Článek
Dal jsem na web dotazník (Survio), který se mj. týkal i pořádání Velké ceny ČR v Brně. Sešlo se 119 platných odpovědí. Bez nároku na objektivnost sděluji tyto výsledky :
41 respondentů si myslí, že Velká cena ČR je sportovní aktivita, 66, že ne a 12 neví. Na otázku: „Domníváte se, že by mělo Brno dotovat Velkou cenu z městského rozpočtu?“ odpovědělo 18 ano, 53 ne. Velké množství odpovídacích (48) si myslí, že by podpora měla být jen symbolická.
Sešlo se i mnoho konkrétních připomínek, z nichž vyjímám:
1. Měla by se zrušit, neb tato aktivita nesmírně zvyšuje hlukové znečištění ve městě.
2. Ušetřené peníze za Velkou cenu a ohňostroje bych vložil do lepší infrastruktury. Brno má na to se světu prezentovat i jinak než Velkou cenou a ohňostroji.
3. Smysluplnější by mně přišlo vynakládat městské peníze právě do cyklostezek a městské zeleně.
4. Nějakou dobu jsem bydlela v Žebětíně. Přestěhovala jsem se i kvůli hluku doléhajícímu z Masarykova okruhu i mimo konání VC. Přijde mi nelogické a arogantní, že ve chvíli, kdy na něm „trénují“ např. jen dva motocyklisté, trpí hlukem, který vytvářejí, mnoho obyvatel v okolních obcích. (V době GP je to pak samozřejmě mnohem koncentrovanější.)
5. Určitě motocyklové závody mají v Brně tradici, i když tento druh zábavy nevyhledávám. Myslím, že management okruhu by se měl více snažit vydělat si na Velkou cenu, a ne každý rok vydírat město pod pohrůžkou, že se MS motocyklů příští rok v Brně nepojede, pokud nedostanou příslušný balík peněz. Pak je to zbytečné pořádat. Určitě je tento areál schopen vygenerovat nějaký zisk během roku pro financování této akce.
6. V době konání GP Brno se zhoršuje bezpečnostní situace: divocí motorkáři v ulicích, opilí návštěvníci. Nestojím ani o to, aby GP Brno byla tím důvodem, proč znají Brno lidi v zahraničí. Tím důvodem mají být chytré vynálezy z brněnských vědeckých pracovišť, kvalitní univerzity, zajímavá kultura a jistá provincialita. Ať je v Brně raději denně navíc 1000 návštěvníků, kteří přijdou za těmito cíli, než 2 dny v roce 100 000 částečně ožralých magorů (těm slušným se omlouvám, nepatří do této kategorie). Taky mi vadí podpora akce z veřejných rozpočtů, o vykácení lesů v Podkomoří pro okruh nemluvě.
7. Přínos pro PR města Brna je nezpochybnitelný, otázkou však je, jestli město Brno musí platit tak vysoké náklady na takovouto reklamu. Podle mého názoru by mělo být samozřejmé, že firma, kterou tyto dotace zvýhodňují (Automotodrom, a.s.), by měla bez řečí dostát svým povinnostem a jako každá jiná právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku by měla ukládat a zveřejňovat svou výroční zprávu. Což dělají po lhůtách nebo nedělají a asi vědí proč. Politikové rozhodují o udělení dotace jen na základě informací podaných organizátory VC, které si ale nemohou ověřit.
Jako inspirace pro mnohé obyvatele v okolí Automotodromu by mohla sloužit tato kauza z opačné části Česka: Autodrom Most podal dovolání k Nejvyššímu soudu, v němž se firma snažila zvrátit předchozí verdikt soudu, který jim zakazoval obtěžovat okolí hlukem. Nejvyšší soud argumenty majitele okruhu neuznal a vzkázal, že míru obtěžování hlukem lze snížit vhodnými technickými či organizačními opatřeními. Spor začal už v roce 2018, kdy se manželé Huličkovi obrátili na soud kvůli mosteckému okruhu. Po několika peripetiích nakonec ústecký krajský soud letos v březnu judikoval, že Autodrom Most nesmí obtěžovat hlukem nad přiměřenou míru.
Shrnutí: GP v Brně je ztrátový podnik. Není jasné, proč by se měli stát, kraj a město podílet na sanaci krachujícího podniku. Není jasné, proč ještě nikdo nedal k soudu provozovatele brněnského Automotodromu za obtěžování hlukem.





