Článek
Reklamy na Vánoční losy společnosti Sazka se staly stejně tradiční jako třeba legendární spot Kofoly s „Ne ne, já nemusím, já už ho vidím.“ V jedné z reklam se stáváme svědkem toho, jak dcera přivede na Vánoce domů přítele, který se rodině vůbec nelíbí. Jakmile ale rodinu u večeře obdaruje stíracími losy a táta vyhraje, okamžitě je přijat do rodiny jako vlastní.
„Tady máš ještě něco od Mikuláše“
Přestože mi je 24 let, moji rodiče stále drží mikulášskou tradici. V posledních letech ale kromě ořechů, ovoce a čokolády dostávám i jinou nadílku - adventní kalendář v podobě velkého stíracího losu. Na Štědrý den se pak stalo tradicí stírání „Zlatého prasátka“ nebo „Zlaté šupiny“.
Právě adventní kalendář je ale specifický. Nemá 24 políček, ale hned 31 na celý prosinec. Pokud obdarovaný opravdu stírá jedno políčko každý den, vytvoří si jakýsi rituál, který je navíc obohacený o vzrušení z možnosti výhry. Právě naivní vidina peněz a příjemný pocit z výhry (ať už se jedná o dvacku nebo o tisícovku) stojí za návykovostí hazardu.
Srovnejme si dva produkty - adventní kalendář a obyčejný stírací los - a určeme si, že v obou případech vyhrajeme zpátky kupní cenu losu. Obyčejný los setřeme jednou a jednou taky vyhrajeme. Adventní kalendář setřeme 31× a kupní cenu dohromady složí šest výherních políček. Nemáme ani o korunu navíc, ale místo jedné výhry jsme vyhráli hned šestkrát a tolikrát jsme také prožili příjemné pocity odměny.
Veselé Vánoce, Sazko!
Sazka má ve Vánočních losech nemorální, ale neméně geniální produkt. Vytvořila úplně nový druh poptávky po svých produktech a oslovila lidi, kteří by o koupi losu za normálních okolností vůbec nepřemýšleli. Stačilo změnit název a dát miliony za ustavičnou reklamu. Díky vánočním losům hazard snadno pronikne přímo do nejintimnějších událostí našich rodin - pod stromeček nebo ke štědrovečerní večeři.
A až prosinec skončí, nastoupí temný studený leden a my budeme mít všechny adventní kalendáře a zlatá prasátka setřená, možná si budeme chtít na ty hřejivé časy zavzpomínat. A jak lépe než vzrušujícím rituálem s vysokou návykovostí, který nás provázel celým prosincem až pod stromeček. Nejkrásnější dárek pro Sazku!