Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jsem osoba se sluchovým postižením, nebo jsem prostě jiný?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Procházka

Jmenuji se Michal Procházka a jsem podle běžné společnosti osoba se sluchovým postižením. Letos mi bude 33 let a jsem velmi aktivní ve všech oblastech života. Zajímám se o finance, sociální služby, vztahy a také o osobní rozvoj.

Článek

Rozhodl jsem se napsat blog o životě „osob se sluchovým postižením“, o terminologii a otázce, zda je nutné kompenzovat sluch za každou chvíli. Důvod, proč jsem dal pojem „osoba se sluchovým postižením“ do uvozovek, vysvětlím níže.

Narodil jsem se na první pohled jako zdravé dítě - měl jsem ruce, nohy, hlavu, uši, oči, vypadalo to jako u každého zdravého novorozence. Můj vývoj probíhal v pořádku, ale kolem mých 9 měsíců se doma jednou zabouchly dveře kvůli průvanu a já stále spal. Běžná miminka by zaplakala, což rodičům připadalo divné a podezřelé. Následovala řada zdravotních vyšetření a kolem jednoho roku jsem dostal sluchadla. Mí rodiče se snažili, abych se integroval do běžné společnosti, ačkoliv byly některé životní překážky, všechno šlo překonat.

Kolem osmnácti let jsem začal objevovat komunitu Neslyšících a později i uživatelů kochleárních implantátů. Až do svých 30 let jsem používal sluchadla, ale nyní jsem uživatelem bilaterálních kochleárních implantátů. To mi umožňuje lépe pochopit potřeby lidí s kochleárním implantátem, nedoslýchavých včetně Neslyšících, s výjimkou ohluchlých, kteří již slyšeli. Ale díky implantátům mi také umožňuje lépe poznat běžnou populaci.

Proč jsem nyní nezmínil sluchové postižení? Dlouho jsem nad tím přemýšlel a domnívám se, že slovo „postižení“ má silný vliv na pohled společnosti na jednotlivce. Někteří Neslyšící osoby nechtějí přijmout termín „postižení“. Jednoduše si říkají, že jsou odlišní a mají odlišné potřeby. Rád vám poskytnu kontakty na Neslyšící osoby, mohou vám podat svůj pohled. Rozumím, že změna v medicíně, legislativě a pedagogice je náročná, ale neměli bychom přemýšlet o budoucí změně terminologie? Tuto otázku nechám na odbornících v těchto oborech, protože se stále vyvíjejí, mění a zdokonalují.

Když se mluví o Neslyšících, uživatelích kochleárních implantátů, ohluchlých a nedoslýchavých, doporučuji pro kvalitní odbornou práci konzultovat s těmi, kteří tuto zkušenost mají. Zpětná vazba od samotných lidí je klíčová. Zároveň by měla běžná populace přistupovat k těmto skupinám jako k lidem s odlišnými potřebami, a podporovat tak inkluzivní život mezi námi. Vzájemná motivace, podpora a učení jsou klíčové pro kvalitní život všech.

Děkuji, že jste dočetli do konce.

Pokusím se napsat další článek, ale jak jsem psal výše, jsem velmi aktivní :) .

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám