Článek
Jeho zamýšlená koalice s SPD a Motoristy sobě však naráží na zásadní programové spory. Klíčovou roli v celé situaci hrají právě Motoristé a například i jejich postoj k veřejnoprávním médiím.
Krutá porážka pro Fialu a SPOLU
Volby do Poslanecké sněmovny jasně ukázaly, že voliči stávající pětikoalici (SPOLU, STAN, Piráti) vystavili účet. Největší vládní uskupení SPOLU získalo pouhých 23,36 % hlasů, zatímco vítězné ANO 2011 s přehledem triumfovalo s 34,51 %. Zbylé koaliční strany, STAN (11,23 %) a Piráti (8,9 %), sice uspěly, ale dohromady se SPOLU nemají na vládnutí dostatek sil.
Vítěz voleb, Andrej Babiš, tak okamžitě zahájil jednání se stranami SPD (7,7 %) a Motoristé sobě (6,7 %). Právě hlasy Motoristů jsou pro vznik vlády klíčové. Zatímco programové shody mezi ANO a SPD jsou v mnoha bodech zřejmé (např. zrušení koncesionářských poplatků, odmítání „zelených daní“, migrace), Motoristé se v klíčových tématech od svých potenciálních partnerů zásadně liší, což otevírá prostor pro politické manévrování.
Rozkol u veřejnoprávních médií
Největší programová neshoda vyplula na povrch v otázce budoucnosti veřejnoprávních médií a koncesionářských poplatků. Hnutí ANO a SPD mají ve svých programech jasně zakotveno sloučení České televize a Českého rozhlasu (SPD by připojilo i ČTK) a zrušení koncesionářských poplatků. V tom vidí Motoristé velký problém. Motoristé sobě zrušení koncesionářských poplatků striktně odmítají s jasným argumentem: „Nechceme, aby veřejnoprávní média byla financována přímo ze státního rozpočtu – tím by se stala vládními.“
Silným signálem se stalo i rozsáhlé vyjádření někdejšího frontmana J.A.R. a možného kandidáta na ministra kultury za Motoristy, Romana Klempíře, které zveřejnil na síti X. Klempíř jednoznačně odsoudil jakékoli sloučení ČT a ČRo, přičemž motivaci stran jako ANO a SPD vidí jako snahu o „větší politickou kontrolu nad obsahem toho, co vysílají.“ Myšlenku sloučení označil za „mírně řečeno hloupou.“ Postoj Motoristů je v přímém rozporu s vizí Babišovy koalice, a to v tématu, které se může stát jedním ze ztěžejních bodů povolebních vyjednávání. Klempířův apel na zachování nezávislosti médií a kritika podfinancování kultury vysílá jasný signál potenciálním partnerům: Motoristé se nenechají jen tak zatlačit do kouta.
Je ve hře návrat Petra Fialy
Není tajemstvím, že mezi Motoristy a stranami nynější opozice panují rozdílné názory na řadu ekonomických či sociálních témat. Ovšem v otázce obrany nezávislých veřejnoprávních médií by mohli najít nečekanou shodu se stranami poražené pětikoalice. Motoristé se 6,7 % hlasů jsou jazýčkem na vahách, který rozhoduje o budoucí vládě.
Pokud se jednání s ANO a SPD zaseknou právě na rozporu ohledně médií, poplatků či dalších bodů (Motoristé chtějí „opravit stát“ a odmítají unifikaci, což kontrastuje s populistickými sliby ostatních), Motoristé mají na stole i druhou variantu: jednání se SPOLU, STAN a Piráty.
Přestože by taková koalice byla programově nesourodá, Motoristé by se rázem stali těmi, kdo si mohou diktovat podmínky a premiér Petr Fiala, momentálně chápán jako poražený politik, by se mohl nečekaně ocitnout zpět v čele vlády. Tento scénář, ač méně pravděpodobný, se v současné patové situaci stává reálnou hrozbou pro vítězné hnutí ANO.
Petr Macinka, předseda Motoristů, sice odmítl konkretizovat jakékoli spekulace o resortech, nicméně neochota prozradit detaily a vyčkávací taktika Klempíře naznačují, že Motoristé si uvědomují svou silnou vyjednávací pozici a nebudou se bát ji využít k prosazení svých priorit.
Ministerské ambice vs. Babišova touha po jednobarevnosti
Potenciální Babišovy koaliční partneři netají své ministerské ambice. V případě Motoristů sobě se spekuluje o resortech jako životní prostředí, zahraničí nebo dokonce kultura pro Otu Klempíře. SPD má zase zálusk na silová ministerstva, jako je vnitro, školství či obrana.
Prezident Petr Pavel však už dříve naznačil, že bude pečlivě sledovat prozápadní směřování budoucí vlády, zejména v kontextu NATO a EU. Zahraniční resort obsazený kontroverzními osobnostmi by tak mohl narazit na odpor Hradu. To nahrává Andreji Babišovi, který si, ač sám Brusel kritizuje, nechce pošramotit mezinárodní reputaci. Babiš má proto v záloze mocnou kartu: menšinovou vládu hnutí ANO s podporou ostatních stran. Může svým partnerům, kteří trvají na vládních postech, připomenout jejich hlavní předvolební slib: ukončit kabinet Petra Fialy. K tomu ale na ministerstvech sedět nemusejí, postačí, když Babišově vládě projeví ve Sněmovně tichou podporu nebo ji budou jen tolerovat.
Tomio Okamura sice po jednání na Hradě tvrdí, že varianta tiché podpory není na stole a že jsou připraveni být součástí vlády, ale Babišova vyjednávací taktika se může v následujících dnech právě tímto směrem ubírat. Pokud by Babiš nechtěl Motoristům a SPD vyhovět v otázce ministerstev, či by se strany neshodly na programu, Motoristé mohou okamžitě opustit jednání a začít vyjednávat se SPOLU, STAN a Piráty.