podporuje rozvoj kreativity, pomáhá s řešením problémů, podporuje komunikaci a sociální vývoj. Důvodem, proč by měla být pravidelně v programu hlavně ve školním roce, je její potenciál snižovat napětí a pomáhat s porozuměním a zpracováním náročných situací. Dětem bychom tedy měli umožnit si hrát každý den alespoň půl hodiny.
Příjemné chvíle strávené s rodiči by měly dostatečně vyvažovat čas odluky od rodičů i plnění povinností. Bohužel při plném rozvrhu mohou mít rodiče na dítě čas jen pro chvíle domácích úkolů, což v napjaté atmosféře vztah spíše zatěžuje. Dobrá vztahová vazba k rodičům má přitom zásadní vliv na sebepojetí dítěte a tvoření zdravých vztahů v celém zbytku života. Rodiče by si tak měli najít čas na povídání, deskovky, společnou hru v pokojíčku nebo čtení pohádek.
Šetřeme i teenagery
Nezapomínejme ani na starší děti a teenagery. Ti by se vám sice při nabídce stavění lega nebo hry s panenkou vysmáli, ale volný čas potřebují stejně jako děti mladší. V dospívajícím mozku dochází k důležité reorganizaci, která je velmi energeticky náročná. Nemusí být proto výjimkou, když si dospívající dítě potřebuje po škole lehnout, aby mělo energii na večerní přípravu do školy. Dlouhodobá únava plynoucí z přetížení může vést jednak k horšímu soustředění, ale i větší podrážděnosti ústící do konfliktů nebo výskytu úzkostí.
Takže žádný kroužek?
Jak bylo výše zmíněno, kroužky přináší mnoho benefitů pro děti i jejich rodiče a rozhodně není mým cílem od nich odrazovat. Je třeba přihlédnout k režimu dané rodiny, individuálním zájmům dítěte i jeho jedinečné povaze. Některé děti se snadněji zahltí podněty a jeden kroužek týdně pro ně bude tak akorát, jiné jich zvládnou více. Obecně by ovšem rodiče měli vybírat kroužky spolu s dítětem, dát mu šanci si nějaké bez závazku vyzkoušet a případně od nich upustit a zkusit jiné. Je i naprosto běžné, že dítě má fantazii o tom, že ho nějaká aktivita bude bavit a realita je poté jiná. A pokud letos žádný kroužek nevyjde, dítě má stále po škole důležité úlohy - oddech, hru a čas s rodiči.
Použité zdroje:
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss (No. 79). Random House.
krouzky.cz
Landreth, G. L. (2012). Play therapy: The art of the relationship. Routledge.
Short, M., & Louca, M. (2015). Sleep deprivation leads to mood deficits in healthy adolescents.. Sleep medicine, 16 8, 987-93 . https://doi.org/10.1016/j.sleep.2015.03.007.