Hlavní obsah

Předčasně vyčpělá

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: MIchael Rada

Michael Rada

Před 15 publikovanými články jsem byl osloven, stejně jako mnoho jiných, že bych mohl psát a publikovat v blogu společnosti seznam.cz, konkrétně na adrese medium.seznam.cz. Byla nabízena svoboda vyjádření, můj 16. článek je však posledním.

Článek

Je to zvláštní, že české blogovací platformy vždy hovoří o svobodě, jen zapomínají dodat, že jediným, kdo se svobodně bude rozhodovat je platforma samotná, resp. její pracovníci, kteří namísto, aby sami tvořili její obsah, rozhodují o vhodnosti a životě děl a obsahu těch, co jej skutečně tvoří.

Zatímco tvůrci to činí zadarmo, pracovníci platformy dostávají plat.

Během své blogovací cesty (české) jsem měl možnost vyzkoušet tři blogovací platformy:

Se všemi platformami jsem se rozešel poté, kdy jsem zjistil, že s pracovníky a samotnými platformami nehovořím shodným jazykem.

U všech jsem totiž narazil na skutečnost, že namísto svobody vyjádření autora nabízí jako servis zdarma, či přidanou hodnotu poskytovanou autorovi, či autorce, stejně jako čtenářům a čtenářkám, funkci editora, editorky, cenzora, či cenzorky, který/á text nejen koriguje po stránce gramatické, ale i obsahové s tím, že rozhoduje zda-li, kdy a kde článek vyjde.

Rád bych podotkl, že český blog jsem začal psát až ca rok poté, kdy jsem začal psát blog v anglickém jazyce a to nejdříve na vlastním profilu na síti LINKEDIN a po cca půl roce na skutečné blogovací platformě, od které si seznam.cz vypůjčil své druhé jméno „MEDIUM“

Tato platforma má také svá pravidla a říká například, že texty nesmí být rasistické, vulgární, či podporovat sexuálním násilí apod. ale nikdy a to bych rád zdůraznil NIKDY neudělala zásah do mé textu, zneviditelnila, či zneaktivnila link, či napsané články po kontrole editorem, či cenzorem, prostě nevydala, jak se stává v tuzemsku. Texty jsou mé, vypovídají o tom, kdo jej jejich autor, ne editor a tento je také plně zodpovědný za obsah, který tvoří a publikuje. Jedním z důvodů je to, že si firma neplatí cenzory, či editory.

Když jsem před několika dny v sedmnáctém HOVORU O NIČEM hovořil s panem MILOŠEM ČERMÁKEM, českým novinářem, odborníkem na věci digitální, ale i stand-up komikem, vzpomněl si na dobu, kdy pracoval jako šéfredaktor LIDOVÝCH NOVIN a na způsob, jak se u nás noviny tvořili krátce po listopadové revoluci, bylo to zajímavé.

Ostatně můžete se přesvědčit nejen u něj, ale i v dalších HOVORECH O NIČEM, které je nově, od 16. 8. 2023 možné poslouchat i jako PODCAST, co způsobí absence cenzury a editorství třetích stran. Možná, že ani nevíte, že HOVORY O NIČEM existují a to ani přesto že dva články na medium.seznam.cz byly věnovány právě jim.

VEŘEJNÁ BLOGOVACÍ PLATFORMA, by dle mého názoru měla:

  1. být skutečně místem bez vlivu neautorů
  2. měla nabídnout stejná pravidla všem autorům
  3. nebýt obsahově limitována osobními zájmy provozovatele, či inzerentů

Bohužel se tak neděje, a „veřejné“ platformy si s sebou nosí dozvuky minulosti, kdy CENZOR byl pán a jeho slovo, či dříve ještě razítko, mělo moc rozhodnout o životě, či smrti díla autora, či autorky.

Svoboda Slova v tuzemských médiích a veřejných blogovacích platformách vyčpěla dříve než stačila vyspět a já budu proto i nadále raději publikovat formou, kterou jsem zvolil v minulých letech, tedy jednostránkových textů sdílených jako JPEG na sociálních sítích, protože tam se mi nestane, že budu nevhodně zacházet s hrachem, či perlami.

V Plzni 18.srpna, 2023

Michael Rada, Člověk

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám