Hlavní obsah
Nakupování

Některé potraviny stojí stejně jako loni. Ceny s jednotkami haléřů obchody bavily jen chvíli

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Ceny potravin byly podle médií i politiků asi jeden z nejpalčivějších problémů posledních zhruba dvou let. Všichni se předváděli s tím, jak je zkrotí, až se snížilo DPH. Řetězce se pak tvářily, jak strašně počítají halíře, dávno už je to ale přešlo.

Článek

Ceny potravin se poslední dva roky řešily takřka neustále. Reportéři procházeli mezi regály a zpovídali důchodce zděšené cenami másla nebo šunky oblíbené značky Pikok. V televizních debatách se hádali zemědělci, potravináři s Tomášem Prouzou zastupujícím řetězce o tom, kdo za to může. Pak nám antimonopolní úřad řekl, že všichni.

Do až absurdních rovin to vyhnal i třeba ministři zemědělství i premiér Petr Fiala. Přišel třeba velmi rychle zapomenutý nápad na aplikaci sledující ceny potravin. Pakjednou přišel ministr Výborný a na tiskové konferenci řekl, že i přesto, že vláda teda sníží DPH z 15 na 12 procent, tak potraviny zdraží. Dozvěděl se to na schůzce s obchodními řetězci, ale nikdo vlastně nikdy nepochopil, jak na to přišel. Šéf ODS pak zas na Zemi živitelce řekl, že ceny má snížit Babiš, protože mu patří Agrofert. A tak to bylo tak nějak pořád dokola.

Halíře dělají talíře

Celé toto absurdní divadlo, kdy se ukázalo, že politici s tím neudělají vůbec nic, vyvrcholilo lednovými lednovými letákovými orgiemi. Najednou chtěli všichni ukázat, jak strašně zlevňují a v akčních letácích se začaly objevovat absurdní cenovky. Po Novém roce se objevily částky jako 2,20 Kč za housku, 17,40 za salám nebo dokonce ceny ve stylu 4,14 Kč za lahodný Argus z Lidlu.

Asi tím chtěli vytvářet dojem, že opravdu to DPH do cen promítají. Ve výsledku, když jste si nasbírali do košíku tyhle úžasné ceny, tak jste platili třeba 102 Kč a 37 haléřů. To asi mělo vytvořit dojem velké úspory. Tato cenotvorba ale řetězce bavila jen asi tak do půlky února a ceny typu 99,90 Kč se brzy vrátily. Nikdo si toho moc ani nevšiml.

Jak se tedy ceny změnily?

Můžeme se podívat na statistiku cen vybraných více než 80 položek, které sleduje Český statistický úřad. Každý měsíc zveřejňuje průměrné ceny. Když srovnáme červenec 2024 a 2024, tak nám vyjde, že v průměru je celý tento balík položek levnější asi o tři procenta. Jsou potraviny, které jsou i třeba o skoro deset procent levnější, ale i třeba o 25 procent dražší. Výrazně podražily třeba některé druhy zeleniny.

Jestli ty tři procenta udělala změna DPH nebo prostě změny cen na trhu, lze říct asi dost těžko. To, že řada věcí, které statistici sledují, je levnější, vůbec nemusí znamenat, že lidem zůstane více peněz v peněžence. Obchodní řetězce prodávají tisíce položek, a to dost těžko někdo dokáže sledovat.

Pohled do akčních letáků ale nabízí zajímavá zjištění i teď.

Ano některé věci jsou levnější. Třeba v akčním letáku Billy najdeme o deset korun levnější vepřovou krkovici. Pořád to ale úplně neznamená, že lidem zůstane v peněžence nějak zásadně více peněz než před rokem. Obzvlášť třeba důchodci, kteří nemají různé aplikace, bez kterých se slev prostě nedomůžete. Některé věci jsou prostě zase dražší, třeba ve zmíněném letáku stojí teď takzvaný lahváč plzeňského ležáku v akci 25,90 Kč, loni to ve stejnou dobu bylo 23,90 Kč.

Ceny stejné jako loni

Pozoruhodný jev ale je právo, že některé akční ceny jsou prostě stejné jako loni. Právě v Bille je teď v akci vepřová plec od řeznictví Vocílka za 169,90 Kč za kilo. Před rokem ve stejném letáku stála 169,90 Kč za kilo. Úplně stejně je to třeba u produktu s názvem Pirátské párečky. V aktuálním letáku i tom loňském je akční cena 21,90 Kč za 100 gramů.

Podobné věci lze nalézt i třeba u Alberta, kde takový jogurt Florián z mlékárny Olma bombasticky nabízí v akci za stejnou cenu jako byla v letáku z poloviny srpna 2023. Sice tedy letos si ho může někdo koupit o korunu levněji, ale jen s aplikací, kterou třeba důchodci většinou opravdu neovládají. Loni byla gigantická sleva minus 47 procent, letos je dokonce minus 50 procent. Kupujte hned. A kupříkladu mléko privátní značky Alberta Česká chuť stoj úplně stejně v akci jako loni - 10,90 Kč.

Bez aplikace si důchodci připlácí

Když si otevřeme aktuální leták Kauflandu, lze tam nalézt třeba těstoviny v modré krabici za skvělých 29,90 Kč. Stejně stála krabička v akci i před rokem. Bizarní rozdíl je v tom, že letos opět tuhle cenu dostanete jen s aplikací, jinak zaplatíte podle letáku dokonce o čtyři koruny víc než loni. To se nám to zlevnilo. Stejně třeba takový jogurt z Valašska stojí 7,90 v akci. Sleva opět monstrózní 46 procent. Před rokem stál kupodivu 7,90 Kč, akorát sleva byla ještě o něco větší a dokonce minus 53 procent.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz