Článek
Mnoho z vás jistě přemýšlelo nad tím, jaké by to bylo vydělávat online a mít pravidelný pasivní příjem. Zkuste se teď na chvilku zasnít. Představte si, že vám každý měsíc přistane na účtu nějaká ta tisícovka navíc. Zbohatlíka to z vás sice neudělá, ale je to potěšující bonus na přilepšenou do rodinného rozpočtu.
A teď si zkuste představit, že za nějakou dobu to už nejsou tisíce, ale desetitisíce nebo dokonce statisíce. Pohádka… Zní to jednoduše, co?! Ale moment. Zas tak jednoduché to není. A je to vůbec reálné? Jasně, že ano! Hlavně tehdy, pokud online přivýdělek neberete hned od začátku jako zdroj obživy, ale jste smíření s tím, že na startu to budou opravdu třeba jenom ty stokoruny nebo tisíce. Zkrátka, „žádný online podnikatel z nebe nespadl“ a za vším stojí určité úsilí a zkušenost.
Největší překážkou lidí, kteří si chtějí začít vydělávat online, totiž bývají přehnaná, až nerealistická očekávání. Troufnu si říct, že ideální startovací pozicí je ta, kdy od toho vlastně nic moc nečekáte, ale ta oblast vás zajímá a jste nadšení do toho si něco vyzkoušet, leccos se přiučit a v ideálním případě sklidit, mimo jiné, finanční plody. Sklízení plodů by ovšem samo o sobě nemělo být vaší jedinou snahou, natožpak cílem.
Sám jsem si takovou cestou prošel. Už na základní škole jsem objevil kouzlo tvorby webů. Tenkrát jsem tomu naprosto propadnul. A víte, co na tom všem bylo vcelku dost důležité? Že jsem tvorbu webových stránek tenkrát vnímal především jako koníček. Jako něco, co jsem chtěl objevovat, učit se to a postupně se v tom zdokonalovat. To, že se tvorbou webových stránek, potažmo obsahovým marketingem, dají vydělat velmi slušné peníze, jsem tenkrát vůbec netušil. A možná právě to na tom bylo nejlepší. Neměl jsem žádná přehnaná očekávání. Prostě jsem se to všechno učil a měl z toho radost. Postupně jsem získával klienty, kteří si u mě nechávali weby zpracovávat, a tak jsem si začal vydělávat první pěkné peníze, aniž bych to bral jako cíl mého snažení v oblasti tvorby webů. Možná právě díky tomu všemu dělám tvorbu webovek dodnes, aniž bych v tom vyhořel. Pasivní příjem z webových stránek (blogů) jsem objevil a aktivně se mu věnuji až v posledních cca 5ti letech. Do té doby bych pod filtrem mojí opatrnosti a určité skepse snad ani nevěřil, že se tím peníze vydělat dají.
Chci vám tímto demonstrovat sám na sobě, že jsem prošel relativně dlouhou cestou, než jsem se k online výdělkům dostal. A rozhodně se nedá říct, že by to bylo špatně. Právě díky tomu s vámi nyní mohu sdílet dnešní způsoby budování pasivního příjmu online tak, jak je vnímám já a jak jsem měl (anebo mám) možnost je poznávat. Chci s vámi upřímně a bez cenzury sdílet metody, které z mého pohledu v dnešní době mají potenciál a mohou vést k pasivnímu příjmu v online světě.
V dnešní době, kdy jsme všichni takřka 24/7 připojeni k internetu, který se stal už ordinérní součástí našeho života, to je poměrně zajímavé téma. Nicméně v českém prostředí se o úspěších v online podnikání (resp. generování pasivního příjmu) moc nemluví. Ochota sdílet cenné rady, tipy a triky z oblasti vydělávání peněz online je tady docela utlumená. Sem tam možná najdete nějaké obecné rozhovory s úspěšnými byznysmeny, ale to je tak všechno. Zatímco zahraniční prostředí je v oblasti sdílení takových informací značně štědřejší. Youtube je plný nejrůznějších návodů, jak si zajistit online příjem. Ovšem pro člověka, který neumí cizí jazyky (především pak angličtinu) můžou být taková témata složitá na vstřebání. Začátečník, čili osoba, která je téměř nepolíbená způsoby budování pasivního příjmu online, tak (aspoň z mého pohledu) nemá moc možností, jak do světa pasivního online příjmu proniknout a uzmout si něco pro sebe.
Ani mě k této oblasti nepřivedl nikdo z mého okolí. Musel jsem to všechno postupně objevovat sám. Až jsem se jednou z vlastního zájmu přihlásil na kurz SEO do agentury H1, tehdy ještě s lektorem Pavlem Pajkrtem. A právě díky Pavlovi a jeho úžasnému podání toho, jak funguje SEO (optimalizace obsahu pro vyhledávače) v prostředí vyhledávačů Google a Seznam, vděčím za to, že jsem objevil kouzlo (nejen) SEO. Na to jsou vlastně navázána další témata, třeba právě obsahový marketing, affiliate marketing, potažmo budování výdělečných blogů atd.
A tak bych vám níže rád představil hned několik způsobů budování online příjmu, které považuji v dnešní době za perspektivní a které může vyzkoušet naprosto každý z vás, aniž by s tím měl spojené vysoké vstupní náklady apod. Budu se věnovat pouze metodám, které jsem měl možnost sám vyzkoušet a mohu je za sebe zodpovědně doporučit. Všechny tyto metody se budu snažit podrobněji popsat. Je však mimo možnosti článku, abych jednotlivé metody rozebíral do naprostých, vysvětlujících detailů. Proto v budoucnu plánuji napsat samostatné články, které se jednotlivým metodám budou věnovat více dopodrobna. Stejně tak můžete v diskusi k článku navrhnout, jaká témata by vás na mém kanálu do budoucna zajímala.
Rád bych podotknul, že v článku se záměrně nevěnuji oblastem, jako jsou kryptoměny, trading obecně, online sázení a jim podobné. Ty totiž mohou být nejúčinnějšími metodami online výdělku na straně jedné. Na druhou stranu vás mohou také velmi rychle připravit o značnou část vašich úspor. V tomto ohledu je považuji za rizikové a sám bych je s klidným svědomím nemohl doporučovat. Tím je samozřejmě jakkoli nezatracuji a nezpochybňuji smysl jejich využívání. Osobně jsem však konzervativní typ člověka, a tak vám chci doporučovat pouze metody s nízkými vstupními náklady, snadným startem a relativně vysokou efektivitou.
Digitální tvorba - webové stránky, copywriting, grafika ad.
Moje generace (jsem narozený roku 1991) je generací tzv. „digitálních domorodců“, budeme-li vycházet z definice, že za digitální domorodce jsou považováni jedinci, kteří se narodili po roce 1980, tedy těsně před masivním rozvojem digitálních technologií. Z tohoto důvodu mé generaci nejsou nové technologie cizí a řada z nás disponuje zdatnými digitálními dovednostmi. To však neznamená, že pokud jste ročník 1950, digitální dovednosti nemáte. Vše záleží na individuálních schopnostech každého jedince. V zásadě každý tedy může disponovat digitálními dovednostmi, anebo si je, přinejmenším, osvojit.
Tvorba webových stránek
Poměrně častým způsobem přivýdělku v dnešní době je tvorba webových stránek, která souvisí jednoznačně s tím, že digitální dovednosti populace se rozhodně zvyšují. A naopak, nástroje na tvorbu webových stránek se zjednodušují. Dnes už zdaleka neplatí to, že člověk, který umí vytvořit skvělé a funkční webové stránky, musí být nutně programátor. Vůbec ne. Na internetu najdete celou řadu návodů, jak vytvořit webové stránky. Jejich prostřednictvím si může kdokoli osvojit principy tvorby webových stránek. Ano, ze začátku je to možná fuška a netušíte, která bije. Ale velmi brzy zjistíte, že tvorba webů je systematická a postup je ve všech případech podobný. Nejprve registrujete doménu, následně k ní pořídíte hosting, nainstalujete přes administraci poskytovatele hostingu redakční systém (typicky WordPress) a následně budujete už samotný web. Zde hodně záleží na požadavcích klienta a na vašich schopnostech a zkušenostech, abyste dovedli web navrhnout tak, aby plnil svůj účel a byl pro potřeby zákazníka funkční a efektivní. Tohle všechno je ale o cviku.
Vše se dá naučit, a to platí rovněž o webdesignu, na který lze najít v prostředí internetu řada vzdělávacích kurzů. Je to hlavně o vašem osobním zájmu, chuti učit se apod. A pokud jste ve fázi, kdy už vám proces tvorby webů nečiní žádné potíže a troufnete si jít do světa, lze služby nabízet na sítích typu Fiverr či Upwork, kde si vaše služby může objednat prakticky kdokoli z celého světa. A že to podle vás nemůže vydělávat peníze? Nenechte se mýlit. Pokud máte kvalitní služby a pozitivní reference, může vás to docela slušně živit.
Budiž vám podporou, že v současné době jste v naprosto perfektní výchozí pozici. Nemusíte se učit HTML, CSS ani PHP (viz můj osobní příběh). Proces tvorby webových stránek je dnes značně zjednodušený a stačí se naučit základní postupy, které prakticky neustále opakujete v rámci každého nového projektu.
Grafická tvorba
Ani zde nemusíte mít osypky, že grafická tvorba nutně znamená, že musíte umět s Photoshopem, InDesignem, Affinity Designerem a podobnými nástroji. Nikoli. Stejně jako webové stránky, rovněž grafika prošla za poslední roky značnou cestou postupného zjednodušení. Můžeme filosoficky spekulovat nad tím, zda je to dobře nebo špatně, zda to je fér či nefér vůči profesionálům, kteří se v minulosti museli složitě učit pracovat v komplikovaných nástrojích atd. Upřímně, neznám na to definitivní odpověď a vlastně se tím v rámci tohoto článku ani nechci zabývat. Nicméně, myslím si, že pokud má někdo vášeň pro grafiku, tvorbu webových stránek, anebo cokoli jiného, neměl by být limitován technickými (ne)znalostmi. Technika by měla sloužit lidem, nikoli lidé technice. A proto je dobře, že dnešní svět je rozmanitý a že každý může rozvíjet své zájmy.
Jedním z průlomových nástrojů na tvorbu grafiky všeho druhu je Canva. Díky naprosto jednoduchému způsobu používání, skvělé cenové politice (spousta funkcí je k dispozici zdarma) a tisícům předpřipravených profesionálních šablon, se Canva rychle stala grafickým nástrojem číslo 1 pro spoustu marketingových specialistů. A zcela upřímně i pro mě. V Canvě zvládnu velkou část své grafické práce. A pokud mi Canva nestačí, všechno ostatní zvládnu ve skvělém nástroji Pixelmator Pro (pouze pro Mac). Aniž bych musel využívat Photoshop a další nástroje, které svou cenovou politikou příliš nenahrávají běžným uživatelům.
Neříkám, že z vás musí být profesionální grafik a že se budete živit grafikou. Nicméně v online světě se spoustakrát sektáte se situací, kdy budete potřebovat nějakou grafiku vytvořit (třeba právě v rámci tvorby webových stránek). A právě tady je perfektní příležitost pro Canvu, která vám jednak ulehčí práci a jednak za vás ve mžiku zvládne složitou grafickou práci, která by v minulosti trvala dlouhé hodiny.
Copywriting, psaní tematicky různě zaměřených článků
Pokud pro vás není atraktivní tvorba webových stránek ani grafika, pak pro vás možná bude atraktivnější práce se slovem. K tomu nepotřebujete prakticky skoro nic, „jenom“ určitý tvůrčí talent a smysl pro psaný projev. A že tuhle práci po vás nikdo nebude chtít? Ne tak docela. Troufám si říct, že na trhu je mnoho zájemců o podobné služby. Schopnost psát poutavé články sice jde do jisté míry natrénovat, ale pokud chybí patřičné nadání pro psaný projev, je to velmi složité. Pokud vás podobná oblast láká, jednou z osvědčených cest může být třeba registrace do katalogu profesionálů (v Česku typicky portál Na volné noze). Takové katalogy sdružují různé specialisty z konkrétních oborů. No a takové stránky navštěvuje řada potenciálních zákazníků, kteří si mezi odborníky vybírají.
Pokud pak vládnete i cizími jazyky, je možné nabízet služby psaní článků na již zmiňovaných platformách, jakými jsou Fiverr či Upwork. Schopnost psát a zaujmout je v dnešní době jednou z ceněných dovedností.
V dnešní době máte navíc leccos jednodušší díky umělé inteligenci, jako ChatGPT, která dovede velmi zdatně navrhnout osnovu plánovaného článku a případně jeho stručný obsah, abyste „chytli“ múzu, o čem psát a článek měl logicky strukturovanou a smysluplnou osnovu i obsah.
Tematicky zaměřené blogy (výdělečné či affiliate blogy)
Jednou z nejvíce vyhledávaných příležitostí k pasivnímu příjmu v online světě je bezesporu tvorba výdělečných blogů. Otázku, jak založit blog a vydělávat, si klade mnoho lidí. Ale málokde se dočtete podrobnější informace o tom, jak takový blog vybudovat a úspěšně vést.
Základem všeho je to, abyste si vybrali téma, které je pro vás zajímavé a o kterém vás bude bavit psát. Inspirovat vás mohou třeba aktuální Googlovské trendy, anebo různé online zdroje. Přičemž, jak už jsem zmínil v úvodu článku, na českém internetu moc informací tohoto rázu nenajdete. Proto doporučuji třeba článek od Authority Hacker, který se věnuje aktuálně profitabilním tématům s nízkou konkurencí. Článek je sice v angličtině, ale věřím, že za pomoci překladače jej pochopí i ti, kdo angličtinou nevládnou. K tomu bych ještě dodal, že typickou chybou začátečníků je to, že si vybírají vysoce konkurenční témata blogů, kde už bylo napsáno mnoho obsahu a konkurence je v tomto smyslu opravdu vysoká. Tím se zároveň snižuje pravděpodobnost, že se ve vyhledávání umístíte na předních příčkách.
Pokud máte vybrané téma blogu, je načase zmapovat klíčová slova vztahující se k tomuto tématu. Pro začátečníky je ideální využít třeba nástroj Google Keyword Planner nebo Seznam Návrh klíčových slov. Oba nástroje jsou zdarma a pomohou vám zmapovat klíčová slova, jejich měsíční/roční hledanost a sílu konkurence. Sílu konkurence lze také mapovat v nástrojích, jako je Collabim či Ubersuggest. Ovšem zde je nutné počítat s tím, že bude potřeba za ně v dlouhodobém horizontu zaplatit (nebo je využít pouze v trial verzi). Nicméně, Ubersuggest, byť je to zahraniční nástroj, je jednou z nejdostupnějších variant, co se týče ceny, kterou za něj zaplatíte. Spoustu funkcí má navíc dostupných (s určitými limity) zdarma.
Následně už přichází na řadu důležitý krok - totiž založit blog a publikovat na něm články na daná klíčová slova. Čím více článků v daném tématu píšete, tím se zvyšuje vaše autorita v daném oboru. Pro zmapování klíčových slov a příbuzných frází je šikovný také nástroj AnswerThePublic.
Nutno dodat, že budování blogu je věc dlouhodobá. Nelze očekávat, že napíšete pár článků a přes noc se ocitnete na prvních příčkách vyhledávání na daná klíčová slova. Tak to obvykle nefunguje. V oblasti SEO (čili optimalizace webu pro vyhledávače) výsledky obvykle přicházejí se zpožděním. Někdy to mohou být týdny, jindy zase dlouhé měsíce.
Budování blogů je jednou z nejzajímavějších možností online výdělku. Především pak tehdy, pokud se vám povede vybudovat úspěšný blog v tématu, ve kterém se vyznáte, o kterém rádi píšete, a v ideálním případě má ještě k tomu nízkou konkurenci (tj. moc se o takovém tématu na internetu nepíše a vyhledávače po něm lační).
Jak sami vidíte, tvorba výdělečných blogů je poměrně obsáhlé téma, které by svým rozsahem pokrylo několik takových článků. Rád vám o něm do detailu napíšu více třeba v dalších článcích.
E-booky, webináře, online kurzy
Vzdělávání vládne online světem. Vybavte si sami sebe. Když něco nevíte, zpravidla první, po čem sáhnete, je Google. Prostě se ho zeptáte a on vám odpoví a dovzdělá vás. Vzdělávání, resp. poskytování kvalitních informací, je principem internetu. Internet je tím protkaný. Pokud tíhnete ke vzdělávání a máte k určitým tématům co říct, v dnešní době k tomu máte perfektní příležitost. Byla by škoda, kdyby vaše znalosti upadnuly v zapomnění. Neznamená to, že si hned musíte předplácet systémy na zveřejňování online kurzů či webinářů. Můžete k tomu využít platforem, jako je Skillmea či Seduo. Pokud ovládáte cizí jazyky, může pro vás být atraktivní také platforma Udemy. Každá z platforem vám dává příležitost publikovat online kurzy. U každé z nich jsou specifické podmínky (včetně těch provizních). Teprve přes tyto dílčí zkušenosti s online vzděláváním se můžete postupně propracovat k online kurzům a webinářům na vlastních webových stránkách, které lze pak propagovat třeba prostřednictvím placené reklamy na sociálních sítích.
Webináře a e-booky jsou s online kurzy vlastně propojené. Dnešní internet je totiž přehlcen nejrůznějšími vzdělávacími kurzy na četná témata. Výsledkem toho je, že lidé jsou čím dál tím méně ochotní jen tak za něco zaplatit. Váš kurz sice může být jedinečný svého druhu, může obsahovat spoustu zajímavých informací, ale přesto se nemusí potkat s takovým zájmem, jaký by si zasloužil. No a e-booky a webináře jsou jednou z možností, jak zákazníka postupně přimět, aby vašemu online kurzu věnoval svou pozornost. Právě proto si můžete všimnout v dnešním online světě spousty e-booků a webinářů, které jejich autoři poskytují zdarma. Princip je jednoduchý – poskytnu hodnotný a kvalitní obsah zdarma, a zvýším tím pravděpodobnost, že si čtenář/sledující tohoto obsahu koupí také můj online kurz. Právě díky tomu, že už mě zná a udělal si dostatečnou představu o tom, že můj obsah je hodnotný a kvalitní. E-booky, webináře a další obsah se obvykle poskytuje čtenářům/sledujícím výměnou za e-mailovou adresu. Zde je princip taktéž jednoduchý. Prostřednictvím této mailové adresy můžete čtenáři/sledujícímu následně posílat navazující e-maily (tzv. e-mailové sekvence) s hodnotným obsahem, které např. podpoří prodej online kurzu.
Pokud se vám povede přivést na svět kvalitní online kurz a dobře ho zpropagovat, může se stát poměrně zajímavým zdrojem příjmů.
Spekulace s doménami
Že vám pojem spekulace s doménami nic neříká? Je to dost možné. Tento způsob budování online příjmu je typický spíše pro zahraničí, ale do jisté míry je aktivní také u nás, v České republice. Princip je jednoduchý. Realizujete nákup domén (resp. doménových jmen), které se jeví jako perspektivní a následně je zkoušíte prodávat. Zdá se vám nepravděpodobné, že si někdo doménu koupí za vysokou částku? Nenechte se mýlit. V zahraničí se domény prodávají za vysoké desítky tisíc. Jedna moje známá dokonce kdysi nakoupila doménu se svým jménem za částku atakující 50 tisíc korun.
Může se to jevit moc jednoduše, ale zde je zapotřebí, abyste měli aspoň základní povědomí o zhodnocení domény (respektive především z hlediska její historie, autority a kvality odkazového profilu). K tomu existují nástroje, které vám mohou poměrně snadno napovědět. Jako základní orientační bod vám může posloužit nástroj Ahrefs Website Authority Checker, který vám ukáže autoritu dané domény na škále 0-100. Nutno říct, že je to pouze koncept společnosti Ahrefs, který sice slouží jako dobrý orientační bod autority domény, ale nemá prakticky žádný vliv na to, jak bude doménu hodnotit Google. Výhodou je, že nástroj je k dispozici zdarma. Stejně jako Ahrefs Backlink Checker, prostřednictvím kterého lze aspoň v základu zkontrolovat kvalitu odkazového profilu dané domény. Důležité je, aby odkazy vedoucí na doménu byly relevantní a smysluplné. Čili, pokud v odkazovém profilu vidíte spoustu odkazů s nesmyslnými znaky, anebo dokonce z webů, jejichž obsahem je gambling, erotika apod., doména pravděpodobně nebude mít příliš velkou hodnotu ani atraktivitu pro potenciálního kupce. Naopak, pokud má doména např. autoritu vyšší než 25 a alespoň na první pohled kvalitní a smysluplný odkazový profil, může se jednat o doménu zajímavou pro spekulativní účely. Dalším velmi šikovným nástrojem je WebArchive (Wayback Machine), prostřednictvím kterého si můžete velmi snadno zobrazit, co na doméně bylo umístěno v různých historických obdobích. Můžete se tak doslova vrátit v čase a zobrazit si historický obsah webu. Později s ním lze pracovat a určitým způsobem ho např. renovovat.
A kde domény vlastně nakupovat. Nutno říct, že nyní je ideální období. Historicky to totiž fungovalo tak, že experti zkušení ve spekulaci domén si dovedli snadno zmapovat, které domény aktuálně expirují (tedy např. situace, kdy doménu někdo nezaplatil a doména pak expiruje/propadne). Následně s hlubokými technickými znalostmi a nástroji tuto doménu dovedli zdatně zachytit ihned, jakmile to bylo možné. A běžný, nezkušený člověk, tedy vůbec neměl šanci zajímavou expirovanou doménu zachytit. CZ.NIC čili správce CZ domény tuto situaci nedávno poměrně radikálně změnil. Otevřel totiž tzv. doménový prohlížeč, kde je možné nejen zkontrolovat, které domény v nejbližší době expirují, ale také se zúčastnit aukce o každou z těchto expirovaných domén. Příležitosti jsou tedy nyní značně rovnější a u dané domény rozhoduje to, kdo je ochoten zaplatit vyšší částku. Podobně, jako tomu je například na českém Aukru. To je výzvou pro všechny, kdo by si chtěli vyzkoušet obchodování s doménami. Byť v České republice nemá příliš velkou tradici. Přesto existují místa, kde se dají takové domény prodávat, jako například Webtrh. Ideální ovšem je mít vlastní web s nabídkou domén, optimalizovaný pro vyhledávače a relevantní klíčová slova.
Závěr
Výše zmíněné metody představují pouze část výdělečných online metod, se kterými můžete vydělávat na internetu. Nutno připomenout, že všechny tyto metody jsou velmi komplexní a je mimo možnosti jakéhokoli článku, aby je dopodrobna pokryl. Tento článek má sloužit především jako inspirace pro vás, jakými metodami lze takřka nízkonákladově realizovat profitabilní projekty v prostředí internetu. V následujících článcích se pak mohu více do detailu zaměřit na jednotlivé metody a jejich konkrétní obsah. Do diskuse pod článek pak můžete sdílet, o která témata byste měli v budoucnu zájem. Zajímají mě také vaše osobní zkušenosti a úspěchy. Proto se nebojte sdílet. Můžeme se všichni vzájemně obohatit…teď tedy nemyslím finančně, ale především zkušenostně.