Článek
Zatímco v západních státech probíhala podpora elektromobility víceméně plošně při přihlášení do provozu jakéhokoliv elektroauta, tak v Česku hlavní podporu zajišťovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu odlišným způsobem. MPO vypsalo v letech 2014-2020 na podporu elektromobility několik výzev s různými parametry. Přeloženo do češtiny, šlo o sérii dotací pro firmy a podnikatele, kdy poměrná část ceny vozu byla dotována a byl definován limit ceny vozu. Negativem je, že proces byl pro žadatele zatížen administrativou a plněním formalit po dobu několika let.
V době, kdy byla vypsaná výzva Programu nízkouhlíkové technologie - Elektromobilita, jsem přemýšlel o nákupu firemního auta. I když by práci oddřelo i spalovací SUV, tak nakoupit elektroauto s dotací znělo jako rozumnější volba. Firma tím získala auto s parametry supersportu, nízkými provozními náklady a reálným dojezdem Praha - Plzeň a zpět bez nabíjení s obří rezervou. Cena byla v limitu firemního rozpočtu a v základní bílé barvě byla 16Kč i pod limitem dotace. Cenová politika Tesly tehdy nebyla náhoda a po ukončení dotačních titulů došlo ke snížení ceny ze strany prodejce. Celá aktivita tak vyšla trochu do prázdna, ale osobně nákupu přesto nelituji.
Poměrně specifická součást administrativy dotace je tzv. povinná publicita, což je lidsky řečeno polepení auta předepsanou samolepkou (viz fotografie), umístění plakety s logem EU a dotačního programu na provozovnu (viz fotografie), leták, brožura a článek v tisku, magazínu nebo časopisu. Většina věcí je lehce splnitelná s výjimkou článku v tisku. Představa zřejmě byla, že se v tisku objeví stovky článků informující o tom, že nějaká firma koupila elektromobil, a tím se vytvoří určité povědomí o dotacích a elektromobilech obecně. Osobně se mi to zdá trochu odtržené od reality, protože každý podnikatel nemá business plán založený na psaní článků do novin. V článku je navíc vyžadováno jméno firmy, příjemce dotace, což je ve většině magazínů a tiskovin obtížně publikovatelné. Naštěstí, pro MPO administruje dotace API (Agentura pro Podnikání a Inovace), kde doporučili řešení. Publikaci stačí napsat jako blog, který bude považovaný za ekvivalent článku v tisku. A tušíte správně, jedná se o článek, který právě čtete.
Jsem přesvědčený, že elektromobilita se prosadí samovolně i bez dotací, protože provoz je levnější, a to reálně rozhoduje. Měl jsem štěstí, že většinu elektřiny jsem nabil ze solárních panelů, tudíž provozní náklady téměř nulové a účel dotačního programu byl bezesporu naplněný.
Struktura osnovy:
název programu: PROGRAM NÍZKOUHLÍKOVÉ TECHNOLOGIE Elektromobilita – Výzva V.
název projektu: Pořízení elektromobilu firmou LOCARE Manufacturing
jméno žadatele: LOCARE Manufacturing s.r.o.
termín realizace: září 2020
způsobilé výdaje: 1.23 mil
dotace: 0.36 mil
popis projektu: nákup elektromobilu spolufinancovaný OP PIK.
závěry a výsledky: viz text.
fotografie realizovaného projektu