Hlavní obsah

Proč si přisuzujeme jen úspěch?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Článek

Slyšeli jste o pojmu zkreslení sloužící sobě neboli self-serving bias? Je to tendence vidět a hodnotit sám sebe a své chování v příznivém světle. Myslím, že naše politická scéna je toho příkladem. Pokud se něco podaří, je to dobrá práce vlády a pokud ne tak za to může Putin nebo Babiš.

Všichni máme tendenci, přisuzovat úspěch jen sobě a pokud se něco nedaří vymlouváme se, že za to mohou okolní vlivy. Pokud se naši politici stále považují za elity, neměli by přijmout zodpovědnost za své činy a přestat se vymlouvat? Aby jste to lépe pochopili, dám vám příklad. Pokud jste nakoupili akcie ČEZ a jejich cena rostla, tak jste si možná v té chvíli říkáte, že jste dobrý makléř a je to vaše zásluha. Možná jste jako já měli ale v burzovním systému zarážku a při určitém poklesu se automaticky obchod uzavře. Taky bych teď mohl prohlásit, že za to nemůžu a kdyby paní Richterová neměla tendenci postovat na svém twiteru, tak by se to nestalo. Ne bylo to mé rozhodnutí a musím být za něj zodpovědný. Proč tedy naši politici místo řešení přichází z výmluvami?

Taky mám pocit, že naše scéna používá jen povrchní znalosti a nikdo pořádně ničemu nerozumí. Pamatujete si dobu kdy každý z nás byl epidemiolog amatér? Každý nabral nějaké informace buď na internetu nebo v televizi a pak jako mantru opakoval to, jaké informace načerpal. Šel jsem na to od lesa a ptal jsem se, jak vlastně funguje ta slizniční imunita , ať mi to vysvětlí, že tomu nerozumím. Nikdo mi nedokázal odpovědět a začali ten svůj názor odříkávat od znova. Divím se, že takhle dokáže fungovat politika a ti nám opakují věty, které někde převzali a jedou to stále dokola. Každý se bojí říct já nevím a tak mu nezbývá nic jiného než odříkávat dokola svoji modlitbu.

Nakonec to dopadá tak, že Fiala dává otázky panu Moravcovi, ODS napíše, že máme nejlepšího premiéra a lež že jsme zastropovali ceny energií jako první v Evropě už ani nikdo neřeší. Pokud tomu nevěříte podívejte se na poslední otázky Václava Moravce.

Každému je příjemné, když nás někdo pochválí. Když ale projíždím sociální sítě naši vlády, tak jim nedělá problém aby se pochválili sami. Nejspíš všichni čekáme, že budou na určité situace reagovat a přinášet řešení. Mě se ale zdá, že pořád jen slyším, že je třeba počkat, co odsouhlasí EU. Když evropské řešení dopadne špatně, zase nám budou tvrdit, že za to může politika evropské unie a ne naše vláda.

Je vůbec ještě v dnešní době možné, aby vzal politik zodpovědnost za vedení státu na sebe? Já myslím že ne. Od našich i evropských politiků uslyšíme jen to, co chtějí aby jsme si mysleli. Když něco nevyjde, vždy označí viníka a svoji chybu nikdy nepřiznají.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám