Hlavní obsah

Příběh pásu, který nikdo nechtěl: Jak Volvo udělalo svět bezpečnější

Foto: National Institute of Standards and Technology, Public domain, via Wikimedia Commons

Nepostradatelná součást každého automobilu, jehož cesta na výsluní byla plná skepse a odporu. Příběh bezpečnostních pásů je o vizionářském myšlení, nezištném rozhodnutí a neoblomné snaze o záchranu životů.

Článek

Dnes je to samozřejmost. Když sednete do auta, automaticky si zapnete pás. Jen málokdo si ale uvědomuje, že tento jednoduchý popruh je jedním z nejzásadnějších vynálezů moderní historie a za jeho prosazení stojí příběh plný vizionářství a nezištného rozhodnutí. Je to příběh o tom, jak se jeden konstruktér a jedna automobilka postavili proti proudu, aby zachránili statisíce životů.

První reakce: Pásy jsou zbytečné a nepohodlné, odstraňte je!

První zmínky o bezpečnostním pásu sahají do poloviny 19. století, kdy si ho nechal patentovat anglický inženýr George Cayley pro použití na svém kluzáku. V automobilech se objevily až na přelomu 19. a 20. století, kdy měly pasažéry chránit spíše před vypadnutím z vozu na hrbolatých silnicích.

Skutečné snahy o integraci pásů do vozidel přišly až později. V roce 1949 americká automobilka Nash jako první nabídla dvoubodové pásy jako volitelnou výbavu. Výsledek byl ale šokující. Zákazníci o ně neměli zájem a dokonce žádali, aby je prodejci z aut odstraňovali. Podobně neúspěšný byl i Ford v roce 1955, kdy si pásy vybrala jen 2 % kupujících. Lidé považovali pásy za zbytečné a nepohodlné, a dokonce věřili, že by je v případě nehody mohly uvěznit.

Trvalo ještě několik let, než přišel zlom. Do hry vstoupil inženýr Nils Bohlin, který dříve pracoval na vývoji vystřelovacích sedadel pro švédské stíhačky. V roce 1958 nastoupil do automobilky Volvo, kde se zaměřil na opačný problém – jak ochránit tělo při extrémním zpomalení.

V roce 1959 představil svůj geniálně jednoduchý tříbodový bezpečnostní pás. Jeho design spočíval v bederním a diagonálním pásu, které se setkávaly v jednom bodě a tvořily tvar písmene V. Tím rozložil sílu nárazu na nejsilnější části těla – pánev a hrudník.

Volvo proti proudu

Volvo jako první na světě začalo Bohlinův tříbodový pás sériově montovat do modelů Amazon (120) a PV 544. To, co následovalo, vstoupilo do dějin jako jeden z nejnezištnějších činů v historii byznysu. Automobilka se rozhodla uvolnit patent na Bohlinův pás pro všechny ostatní výrobce zdarma. Proč? Důvod byl prostý a dojemný: nešlo jim o zisk, ale o záchranu životů. Chtěli, aby se tato přelomová technologie dostala k co největšímu počtu lidí a mohla chránit každého, bez ohledu na značku vozu.

Toto rozhodnutí odstartovalo revoluci v bezpečnosti, přestože trvalo roky, než se pásy staly povinné. Volvo si ale stálo za svým. V roce 1967 zveřejnilo rozsáhlou analýzu více než 28 000 nehod, která jednoznačně potvrdila, že pásy snížily riziko zranění o 50 až 60 %. Nepřipoutaní pasažéři umírali i při nízkých rychlostech, zatímco připoutaní přežili i nárazy v rychlostech pod 100 km/h, pokud zůstal prostor kabiny nepoškozen.

Nejdůležitější vynález 20. století

V 70. letech se v USA, kde byla míra používání pásů nízká, začaly objevovat automatické bezpečnostní pásy. Byly navrženy tak, aby se samy posunuly na tělo pasažéra po zavření dveří. První takový systém se objevil v roce 1975 ve Volkswagenu Golf. I když se tyto pásy krátce staly v USA populární, měly řadu nevýhod. Často byly připevněny ke dveřím, nikoli k pevné části karoserie, což je činilo nebezpečnými v případě otevření dveří při nehodě. Mnozí řidiči navíc ignorovali povinnost zapnout si manuální bederní pás, čímž snižovali účinnost systému. S povinným zavedením airbagů v 90. letech se od automatických pásů upustilo.

Dnes je bezpečnostní pás nezbytnou součástí každého vozu. Statistiky jednoznačně dokazují jeho obrovský přínos. Dle CDC snižují vážná zranění a úmrtí na nehodách přibližně o polovinu. V případě převrácení vozu se dle amerických studií úmrtnost u připoutaných pasažérů snížila zhruba desetinásobně. Odhaduje se, že bezpečnostní pás zachránil život více než milionu lidí a miliony dalších ochránil před vážnými zraněními. Jeho význam je tak obrovský, že ho německý patentový úřad v roce 1985 zařadil mezi osm nejdůležitějších vynálezů 20. století.

Zákon, který zachraňuje

Zatímco Volvo dalo světu tento vynález zdarma, trvalo ještě několik desetiletí, než se povinnost poutat se dostala do zákonů. První zemí, která zavedla povinné poutání se pro řidiče a spolujezdce, byla v roce 1970 Austrálie. V tehdejším Československu byla povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech zavedena od 1. ledna 1967, ale pouze mimo obec. O devět let později se povinnost rozšířila na všechna sedadla vybavená pásy a od roku 1990 je pás povinný i v obci. Přestože se v minulosti objevovaly obavy, že pásy jsou nebezpečné, protože ztěžují opuštění vozu po nehodě, nikdy se nepotvrdily. Naopak, nepoužívání pásů je dodnes spojeno s vyšším rizikem poranění, a to i v případě, že jsou ve voze airbagy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz