Hlavní obsah
Názory a úvahy

Česká televize by měla spustit vlastní sociální síť

Celou naši veřejnou komunikaci jsme dobrovolně odevzdali soukromé firmě, která má jednoho majitele a algoritmus, jehož zásahy nás už mnohokrát nepříjemně překvapily.

Článek

Je zvláštní, že jako stát máme vlastní televizi, vlastní rozhlas, vlastní tiskové agentury… ale jediný prostor, kde dnes lidé reálně diskutují, kontroluje zahraniční korporace podle vlastních pravidel a vlastního zájmu. Pravidel, která často nemají nic společného s českou realitou.

Facebook jede podle prudérních amerických standardů, které se snaží pečlivě chránit tamní publikum a přitom nechtěně deformují komunikaci u nás. Co je u nás běžná ironie, humor nebo slang, může být podle amerického metru „problematické“.

A tak končíme v situaci, kdy český uživatel dostane trest za větu, kterou u nás nikdo nikdy nevnímal jako závadnou.

Proto nutně potřebujeme vlastní sociální síť.

Takovou, kde budou pravidla chápat lidé, kteří vyrůstali v našem kulturním prostoru.
Kde běžné české výrazy nebudou považované za hrozbu.
Kde se nebude trestat obsah, protože „někdo v Americe by tomu nerozuměl“.

Nejlogičtější tvůrce? Česká televize.

Veřejnoprávní instituce, která už dnes nese odpovědnost za informační prostor, má technické zázemí, kapacity i důvěru. A hlavně: není řízená algoritmem, ale lidmi, kteří vědí, kde leží Vysočina a kdo to byl Jiří Sovák.

Je čas vzít si digitální prostor zpátky.

Není normální, aby jediným místem, kde mezi sebou lidé vedou debaty, byla platforma ovládaná zahraniční firmou.
Není normální, že naše diskuse posuzuje algoritmus, který nikdo nezná.
A už vůbec není normální, aby český humor a české výrazy vyhodnocoval někdo, kdo o naší kultuře neví vůbec nic.

Možná je čas vzít digitální prostor zpátky a postavit platformu, která bude patřit lidem této země. Ne zahraniční korporaci, která rozhoduje podle tabulek, které jsme si nevytvořili a kterým nerozumíme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz