Článek
Většině lidí pravděpodobně neunikla informace, že populární streamovací platforma Voyo a O2TV se spojují do zcela nové služby OnePlay. A možná jim ani neunikla následná reakce velkého množství uživatelů, kteří nejsou příliš spokojeni ať už se samotnou aplikací nebo způsobem převodu, který je přinejmenším diskutabilní.
Já, jakožto zákazník společnosti O2 využívající jejich službu pevného připojení k internetu jsem tuto změnu pocítil také. Legrační na tom je, že se mě dotýká více, než bych chtěl. I přes to, že o2TV jsem prakticky nepoužíval a Voyo považuji spíše za sprosté slovo než streamovací platformu, i já musím tuto migraci aktivně řešit a věnovat jí nemalé množství svého času. Proč? Protože, jak mi vysvětlil jeden O2 Guru - „…každému zákazníkovi jsme se snažili vybrat tarifní plán, který obsahuje vše, co má rád…“. Jinými slovy: „my víme, co je pro vás dobré a co chcete v TV sledovat. Nesledujete TV? Tak budete!“
Ten, kdo má pevný internet od O2, jistě ví, že k němu měl i o2TV zdarma. Tuto službu začalo o2 nabízet před pár lety jako bonus k jejich vDSL připojení. Pravděpodobně marketingový tah, který nikoho nebolel a další možná i potěšil. Najednou člověk mohl mrknout na TV i mimo domov. Jenže tenhle bonus se před pár dny proměnil v past, ze které není tak lehké se dostat. Pokud z ní chcete vyváznout zdarma, je to ještě komplikovanější. Největší problém mají asi uživatelé služby, jako jsem já. Tedy ti, co ji mají jen proto, že musí a nepoužívají ji.
Kampaň v médiích jsem samozřejmě zachytil, přišlo mi kolem toho nemálo SMS zpráv a e-mailů přímo od O2. Po nějaké době jsem to už ani příliš nečetl. Předpokládal jsem, že nové tarify OnePlay budou aktivovány na základě těch z O2TV. Vždyť i komunikace ze strany O2 naznačovala, že převodem zákazník o nic nepřijde, bude mít k dispozici vše, co měl v O2TV a podobně. Ani ve snu by mě nenapadlo, že by O2 přistoupilo ke kroku automatické změny úrovně tarifu - z tarifu zdarma na první úroveň placeného tarifu. Tady nejde o zdražení služby jako takové, ale o její změnu bez souhlasu zákazníka. Tarif zdarma pořád O2 u OnePlay nabízí. Proč tedy automatická změna tarifu služby, když existuje ekvivalentní tarif u služby nové?
Před několika dny byla u mého účtu provedena migrace. Nevěnoval jsem tomu pozornost, v e-mailu nic o změně tarifu nepsali, takže jsem službu dál vesele ignoroval. Nikdy jsem ji nechtěl, nepoužívám ji a nezajímá mě. Změna proběhla v den vyúčtování, částka zůstala stejná, takže nic nenasvědčovalo tomu, že by cokoli mělo být jinak. Ale bylo. Po pár dnech jsem na internetu zachytil stížnosti lidí, že jim O2 změnilo tarif a musí platit víc. Moc jsem tomu nevěnoval pozornost, nicméně vlna nevole rostla a já zjistil, že se mě to týká také. Zprvu jsem nevěřil vlastním očím. Věděl jsem, že free tarif existuje i u OnePlay. O to víc jsem nerozuměl, proč mi byl aktivován zpoplatněný tarif i přes to, že zanikající tarif má svého nástupce i u nové služby. Začal jsem prohledávat komunikaci s O2. Poslední e-mail mě informuje o tom, že veškeré nastavení bylo přeneseno i do nové služby:
Vaši O2 TV jsme převedli na Oneplay, takže ode dneška už platíte jen za Oneplay. Aplikaci O2 TV si tedy můžete klidně odinstalovat. Do Oneplay jsme Vám z O2 TV přenesli Vaše nastavení a nahrávky.
Předpoklad, že přenesení nastavení se týká i nastaveného tarifu, je tedy mylný. Řekl jsem si, že tedy kontaktuju O2 a pořeším to. Ó, jak jsem byl naivní. Dovolat se někam je zcela nemožné. Pár dní jsem to párkrát zkusil a nic. Neměl jsem zrovna cestu kolem O2 prodejny, i když i o tom jsem uvažoval. Zkoušel jsem virtuální asistentku, která se ukázala být vítězem „nejzbytečnější implementace AI roku 2025“ a její jediný účel je nejspíš dohnat zoufalého zákazníka k tomu, aby nad vším mávl rukou a platil dál. Zkoušel jsem chat, dokonce jsem potutelně pokukoval po lepším internetu, jen aby mě kontaktoval aspoň jejich obchodní zástupce. Tuto radu jsem našel někde v internetových diskusích.
Nakonec se povedlo a já se hned zkraje pracovního dne dovolal na linku. Chci tedy změnit tarif zpět na free verzi. To není problém a já se raduji, že to nakonec přece jen nebylo tak těžké. Ptám se tedy, jestli jim budu muset tuhle jejich „prasárničku“ i zaplatit a odpověď zní „no samozřejmě“. Aha, takže tady je ten háček. Problém není změnit tarif zpět na neplacenou verzi, problém, je, že čím později to uděláte, tím víc to bude stát. K mé nelibosti se dozvím, že mohu vyúčtování reklamovat, ale až bude vystaveno a až v něm bude poměrná částka od spuštění do ukončení nechtěné a mnou nesjednané služby OnePlay. Skvělé, takže tarif je tam, kde měl být, ale teď mě ještě čeká druhé kolo s fakturací.
Pointou tohoto článku ale není plakat nad tím, že možná budu muset zaplatit pár korun vyčůránkům z O2. Nebo si sypat popel na hlavu, že jsem si nevšiml, že mi O2 změní tarif. Jsem přesvědčen, že se tato informace v některém e-mailu objevila. Ale O2 vám posílá tolik nesmyslného balastu, že tato informace v něm zapadne. Stejně tak se domnívám, že toto byl záměr, protože mail vždy rychle proletím a až pak smažu. Informaci o změně tarifu jsem ale nikde nezachytil. Pointou ale je, že běžná praxe u migrace probíhá zcela jinak. Obvykle je zcela explicitně zmíněno, jaký tarif se kam migruje a jaké budou nové poplatky. Tato informace se předává zcela jasně, stručně a zřetelně. Pakliže nová služba nemá ekvivalentní tarif zanikající služby, běžně dostanete na výběr, jaký tarif chcete zvolit. Pokud nezvolíte, služba se deaktivuje a vy si musíte vybrat, pokud službu chcete dál používat. Podobné migrace jsem u zahraničních poskytovatelů zažil už několikrát a nikdy nebyl problém. Ano, občas je nová služba dražší, jsou tam nějaké změny, ale vše je jasně komunikováno předem. Ale nikdy, NIKDY, se mi nestalo, že by se někdo odvážil změnit tarif bez mého souhlasu. Nota bene, když existuje ekvivalent.