Článek
Se svým výkonem 107 390 koní je Wärtsilä-Sulzer RTA96-C nejvýkonnějším motorem na světě. Vyrábí se od roku 2006 a a jeho písty, které zvedá do výšky dvou a půl metru, generují rychlostí 120 otáček za minutu neuvěřitelných 80 080 kW. To je pro srovnání jako 1 200 kusů motoru 1.9 TDI z první Octavie s výkonem 66 kW. Co se rozměrů týče, nejedná se o žádného drobečka. S výškou 13,5 metru a délkou takřka 27 metrů by mohl konkurovat pětipatrovému bytovému domu.
Motor Wärtsilä-Sulzer RTA96-C se zpravidla instaluje do kontejnerových lodí, které kříží oceány po celém světě a převáží například i tolik oblíbené levné zboží z Číny. Za jednu takovou cestu spotřebuje neuvěřitelných 5 500 litrů těžkého topného oleje. Na takové množství nafty byste ujeli s běžným autem i půl milionu kilometrů.
Der größte Diesel-Motor der Welt: Der Wärtsilä-Sulzer RTA96-C 🚢⚙️ Lernen Sie das Ungeheuer der Meere kennen – den...
Posted by Krasse Arbeitsunfälle on Thursday, March 6, 2025
Jelikož se jedná o největší motor na světě, je instalován do největších lodí na světě. Jednou z nich je Emma Mærsk, která dosahuje délky 397 metrů. Tento ohromný kolos uveze až 11 000 plných kontejnerů, nebo 15 500 prázdných, což činí celkem 151 687 tun. Kotva této lodi také není zrovna nejmenší, váží neuvěřitelných 29 tun.
Přestože by se mohlo zdát, že je přeprava kontejnerovými loděmi vzhledem k jejich enormní spotřebě nafty neekologická, ve srovnání s jinými typy přepravy tomu tak rozhodně není. Je to dáno hlavně jejich kapacitou. Na jednu tunu přepravovaného zboží vyprodukují mnohem méně škodlivin, než jakýkoliv jiný komerčně používaný přepravní prostředek.
Zdroje: Wikipedia -Wärtsilä RT-flex96C, Wikipedia -Emma Mærsk, One step power