Hlavní obsah

Dvouspojka pro Evropu, měnič do extrému, manuál pro zábavu

Foto: Oficiální materiály prodejce, Škoda

Všechny typy budou mít podle odborníků ještě dlouho co nabídnout, každý má totiž své přednosti.

Článek

Podle interního koncernového označení můžeme poznat, že Škoda Auto používá ve svých modelech se spalovacími motory tři různé typy převodovek. Manuální převodovky nesou označení MQ, dvouspojkové automatické převodovky DQ a automaty s hydrodynamickým měničem poznáte podle zkratky AQ. Ne všechny však automobilka nabízí na každém trhu a ve všech modelech. Každá z převodových skříní má totiž své přednosti pro různé typy aut, zákazníků i geografických oblastí.

Univerzální recept neexistuje

Auta se všemi třemi typy převodovek vyrábí Škoda jak „doma“ v Mladé Boleslavi, tak i v zahraničních závodech. I když převodovky AQ nejsou určeny k zástavbě do vozů pro evropský trh, montují je v domácím závodě do modelů pro zákazníky mimo EU. Jak říká Milan Litoborský, vedoucí vývoje převodovek ve Škoda Auto, každý typ bude potřebný i nadále, přestože světem aut hýbe trend elektrifikace a zvýšené popularity automatů. 

Foto: Oficiální materiály prodejce, Škoda

„Všechny typy převodovek pro vozy se spalovacími motory mají před sebou v EU i na světových trzích ještě bohatou budoucnost,“ míní Litoborský. Podle něj není žádná z převodovek univerzálním receptem. „Nejde v podstatě vytvořit převodovku, která bude stejně praktická všude na světě,“ říká expert. Právě proto má Škoda několik různých řešení, která pokrývají všechny požadavky a situace.

Manuál je základ. A zábava

Manuální převodovky, u Škody označované MQ, jsou v podstatě tím nejstarším typem a Škoda Auto s nimi má nejbohatší zkušenosti. Díky tomu je česká automobilka už řadu let expertem na jejich vývoj pro objemové značky koncernu Volkswagen. „Výhodou manuálních převodovek je určitá jednoduchost a rozhodně i nižší cena,“ vysvětluje Litoborský. Řidičům také přinášejí pocit lepšího spojení s vozem a mnohým více vyhovují i pro pocit sportovní jízdy.

„Mozkem manuální převodovky, tedy pomyslnou řídicí jednotkou, je vždy člověk,“ podotýká odborník. Řidič tak ovlivňuje nejen styl jízdy, ale do jisté míry i technické možnosti vozu. „Šikovný řidič se s manuální převodovkou rozjede sice do jakéhokoli kopce, s jakkoli těžkým přívěsem, ale  jeho spojka může časem trpět,“ popisuje Litoborský s tím, že pro většinu řidičů jsou v takových situacích komfortnější a bezpečnější převodovky automatické.  

Ty také umožňují do vozu zabudovat více asistenčních systémů, které s převodovkou přímo spolupracují, což u manuálu nejde. „Nelze se spoléhat na to, že řidič vyřadí či správně přeřadí, když to asistent potřebuje,“ vysvětluje. 

Manuální převodovky jsou dnes každopádně vzhledem k jejich čistě mechanické podstatě v mnoha ohledech již na úplném vrcholu vývoje. „Mechanicky už je možností vylepšení minimum, drobný pokrok může přinést vylepšování materiálů a jejich zpracování nebo vylepšení olejů,“ konstatuje Litoborský.

Foto: Oficiální materiály prodejce, Škoda

Dvouspojka je rychlá i komfortní

V moderních autech jsou čím dál oblíbenější převodovky automatické. Vzhledem ke složitější konstrukci jsou o něco dražší, odmění se za to však pohodlím a také jistotou. „Automaty umí předcházet chybám uživatele při řazení,“ zmiňuje Litoborský.

Mezi různými koncepcemi automatických převodovek jsou dnes zejména v Evropě nejoblíbenější ty dvouspojkové, které Škoda označuje písmeny DQ. Mají dva vstupní hřídele, jeden s lichými a druhý se sudými převody, mezi nimiž může řídicí jednotka přepínat spínáním a rozpínáním pomocí dvou spojek. Další převod tak už má vždy připravený předem a plynule přechází z jednoho do druhého. 

Mezi zásadní výhody patří efektivita, komfort a řadicí časy. „Dvouspojkovou převodovku dnes umíme naladit tak, aby uživatel z hlediska pohybu vozu přeřazení vlastně ani nepoznal. Všimne si jen změny otáček. Umožňují zároveň jak velmi komfortní, tak i ryze sportovní jízdní projev,“ říká Litoborský. 

Přínosem tohoto hladkého fungování je vysoká účinnost přenosu hnací síly, a tedy i příznivý vliv na spotřebu paliva a emise CO2. Vzhledem k intenzivnímu vývoji na poli elektroniky a softwaru navíc mohou dvouspojkové převodovky své možnosti ještě dál posouvat. Mechanickým omezením jsou právě spojky, které mají v názvu. V extrémních podmínkách mohou trpět.

Foto: Oficiální materiály prodejce, Škoda

Měnič pro výdrž v extrémních podmínkách

Pro opravdu náročné podmínky mají vozy Škoda automatické převodovky s hydrodynamickým měničem. Ty klasické kluzné spojky nemají, namísto toho je tu kapalina (olej), která roztáčí lopatky hydrodynamického měniče. Změnu převodů pak zajišťuje například soustava planetových soukolí. Takové převodovky se podle Litoborského hodí především tam, kde klasické spojky trpí. „Jde především o oblasti, kde panují vysoké teploty, vlhkost a kde jsou v provozu běžné extrémní dopravní zácpy. A věřte, že ve srovnání s některými končinami světa v Evropě opravdové zácpy nemáme,“ usmívá se odborník. 

V teplotách třeba i vysoko přes 40 °C, extrémní vlhkosti, která může do převodovek pronikat, a kolonách, kde se krokem popojíždí celé hodiny, by hodně trpěly jak dvouspojkové převodovky, kde pak dochází prakticky k neustálému prokluzu spojek, tak nohy řidičů a spojky v autech s manuální převodovkou. Proto právě v takových podmínkách nasazuje Škoda především převodovky AQ s hydrodynamickým měničem.

Ty znají například zákazníci v Indii, ale i na jiných trzích, kde takové intenzivní silniční podmínky panují. Oproti dvouspojkovým převodovkám nicméně u automatů s hydrodynamickým měničem dochází ke znatelnější časové prodlevě při řazení a mírně vyšší jsou i mechanické ztráty, což zvyšuje spotřebu i emise. Z hlediska řízení a spolupráce s asistenčními systémy jsou ovšem tyto převodovky schopné všeho, co dovedou ty dvouspojkové.

Zdroj: TZ Škoda

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Dvouspojková převodovka
CVT převodovka
Automatická převodovka
Převodovka
Manuální převodovka
Planetová převodovka

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz