Článek
Mobil nepustí z ruky, ale dovolat se mu nedá
Možná to znáte sami. Potřebujete se rychle dovolat svému potomkovi, ale telefon mu vyzvání a on ho nezvedá. Rozhodnete se mu tedy alespoň poslat zprávu. U jeho jména však svítí zelené kolečko, které značí, že je právě online, anebo vám na zprávu obratem odpoví. Naštve vás to? Nemusí. Tento jev je mnohem častější, než si myslíte.
Na zvonění nereagují
Podle průzkumu společnosti Upswitch necelých 25 % příslušníků takzvané Generace Z, kam spadají mladí lidé narození po roce 1997 a někteří mileniálové, přímo ignoruje vyzvánění telefonu a nikdy se jim tak nedovoláte. Rovněž 70 % respondentů průzkumu odpovědělo, že jim je telefonování nepříjemné a snaží se mu vyhýbat. Odpovídají pak výhradně pomocí textových zpráv. Co ale mladé lidi k tomuto jevu vede?
Stres a nervozita
Telefonní hovor často znamená vytržení z určité komfortní zóny a je vnímán jako silně stresující. Může znamenat nenadálou nepříjemnou událost, na kterou je potřeba bezprostředně zareagovat. Právě strach z takovýchto hovorů vede mladé lidi k používání textových zpráv. Pokud to není vyloženě nutné, mohou na takovou zprávu odpovědět kdykoli a odpověď si tak dát dohromady. Často se to také předpokládá – bez problému na zprávu přijatou večer odpoví až druhý den ráno.
Samostatnou kapitolou jsou pak hovory z neznámých telefonních čísel. Telefonní čísla, která nemají uložena ve svých kontaktech, mohou vyvolávat obavy z podvodů, nevyžádaných nabídek nebo nepříjemných konverzací s lidmi, které neznají. Ruku na srdce, sám znám velké množství lidí, kteří si před zvednutím neznámého čísla vyhledávají na internetu volajícího.
Jeden hovor? Raději dvacet zpráv
Vůbec tomuto jevu ale nelze přisuzovat, že mladí lidé spolu odmítají komunikovat. Často si navzájem píší i stovky zpráv denně, jsou součástí různých chatovacích skupin, které jsou zahlceny nedůležitými zprávami, obrázky a memy. V poslední době se dokonce rozmohlo i posílání hlasových zpráv. To je ale další fenomén, který část z nich kritizuje. Nutné je také zohlednit, že mladí lidé vyrůstali v době sociálních sítí a mnozí z nich nikdy nezažili dobu, kdy bylo telefonování hlavním způsobem kontaktu.
Jaká jsou tedy negativa? Kromě problému rychlého vyřízení věci to může být i problém s chybějícími nonverbálními signály. Během hovoru totiž lze vnímat tón hlasu nebo intonaci. To v psaných zprávách moc nejde. Proto mladí lidé obvykle používají velké množství emoji neboli smajlíků. Psaní zpráv bez nich naopak může vzbuzovat dojem, že je daný člověk naštvaný a konverzace je nepříjemná.
Mladí lidé tedy obvykle odmítají telefonování kvůli větší sociální náročnosti, stresu a s tím spojeným diskomfortem. Zároveň je to i znamení toho, že na rozdíl od předchozích generací nejsou k zastižení 24 hodin denně a lépe tak oddělují pracovní život od soukromého.